6

Fotorealistyczne obrazy 3D jeszcze bardziej przystępne – Maxwell Render dla Google Sketchup

Google Sketchup to bajecznie prosty w obsłudze program do projektowania 3D, który można pobrać całkowicie za darmo w jego podstawowej wersji. W tworzeniu trójwymiarowych obiektów Sketchup sprawdza się świetnie, jeśli jednak naszym celem jest sporządzić fotorealistyczny obraz, możemy poczuć się zawiedzeni. Oprogramowanie Google oferuje renderowanie jedynie przypominające szkice. Żeby osiągnąć wygląd prac zaprezentowanych w tym oraz wcześniejszym artykule, […]

Google Sketchup to bajecznie prosty w obsłudze program do projektowania 3D, który można pobrać całkowicie za darmo w jego podstawowej wersji. W tworzeniu trójwymiarowych obiektów Sketchup sprawdza się świetnie, jeśli jednak naszym celem jest sporządzić fotorealistyczny obraz, możemy poczuć się zawiedzeni. Oprogramowanie Google oferuje renderowanie jedynie przypominające szkice. Żeby osiągnąć wygląd prac zaprezentowanych w tym oraz wcześniejszym artykule, należy skorzystać z osobnego programu lub wtyczki – odpowiedniego silnika renderującego. Z pomocą przychodzi Maxwell Render, powszechnie znany w środowisku grafików za niesamowicie realistyczne obrazy, jakie generuje.

Co prawda Maxwell Render umożliwiał generowanie realistycznych obrazów na podstawie modeli stworzonych w Sketchup już wcześniej, ale do tej pory wymagany był zakup pełnej, samodzielnej wersji aplikacji, która nie należy do tanich. Nic w tym dziwnego, skoro wykorzystywana jest przez profesjonalistów. Jednak dla amatora, który hobbystycznie tworzy modele dla własnej satysfakcji, 995$ to zdecydowanie za dużo. Tym bardziej, że mało który amator potrzebuje tworzyć obrazy o większej rozdzielczości, niż jest w stanie wyświetlić monitor czy telewizor Full HD.

Autor: Rune Skjøldberg

Specjalnie z myślą o hobbystach oraz osobach tworzących grafikę na potrzebę sieci, powstał Maxwell for Google SketchUp. Działa on na zasadzie wtyczki do programu Sketchup, a nie samodzielnej aplikacji. Można go wykorzystywać zarówno na systemach Windows i Mac.

Co najważniejsze, oferując wciąż tą samą oszałamiająca jakość fotorealistycznych obrazów, dostępny jest w dwóch wersjach, darmowej oraz płatnej, ale znacznie tańszej. Najwyraźniej twórcy Maxwell Render zaobserwowali potrzebę niedrogiego silnika renderującego, z którego mogą korzystać nie tylko profesjonaliści i dzięki tańszemu produktowi chcą dotrzeć do nowych klientów.

Autor: Rune Skjøldberg

Oczywiście, wraz z niższą ceną pojawiają sie pewne ograniczenia, nie są jednak niczym nowym na rynku tego rodzaju oprogramowania, powiedziałbym, że w stosunku do jakości jaką oferuje Maxwell Render oraz ceny, ograniczenia są stosunkowo niewielkie.

Darmowa wersja jest idealna na początek, żeby zapoznać się z tematem i sprawdzić, czy to jest to, co faktycznie nas interesuje. Obrazy są renderowane w wersji roboczej i rozdzielczości do 800 pikseli. W sam raz by zacząć przygodę z tworzeniem grafiki naśladującej rzeczywistość.

Wersja płatna kosztuje 95$/75€, więc jest raczej dla osób zdecydowanych. W zamian oferuje obrazy lepszej jakości do rozdzielczości 1920. Jest więc w pełni wystarczająca do tworzenia grafiki na potrzeby stron internetowych, wizualizacji i rozmaitych broszur. Oba rendery widoczne w tym artykule powstały przy pomocy tej właśnie wersji.

Autor: Rune Skjøldberg - demonstracja wielu źródeł światła

Powiem szczerze, że jestem na tyle zainteresowany tym co ma do zaoferowania Maxwell Render, że z przyjemnością wypróbuję wersje darmową i jeśli efekty będą zachęcające, rozważę zakup. Rozdzielczość 1920 jest dla mnie zupełnie wystarczająca. Nie omieszkam również podzielić się efektami z czytelnikami, jeśli tylko będą zainteresowani i pod warunkiem, że będę miał co pokazać ;-)

Dla zainteresowanych tematem, na stronie Maxwell Render dostępne są tutoriale, a po więcej informacji zapraszam na blog Google Sketchup. Warto również zajrzeć do poprzednich artykułów na temat tej aplikacji [1], [2], [3].