3

Gabe Newell zapowiada, że gry będą jedynie platformą dla contentu tworzonego przez graczy

Jeśli tak jak ja lubicie to, co ma do zaoferowania Valve, czyli przede wszystkim ich gry: serię Half Life, Portal 1 i 2, Team Fortress 2 oraz platformę cyfrowej dystrybucji Steam, zapewne zaciekawią was informacje jakie zdradził na temat planów Valve Gabe Newell na spotkaniu z członkami serwisu 4chan w Waszyngtonie. Część z nich jest […]

Jeśli tak jak ja lubicie to, co ma do zaoferowania Valve, czyli przede wszystkim ich gry: serię Half Life, Portal 1 i 2, Team Fortress 2 oraz platformę cyfrowej dystrybucji Steam, zapewne zaciekawią was informacje jakie zdradził na temat planów Valve Gabe Newell na spotkaniu z członkami serwisu 4chan w Waszyngtonie. Część z nich jest konkretna i w miarę jednoznaczna np. zapowiedź nowego silnika graficznego, znaczenia niektórych trzeba się domyślać, np. są pewne przesłanki na temat tego, że prace nad Half Life 3 trwają w najlepsze, ale Gabe nie mówi tego wprost.

Jedną z ciekawszych informacji jest to, że Valve od dłuższego czasu pracuje nad nowym silnikiem graficznym do swoich gier. Na spotkaniu z dyrektorem Valve padło bezpośrednie pytanie, czy ma być to jedynie aktualizacja udoskonalanego od 8 lat silnika Source, który miał premierę wraz z grą Half Life 2, czy może zupełnie nowy produkt. Newell przytakuje przy stwierdzeniu „zupełnie nowy produkt”. Z rozmowy dowiadujemy się również, że nowy silnik będzie zaprezentowany prawdopodobnie przy okazji premiery nowej gry, która zasłuży na takie wyróżnienie.

Mimo to w trakcie rozmowy nie pada stwierdzenie, że chodzi o silnik Source Engine 2, jest więc pewne niewielkie prawdopodobieństwo, że Gabe może mieć na myśli nową gałąź, a nie następcę silnika Source.

Drugą rzeczą, na którą warto zwrócić szczególną uwagę to kierunek w jakim zmierza Valve ze swoimi produktami. Na pytanie o przyszłość przemysłu gier w erze Kickstartera, Gabe zwraca uwagę, że pewnie mało kto zdaje sobie sprawę, że Valve tworzy dziesięć razy mniej contentu dla Team Fortress 2 niż społeczność zgromadzona wokół gry i chociaż na obecnym etapie jest to wciąż w początkowej fazie rozwoju, Newell spodziewa się, że właśnie w tym kierunku będzie postępował rozwój. Do producenta będzie należało przede wszystkim stworzenia podbudowy (framework), która umożliwi społeczności dalszy rozwój.

Musze przyznać, że niewątpliwie ma to sens. Jeszcze pod koniec lat 90 ubiegłego wieku, największą sympatią cieszyły się gry wyścigowe, które umożliwiały budowanie własnych tras. Nigdy się nie nudziły, nawet gdy podstawową zawartość znało się na wylot. Na tej samej zasadzie wypłynęły takie gry jak Minecraft czy Terraria. Dlatego skonstruowanie gry w taki sposób, by od początku umożliwiała graczom dodawanie własnych elementów jest rozsądnym posunięciem, pod warunkiem, że żądzą tym jakieś jasno kreślone reguły, które nie popsują zabawy innym.

Oprócz tego Gabe potwierdził, ze Valve pracuje nad trzema nowymi rodzajami kontrolerów do gier, które właśnie weszły w fazę pierwszych testów. Tworzenie kontrolerów i gier jednocześnie daje zupełnie nowe możliwości. Jestem ciekaw czy coś z tego wyniknie i czy coś przekona mnie, by zrezygnować z klawiatury i myszki. Pady od konsol nie przekonały mnie w ogóle, nawet w grach które z myślą o padach zostały stworzone.

Co do prac nad Half Life 3, Newell zaczął spotkanie od słów”

So what do you wanna know about that’s not Half-Life 3?

Dając jednoznacznie znać, że nie chce o tym rozmawiać. Z drugiej strony, w trakcie rozmów pada hasło, że prace nad „Ricochet 2”, który jest wewnętrzną nazwą kodową dla Half Life 3, trwają i nic poza tym. Nie traktowałbym tej informacji jako pewnej, chociaż z drugiej strony, skoro silnik Source został zaprezentowany przy okazji premiery Half Life 2, a prace nad nowym silnikiem trwają i ma być zaprezentowany przy okazji kolejnej ważnej premiery, to czy można sobie wyobrazić lepszą na to okazję, niż Half Life 3 właśnie? Takiej premiery sobie i wam życzę.

Całą rozmowę Gabe’a z fanami z 4chan można obejrzeć na filmie zamieszczonym w artykule. Artykuł powstał z pomocą serwisów Gamespot oraz Engadget.