2

Google reklamami stoi, mimo to cały czas dynamicznie rośnie

google cloud
Alphabet, czyli spółka matka Google opublikował kilka godzin temu swoje wyniki finansowe za ostatni kwartał oraz za cały rok 2018. Gigant z Mountain View nadal dynamicznie rośnie, a za 80% przychodów nadal odpowiada reklama. Pocieszeniem może być jednak fakt, że sprzęt i usługi rosną nieco szybciej.

Google to firma reklamowa

Niczego nie odmawiając tej bardzo innowacyjnej firmie, to jej podstawowa działalność polega na sprzedawaniu powierzchni reklamowej. Tak jest od wielu lat i tak będzie też pewnie jeszcze przez długi czas w przyszłości. Co więcej pomimo mocnej konkurencji jaką stanowi Facebook, przychody z reklamy nadal w Google rosną w tempie ponad 20% rocznie, co pozwala osiągać coraz lepsze wyniki i inwestować w inne gałęzie działalności, które mogą zaowocować w przyszłości.

W ostatnich trzech miesiącach 2018 roku przychody Alphabet sięgnęły 39,2 mld USD, czego 32,6 mld USD przyniosła właśnie reklama. 6.5 mld USD przyniosły inne usługi i sprzęt, czyli sprzedaż smartfonów Google Pixel, głośników Home Hub oraz aplikacji w sklepie Google Play. To wzrost o ponad 30% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, więc również bardzo znaczący. W sumie Google zarobiło na czysto 8,9 mld USD, w porównaniu do 3 mld USD straty rok temu, która wynikała jednak z wyższego podatku za sprowadzenie środków finansowych z zagranicy do USA (tzw. amnestia Trumpa).

W całym 2018 roku Alphabet osiągnął przychody rzędu 136,8 mld USD oraz 30,7 mld USD zysku netto. W 2017 roku było to odpowiednio 110,8 mld USD i 12,6 mld USD, trudno zatem nie określić tego wyniku jako znakomity. To jednak nie wystarczyło udziałowcom, w handlu posesyjnym cena akcji spada o ponad 3%. W porównaniu do zysków jakie czerpie Amazon czy Microsoft z swoich projektów chmurowych, to wyniki Google nie zachwycają. Tym bardziej, że podobno dużym zainteresowaniem w okresie przedświątecznym cieszyły się głośniki Google Home oraz Home Hub. Ich popularności sprzyja rozwój asystenta, który 3 tygodnie temu trafił do Polski.

Alphabet nadal traci na innych polach

Spółka matka Google, czyli Alphabet inwestuje też spore pieniądze w inne projekty, które mają szanse przynieść zyski w przyszłości. Mowa tu chociażby o autonomicznych samochodach Waymo, dostępie do internetu w ramach usługi Fiber czy Verily (dawne Google X), które prowadzi badania w różnych, często bardzo egzotycznych kierunkach. Dział ten tylko w ostatnim kwartale 2018 roku zanotował bagatela 1,3 mld USD straty przy przychodach w wysokości zaledwie 154 mln USD. Jak widać część z tych „zakładów” spółki to nadal projekty długoterminowe, które mogą ale nie muszą przynieść zysku w najbliższej przyszłości.