kadr z serialu - gra o tron
4

Gra o Tron najpopularniejszym serialem w internecie, co na dalszych miejscach?

Według najnowszego badania MEC 12 mln Polaków ogląda w sieci seriale, spośród tej grupy udało się wyselekcjonować część z nich, którzy pochłaniają ich znacznie więcej niż pozostali.

„Seryjni” stanowią 24% z populacji polskich internautów z grupy osób powyżej 16 roku życia. W grupie tej najliczniejsi są mężczyźni (54 proc.) i osoby w wieku 25-34 lata. Są to osoby, które oglądały przynajmniej cztery z wylosowanej listy 27 seriali premium. Baza tych pozycji została opracowana przy współpracy z specjalistami z FINA (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny) i vloga Jakbyniepaczeć oraz z serwisem Serialowa. W bazie, z której badani losowali seriale znalazło się ponad 50 tytułów produkowanych między innymi przez przez HBO, Canal+ czy Netfliksa.

popularność seriali nowej generacji w sieci

Najpopularniejszym serialem okazała się „Gra o tron”, który oglądało blisko 2/3 osób z analizowanej grupy. Na drugim miejscu znalazł się Sherlock, a na trzecim Wikingowie. Wśród 12 najpopularniejszych pozycji znalazły się dwa polskie seriale Belfer, produkowany przez Canal+ oraz Pakt z HBO. Wszystkie pozycje charakteryzują się wyższymi zasięgami wśród „Seryjnych” niż u pozostałych internautów.

najlepsi producenci seriali zdaniem seryjnych

A kto według „Seryjnych” jest najlepszym producentem seriali? Nadal prowadzi HBO, którego wskazało 58% badanych, ale Netflix szybko mnie się ku górze. W maju ubiegłego roku wskazywało go tylko 22% badanych, teraz jest to już 47%. Na trzecim miejscu znalazł się Canal+.

rynki podchodzenia najlepszych seriali

Ta sama grupa pochłaniaczy seriali uważa, że to amerykańskie seriale są najlepsze – 75%, brytyjskie na drugiej pozycji – 37%, a polskie na trzeciej, nieznacznie mniej, bo 32% badanych uważa je za wysokiej jakości.

W tym samym badaniu okazało się, że „Serialowi” w większości oglądają po 3 i więcej odcinków serialu – 47% z analizowanej grupy, 40% najczęściej po dwa odcinki, a tylko 13% jeden odcinek na jedno posiedzenie.

Co ciekawe, badani nie mieli problemów z przyznaniem się, co do źródeł pozyskiwania seriali, które oglądają. Okazało się, że intensywnie korzystają z wszystkich dostępnych źródeł, a więc z torrentów, legalnych serwisów VOD, jak i z pirackich stron. Na szczęście znacznie częściej niż przeciętni internauci płacą za VOD, 51% z nich zdarza się kupować w sieci filmy i seriale.

źródła wiedzy o nowościach serialowych

Wiedzę o nowych pozycjach do obejrzenia czerpią najczęściej z serwisów internetowych – 63%, 43% dowiaduje się o nich od znajomych, a 38% z serwisów społecznościowych.

Interesujące są również dane odnośnie tego, jak duże znaczenie ma dla nich fakt oglądania seriali w budowaniu swojego statusu wśród znajomych. 40% „seryjnych” uważa, że oglądanie seriali jest tu obowiązkową aktywnością, to więcej niż w przypadku koncertów i festiwali – 34% oraz chodzeniu do teatru – 21%. Na szczęście większe znaczenie ma jeszcze czytanie książek – 48% i chodzenie do kina – 46%. Jednak już w przypadku rozmów ze znajomymi, ważniejszym tematem od książek (63%) są właśnie seriale (68%).

MEC zrealizował badanie na grupie 2 tys. internautów w październiku 2017 r. metodą CAWI. Przy tworzeniu listy seriali do badania agencja współpracowała z vlogerami z Jakbyniepaczeć, serwisem Serialowa oraz specjalistami z FINA (Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny).