41

Groupon – 80% rynku w Polsce, 400 000 sprzedanych kuponów. Nowym serwisom na razie dziękujemy

Rynek zakupów grupowych w Polsce jest „pozamiatany”. Serwis fly4free.pl, przygotował świetną analizę sytuacji jeśli chodzi o serwis oferujące tanie zakupy. Wysłali maile z pytaniami do wszystkich większych i rozpoznawalnych serwisów z tej kategorii i na podstawie odpowiedzi przygotowali zestawienie. Po poniższej tabelce widać ewidentnie iż Groupon, który pojawił się w Polsce po przejęciu niemieckiego CityDeal […]

Rynek zakupów grupowych w Polsce jest „pozamiatany”. Serwis fly4free.pl, przygotował świetną analizę sytuacji jeśli chodzi o serwis oferujące tanie zakupy. Wysłali maile z pytaniami do wszystkich większych i rozpoznawalnych serwisów z tej kategorii i na podstawie odpowiedzi przygotowali zestawienie.

Po poniższej tabelce widać ewidentnie iż Groupon, który pojawił się w Polsce po przejęciu niemieckiego CityDeal jest niekwestionowanym liderem mając 80% udział w rynku i mogącym pochwalić się ponad 400 000 sprzedanych kuponów.

Niestety żaden z Polskich serwisów nie jest nawet blisko. Kolejne miejsce przypada Gruper.pl jednak różnica w stosunku do lidera to przepaść – w sumie sprzedane zostało 57 tysięcy kuponów. Kolejne miejsca to Mydeal i Fastdeal – oba serwisy osiągnęły sprzedaż na poziomie 20 tysięcy kuponów.




I właściwie na tych czterech serwisach można by skończyć analizę polskiego rynku zakupów grupowych. Groupon wręcz miażdży wszystkich swoją siła, zasięgiem i potencjałem. Trudno się dziwić tej sytuacji – żadnego z polskich serwisów nie stać na to aby stworzyć szybko i utrzymać kilkunastu czy tez kilkudziesięciu osobowy zespół zajmujący się sprzedaż – a w przypadku tego typu serwisów ma to kluczowe znaczenie.

Oczywiście liczy się też kapitał na reklamy, tego również Grouponowi nie brakuje. Firma ta w trzech rundach finansowania pozyskała aż 171 milionów dolarów od inwestorów (w ostatniej rundzie dostając ponad 130 milionów) – w chwili obecnej wartość całego biznesu wyceniana jest na ponad 1,3 miliarda dolarów.

Jeśli więc nie mamy od inwestora co najmniej kilku milionów złotych na start to lepiej zapomnieć o zakupach grupowych w Polsce (nawet mając te pieniądze będziemy walczyć jedynie o drugie miejsce). Jednym naszym serwisem, który ma szanse na utrzymanie się jest w tej chwili Gruper. Choć i tutaj mogą być problemy bo zakładam iż Groupon będzie się jeszcze w naszym kraju rozwijał i tak długo jak Gruper nie przedstawi innej niż konkurent oferty (na inne produkty, nisze, inne kategorie, małe lokalne deale) to będzie sukcesywnie zjadany przez giganta z US.

Tabelka z danymi pochodzi z fly4free.pl
Fotografia założyciela Groupona z pochodzi z businessweek.com