Chromebook

GeForce RTX w Chromebookach? I do tego z ray-tracingiem i DLSS

Kamil Pieczonka
GeForce RTX w Chromebookach? I do tego z ray-tracingiem i DLSS
11

Podczas odbywającej się w tym tygodniu konferencji GDC (Game Developers Conference), NVIDIA pokazała dwa dema, w których zaprezentowano techniki znane z kart graficznych GeForce RTX na urządzeniu z procesorem MediaTek opartym na architekturze ARM. Taki tandem może wkrótce trafić do Chromebooków i sprawić, że staną się one również sprzętem dla graczy.

MediaTek Kompanio 1200 i GeFroce RTX 3060

Podczas prezentacji na GDC pokazano dwa dema. Pierwszy pokaz dotyczył gry Wolfenstein: Youngblood z odbiciami światła wykorzystującymi ray tracing w czasie rzeczywistym oraz techniką DLSS. Gra została uruchomiona na specjalnie przygotowanym komputerze z procesorem ARM i jak widać na załączonym wideo, działała bardzo płynnie. NVIDIA zaprezentowała także demo The Bistro z efektami ray tracingu, z włączonymi funkcjami RTX Direct Illumination (RTXDI) i NVIDIA Optix AI-Acceleration Denoiser (NRD). Oba dema korzystały z procesora MediaTek Kompanio 1200 oraz karty graficznej GeForce RTX 3060.

Zanim jednak zaczniecie planować zakup nowego Chromebooka z kartą GeForce RTX to warto mieć na uwadze, że na gry przygotowane z myślą o takiej platformie musicie jeszcze trochę poczekać. Twórcy Wolfenstein: Youngblood - MachineGames i Bethesda Softworks przyznali, że nie planuję komercyjnej premiery gry na platformę ARM, ale są zadowoleni z elastyczności silnika idTech,  który może być wykorzystany w przyszłości, już z myślą o procesorach ARM.

Drugie demo pokazuje możliwości technologii RTX Direct Illumination (RTXDI) i NVIDIA Real-Time Denoisers (NRD) pozwalając na stworzenie w czasie rzeczywistym obrazu jakości kinowej, w której podświetlane jest ponad 80 000 trójkątów jednocześnie, imitując światła i cienie z lampy oraz słońca. Do tej pory taka wydajność i jakość nie była dostępna na urządzeniach z procesorami ARM.

Aby to wszystko było możliwe NVIDIA przeniosła kilka pakietów SDK związanych z technikami RTX na urządzenia ARM:

  • Deep Learning Super Sampling (DLSS), która wykorzystuje sztuczną inteligencję do zwiększenia liczby wyświetlanych klatek na sekundę i generowania wyraźnych, ostrych obrazów w grach.
  • RTX Direct Illumination (RTXDI), która pozwala twórcom gier na dodawanie do nich dynamicznego oświetlenia.
  • NVIDIA Optix AI-Acceleration Denoiser (NRD), która wykorzystuje sztuczną inteligencję do szybszego renderowania obrazów o wysokiej wierności.
  • RTX Memory Utility (RTXMU), która optymalizuje sposób, w jaki aplikacje wykorzystują pamięć karty graficznej.
  • RTX Global Illumination (RTXGI), która pomaga odtworzyć sposób, w jaki światło odbija się w rzeczywistych warunkach.

Więcej gier na systemach Linux

„Wsparcie RTX dla ARM i Linux otwiera deweloperom nowe możliwości, zapewniając odpowiednie wrażenia z gier na szerszej gamie platform”, powiedział Mathieu Muller, menedżer ds. produktów high-end graphics w Unity. „Dzięki najnowocześniejszym funkcjom graficznym znanym z kart GeForce RTX programiści Unity wybierający platformy ARM będą mieli więcej narzędzi do tworzenia gier.”

Biorąc pod uwagę, że również AMD zainteresowało się ostatnio rynkiem mobilnych i już niedługo pokaże efekty współpracy z Samsungiem, to możemy spodziewać się wkrótce wielu urządzeń korzystających z tych możliwości. Jakość grafiki na urządzeniach mobilnych może znacznie się poprawić, a porty gier z PC przygotowane na platformę ARM wcale nie muszą być już rzadkością, skoro tak wiele z nich da się uruchomić chociażby na Nintendo Switch. Z GPU pokroju RTX 3060 można osiągnąć znacznie więcej, choć na pewno nie w formie przenośnej konsoli ;-).

źródło: NVIDIA Blog

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu