18

[GM2012] Wyniki badania na temat smartfonów i aplikacji w Polsce

Za nami pierwsza prezentacja konferencji, czyli wyniki dedykowanego badania Generation Mobile 2012 przeprowadzonego przez Polskie Badania Internetu. Stawiano w nim pytania na temat smartfonów i telefonów, aplikacji oraz najważniejszych cechach urządzeń podczas zakupu. Kilka danych naprawdę zaskoczyło nas oraz zgromadzoną publiczność. Czy ktoś z Was spodziewał się bowiem, że posiadanie iPhona deklaruje zaledwie 1 procent […]

Za nami pierwsza prezentacja konferencji, czyli wyniki dedykowanego badania Generation Mobile 2012 przeprowadzonego przez Polskie Badania Internetu. Stawiano w nim pytania na temat smartfonów i telefonów, aplikacji oraz najważniejszych cechach urządzeń podczas zakupu. Kilka danych naprawdę zaskoczyło nas oraz zgromadzoną publiczność. Czy ktoś z Was spodziewał się bowiem, że posiadanie iPhona deklaruje zaledwie 1 procent respondentów? Publiczność zgromadzona na prezentacji zawrzała i rozpoczęła ciekawą dyskusję.

Wyniki badania przeprowadzonego specjalnie na potrzeby GM2012 zaprezentował Andrzej Garapich wraz z Dariuszem Sokołowskim. Dzięki zaprezentowanym danym dowiedzieliśmy się wielu ciekawych rzeczy. Na początku dowiedzieliśmy się, że 36% internautów korzysta ze smartfona, a 57% ze „zwykłego” telefonu komórkowego. Bardziej zaskakujące okazały się jednak dane na temat zainstalowanego w komórce systemu operacyjnego. Wykorzystanie w swoim telefonie Androida zadeklarowało aż 54% badanych, podczas gdy do iOS przyznał się zaledwie jeden procent.

Wśród producentów telefonów zdecydowany prym wiedzie Samsung, zdobywając 38% głosów. Przebadani internauci często używają też telefonów Sony Ericsson – 22%. Królująca wiele lat temu Nokia obecnie ma zaledwie 12% użytkowników. Warto zauważyć, że posiadanie iPhone’a zadeklarował zaledwie jeden procent badanych. To mniej, niż odsetek osób udzielających odpowiedzi „nie wiem” (2%)!

Ci respondenci, którzy używają smartfonów, okazują się bardziej zaawansowanymi użytkownikami, chętniej wydającymi swoje pieniądze poprzez urządzenia mobilne. Aż 33,2% badanych dokonywało mikropłatności przez smartfona, a ponad 27% zamawiało produkt lub usługę (pizza lub taxi) poprzez rozmowę telefoniczną. Z kolei 13% zdecydowało się na kupowanie na aukcjach lub sklepach internetowych w wersji mobilnej.

Użytkownicy smartfonów wydają się bardziej zadowoleni z posiadanego urządzenia (84,7%) niż osoby korzystające z tradycyjnych telefonów komórkowych (68,7%). Być może dlatego blisko połowa posiadaczy smartfonów jeszcze nigdy nie zdecydowała się wymienić go na inny, nowszy model.


Podsumowując…

  • Smartfony szybko podbijają polski rynek. Obecnie korzystanie z nich deklaruje już 1/3 internautów.
  • Smartfonom ciągle przybywa nowych użytkowników. 47 proc. badanych deklaruje, że posiada urządzenie krócej niż rok, a 39 proc. nie dłużej niż dwa lata.
  • Użytkownikom smartfonów trudniej się rozstać z tymi urządzeniami niż użytkownikom telefonów być może dlatego, że smartfony wykorzystywane są do większej liczby czynności niż telefony.
  • Użytkownicy smartfonów niechętnie płacą. Mimo, iż zdecydowana większość używa aplikacji jedynie 29 proc. deklaruje korzystanie z wersji płatnych, a za wirtualne przedmioty w grach płaci jedynie 10 proc. graczy.
  • Cena to nadal decydujące kryterium przy wyborze nowego urządzenia, a co za tym idzie kluczową motywacją wymiany aparatu jest dobra oferta od operatora.