66

Google Pay i Apple Pay miały wykosić BLIKA. Jednak to polska usługa dalej rządzi

Polski Standard Płatności, operator płatności mobilnych BLIK pochwalił się dziś wynikami badania KANTAR, według którego okazało się, że BLIK jest obecnie najsilniejszą marką w Polsce, jeśli chodzi o narzędzia do płatności mobilnych. Chwalić się jest czym, to też powód do dumy z tego, co udało się zbudować przez te 5 lat obecności na polskim rynku.

BLIK zadebiutował w aplikacjach mobilnych sześciu największych banków w Polsce na początku 2015 roku. W zasadzie od początku jego popularność systematycznie rosła z kwartału na kwartał. Dziś jest najbardziej popularną formą płatności w e-commerce, prześcigając w tym nawet karty płatnicze. To nie mogło pozostać bez wpływu na postrzeganie przez rodaków tej marki.

Monika Król, wiceprezes Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA:

BLIK jest obecnie najsilniejszą marką w kategorii nowoczesnych płatności w Polsce. Co istotne – cały czas wzmacnia swoją pozycję. Jest także najszybciej rosnącą w świadomości badanych innowacją na rynku płatności bezgotówkowych powiększając dystans do innych rozwiązań – często oferowanych przez globalnych graczy. Mimo, że marka BLIK obecna jest na rynku zaledwie od 5 lat, udało nam się zbudować wśród osób używających aplikacji bankowych świadomość tego, do czego można go wykorzystać oraz przekonać bardzo wielu użytkowników do wypróbowania naszej metody płatności.

Obecnie markę BLIK rozpoznaje 97% posiadaczy smartfonów w Polsce, to wprawdzie dane rozpoznawalności wspomaganej, ale 69% przy spontanicznej też robi wrażenie. Zwłaszcza, że na dalszych miejscach mamy samych gigantów międzynarodowych i to ze sporą stratą – PayPal, Visa, PayU czy Mastercard. Z kolei marki takie jak Google Pay czy Apple Pay, które miały zagrozić BLIKOWI po wejściu z płatnościami mobilnym do Polski, nadal są znane znikomej części posiadaczy smartfonów, korzystających z aplikacji mobilnych swoich banków.

Krzysztof Ziewiec, dyrektor departamentu marketingu i PR Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA:

Rozpoznawalność BLIKA rośnie. Znajomość spontaniczna marki to aż 69 proc. a znajomość wspomagana wynosi 97 proc. Żadna inna marka płatnicza w grupie osób używających aplikacji bankowych nie ma dziś takiej rozpoznawalności na naszym rynku. Dla nas ważne jest jednak nie tylko to, że BLIK jest marką bardzo dobrze rozpoznawalną i taką z której bardzo chętnie się, ale przede wszystkim dlatego, że zdecydowana większość tych którzy się z BLIKIEM zetknęli poleciałby tę usługę innym z uwagi na wyjątkowy User Experience.

No właśnie, rozpoznawalność to jedno, a jak z korzystaniem z dostępnych rozwiązań płatniczych? Tutaj również BLIK góruje nad pozostałą stawką. Z BLIKA korzysta już 28% Polaków, zaliczając skok w popularności w porównaniu z rokiem ubiegłym aż o 9 p.p., spychając PayU na drugie miejsce z wynikiem 25%. Podium zamykają tu płatności zbliżeniowe telefonem HCE, a na dalszych miejscach mamy PayPal, Google Pay, Apple Pay i Revolut.

Jakie funkcje BLIKA są najbardziej znane? Największą popularnością cieszą się płatności w e-commerce, 81% badanych zna tę funkcję, a korzysta z niej aż 60%. Dalej mamy przelewy P2P na numer telefonu, ich znajomość deklaruje 78% badanych, 50% korzysta z nich oraz płatności w sklepach stacjonarnych, które zna 73% i 33% korzysta. Słaby wynik ostatniej funkcji nie dziwi, to średnio wygodne rozwiązanie.

Dodatkowo Kantar sprawdził, dzięki swojej autorskiej metodzie (MDS Meaningful, Different Salient) siłę poszczególnych marek (Brand Equity). BLIK uzyskał w tym badaniu 37%, zajmując pierwsze miejsce, podobnie zresztą jak przed rokiem. Główne czynniki w tym badaniu i w tej kategorii mające wpływ na jego wynik to wygoda używania, bezpieczeństwo płatności oraz unikalność rozwiązania.

Na koniec zerknijmy na chyba najlepszą dla BLIKA część, a mianowicie na wskaźnik NPS, czyli ocenę zadowolenia i skłonność do polecania danej usługi. Tutaj BLIK uzyskał świetny wynik 57 punktów, kiedy średnia dla branży finansowej w naszym kraju wynosi 18 punktów.

Źródło: Polski Standard Płatności PSP.
Stock Image from Depositphotos.