11

Wielki powrót Google i detronizacja Apple. Bo dużo o nich mówimy…

Firma General Sentiment po raz kolejny stworzyła ranking, który w dużym stopniu opiera się o naszą pracę, Wasze komentarze i wszystko to, co dzieje się w Sieci, a dotyczy wielkich firm tego świata (zwłaszcza branży IT). Mowa o zestawieniu wartości poszczególnych brendów stworzonym na podstawie buzz marketingu. Za chwilę wyjaśnię całą sprawę – na zachętę […]

Firma General Sentiment po raz kolejny stworzyła ranking, który w dużym stopniu opiera się o naszą pracę, Wasze komentarze i wszystko to, co dzieje się w Sieci, a dotyczy wielkich firm tego świata (zwłaszcza branży IT). Mowa o zestawieniu wartości poszczególnych brendów stworzonym na podstawie buzz marketingu. Za chwilę wyjaśnię całą sprawę – na zachętę powiem tylko, że Google utarło nosa Apple.

Badania dotyczyły tzw. „media value” i opierały się na wynikach z drugiego kwartału bieżącego roku. A jakie dane brane są pod uwagę? Przede wszystkim ruch w Sieci, jaki generowany jest wokół danej marki. I to zarówno przez media, jak i internautów korzystających z serwisów informacyjnych, społecznościowych itp. Mówiąc/pisząc krótko: jeśli jakaś firma wzbudza zainteresowanie i przyciąga uwagę, to bierze się ją pod uwagę. Wspomniany współczynnik media value wzrasta, gdy o firmie i jej produktach mówi się dobrze, a spada w przypadku negatywnych wpisów i komentarzy. Przejdźmy do konkretów.

Wartość marki Google wygenerowana w drugim kwartale 2012 roku przez media branżowe, media społecznościowe itd. wyniosła ponad 756 mln dolarów. Dla Apple wskaźnik ten wyniósł „zaledwie” 594 mln dolarów. Warto wspomnieć jeszcze o innych firmach z pierwszej piątki: Microsoft (356 mln dolarów), Amazon (331 mln dolarów), Hewlett-Packard (258 mln dolarów). Dodać można, iż na 10 firm z pierwszej dziesiątki aż osiem należy do branży IT.

Najciekawsze w całym zestawieniu jest jednak to, że Apple spadło na drugie miejsce, choć w pierwszym kwartale było liderem rankingu. Okazuje się, że nie jest to wydarzenie, które powinno nas szokować – to Google zazwyczaj dzieży palmę pierwszeństwa w zestawieniach media value tworzonych przez General Sentiment. Korporacja z Cupertino wskoczyła na pierwsze miejsce w rankingu pod koniec ubiegłego roku – wcześniej liderem było Google. Skąd te zmiany? Wpłynęły na to głównie dwa gadżety Apple: iPhone 4S w IV kwartale 2011 i iPad 3 (Nowy iPad) na początku bieżącego roku. To one generowały mnóstwo wpisów i komentarzy, które zrobiły sporo szumu wokół firmy.

Druga ćwiartka roku należała już jednak do Google: w Sieci dosłownie huczało od doniesień na temat tabletu firmy (Nexus 7), projektu Google Glass, a także nowej wersji Androida (4.1 Jelly Bean). Potem okazało się, że doszła jeszcze kula Nexus Q. Osobiście sporo pisałem na ten temat, więc mogę potwierdzić, iż te tematy faktycznie przyciągały uwagę. O ile mógłbym dodać Google kilka punktów za pozytywne wpisy o tablecie, o tyle zniwelowałyby je teksty na temat Nexus Q. Ogólnie działania firmy zostały jednak odebrane pozytywnie, co odzwierciedlają wyniki badań.

Warto chyba zastanowić się nad stworzeniem podobnego rankingu dla AW – ciekawe, która firma pojawia się u nas najczęściej i zbiera najwięcej pozytywnych wpisów i komentarzy? Być może wpisalibyśmy się w ogólny trend, ale nie jestem o tym do końca przekonany… ;)

Foto: 1