40

Gmail jest najpopularniejszym webmailem w Polsce, ale co z pocztą na Onecie czy WP?

To, że Gmail jest najpopularniejszym webmailem wśród polskich internautów jest chyba już oczywiste dla wszystkich, ale czasem zastanawiam się, jak wyglądają obecnie statystyki innych webmaili polskich portali, z których wszyscy korzystaliśmy zanim Gmail trafił do Polski.

Odpowiedź na te rozmyślania pojawiła się dziś na portalu Wirtualnemedia.pl, który to na podstawie danych Gemius/PBI za październik 2018, opracował zestawienie serwisów oferujących usługę poczty email polskim internautom. Można z niego wysnuć kilka ciekawych wniosków.

Domena Realni użytkownicy Odsłony Śr. czas korzystania Zasięg
mail.google.com 8 259 837 237 089 840 01:20:07 29,72%
poczta.wp.pl 6 929 459 799 292 085 06:36:35 24,93%
poczta.onet.pl 4 850 312 404 576 026 06:32:08 17,45%
onet.konto 3 913 634 46 189 653 00:06:09 14,08%
poczta.o2.pl 3 084 334 290 385 764 06:04:06 11,10%
poczta.interia.pl 3 058 748 86 323 810 05:57:36 11,00%
poczta.gazeta.pl 303 065 18 564 224 03:28:47 1,09%

 

Najpopularniejszym webmailem jest oczywiście Gmail, miesięcznie odwiedza go 8,2 mln internautów w Polsce (w październiku z internetu korzystało 27,8 mln Polaków – dane Gemius/PBI). Jednak na drugim miejscu jest poczta na Wirtualnej Polsce z niewiele mniejszym zasięgiem, podium zamyka poczta na Onecie – tylko dlatego, że Onet jakoś ostatnio musiał zmienić system zakładania kont i domena poczta.onet.pl przekierowuje teraz na domenę konto.onet.pl, gdzie możemy założyć konto na Onecie, z lub bez poczty email, a do logowania do portalu używać dowolnego adresu email.

Tak więc jakby zsumować logowania do poczty Onetu z obu domen, Onet miałby 8,76 mln użytkowników, czyli więcej niż Gmail, ale ciężko tu stwierdzić czy to są realni użytkownicy, dlatego w zestawieniu są rozbite na dwie domeny.

Kolejną ciekawą informacją w zestawieniu jest średni czas korzystania z poczty na użytkownika – porównując nasze portale do Gmaila widać, że z poczty na WP, Onet, o2 czy na Interii korzystamy zdecydowanie dłużej. Prawdopodobnie wynika to z tego, iż tyle zajmuje ich użytkownikom dokopanie się do właściwej poczty przez te tony reklam i spamu – widać to też po różnicy w liczbie odsłon. Gmail jak wiemy, zdecydowanie lepiej sobie z tym radzi.

Wiadomo, że najwięcej użytkowników korzysta z webmaila na komputerach i kolejność jest podobna, jak w tabelce powyżej (jedynie poczta.o2.pl zamieniła się miejscami z poczta.interia.pl), ale ciekawie wygląda zestawienie użytkowników korzystających z poczty w przeglądarce na smartfonach i tabletach:

Domena Realni użytkownicy Odsłony Śr. czas korzystania Zasięg
poczta.wp.pl 2 677 226 207 780 186 02:43:56 9,63%
poczta.onet.pl 1 723 017 168 058 633 03:26:09 6,20%
poczta.o2.pl 1 157 799 87 739 589 02:49:28 4,17%
onet.konto 1 139 485 14 457 349 00:07:00 4,10%
poczta.interia.pl 994 945 35 165 023 02:54:33 3,58%
mail.google.com 496 970 7 468 629 00:04:09 1,79%
poczta.gazeta.pl 93 715 4 559 217 00:47:53 0,34%

 

Tutaj należy się szacunek dla tych kilku milionów Polaków, za korzystanie z poczty z naszych portali w przeglądarce mobilnej. Odpaliłem tylko pocztę na o2, nie dość że tony reklam w wiadomościach, to jeszcze graficzne na głównej. Lepiej i wygodniej byłoby już im w aplikacji, co wiedzą użytkownicy Gmaila, którzy tylko w liczbie 0,5 mln korzystają z wersji przeglądarkowej.

Aplikacja Realni użytkownicy Odsłony Śr. czas korzystania Zasięg
Gmail 6 742 293 24,26%
Nowa Poczta Interia 291 944 71 701 361 02:08:30 1,05%
poczta_o2 227 573 42 477 545 03:38:48 0,82%
WP Poczta 200 543 32 766 136 02:54:30 0,72%
Onet Poczta 108 442 0,39%

 

Po zestawieniu użytkowników aplikacji mobilnej do obsługi poczty email widać, że użytkownicy Gmaila dystansują tych, korzystających z poczty na portalach. Oczywiście cześć z nich może być również użytkownikami Gmaila, a z poczty na portalach korzystają sporadycznie czy dodatkowo z powodów sobie tylko znanych, a może też z nostalgii i przyzwyczajenia.

Źródło: Wirtualnemedia.pl.