11

Fotka.pl idzie w ślady Facebook (ale nie do końca)

Fotka.pl jedne z największych serwisów społecznościowych w Polsce w informacji dla IDG.pl zdradził, że planuje uruchomienie platformy umożliwiającej dodawanie zewnętrznych aplikacji (coś na kształt tego co zrobił Facebook). W informacjach na IDG nie było jednak szczegółowych na ten temat dlatego też postanowiłem zapytać właściciela fotka.pl Rafała Agnieszczaka o plany związane z nowym pomysłem. Oto bardziej […]

Fotka.pl jedne z największych serwisów społecznościowych w Polsce w informacji dla IDG.pl zdradził, że planuje uruchomienie platformy umożliwiającej dodawanie zewnętrznych aplikacji (coś na kształt tego co zrobił Facebook). W informacjach na IDG nie było jednak szczegółowych na ten temat dlatego też postanowiłem zapytać właściciela fotka.pl Rafała Agnieszczaka o plany związane z nowym pomysłem.

Oto bardziej szczegółowe informacje na temat nowej platformy od fotka.pl:

GM:W wywiadzie dla IS powiedziałeś, że gadżety które zdecydujecie się przyłączyć do fotka.pl będą musiał mieć swój własny model biznesowy. Czy możesz rozwinąć nieco tę myśl, wszyscy wiemy, że wśród naszych serwisów model biznesowy to sprawa o której myśli się „później”?

RA:Wcześniej czy później każdy serwis i tak musi pomyśleć o zarabianiu
pieniędzy. My chcemy taką weryfikację przeprowadzić już na początku aby wyeliminować setki nieprzemyślanych pomysłów, które tylko zaśmiecą nasz serwis i zniechęcą potencjalnych użytkowników do samej koncepcji. Ktoś, kto przyjdzie do nas z pomysłem musi mieć wizję lepszą niż „skopiuję pomysł z USA, a potem sprzedam to Gadu-Gadu lub MCI”. Jest to dla nas szczególnie istotne choćby z uwagi na fakt, że serwis może z marszu zyskać bardzo dużą popularność. Ta natomiast może zbudować całkiem niemałą wartość rynkową, szczególnie w tym szale na wszystko co jest w „nurcie Web 2.0”. Szacuję, że tylko w oparciu o obecność na
Fotka.pl można osiągnąć w ciągu kilku miesięcy oglądalność na poziomie kilkuset tysięcy UU i kilku milionów odsłon. Zwracam tutaj uwagę na fakt, że nasze gadżety działają w oparciu o iframe co daje dużą swobodę działania i nie ogranicza niezależności serwisu. W takim
przypadku oficjalna domena aplikacji nie jest tylko nieistotnym dodatkiem tak jak na Facebooku ale może funkcjonować na równorzędnych prawach i budować niezależną od Fotka.pl bazę użytkowników.

GM:Jak wiadomo fotka.pl to gigantyczny ruch – jeśli ktoś stworzy gadżet który zdecydujecie się zaimplementować będzie mógł liczyć na wasze wsparcie techniczne? – jeśli tak to czy nie okaże się , że tak naprawdę będziecie musieli hostować każdy gadżet? (mało kto dysponuje taką infrastrukturą aby udźwignąć chociażby 10 procent waszego ruchu – mówię tutaj oczywiście o programistach i generalnie osobach prywatnych)

RA:Realnie patrząc pojedynczą aplikacja nie ma raczej szans na 10% naszego ruchu – to w końcu 6-7 milionów PV każdego dnia. Nie oznacza to jednak, że wymagania są niewielkie – nawet kilka milionów odsłon miesięcznie oznacza wydatek na co najmniej 1 serwer dedykowany za kilkaset złotych. Nasza pomoc będzie miała głównie charakter awaryjny w przypadku nagłego wzrostu popularności, docelowo chcemy aby każdy bazował jednak na własnej infrastrukturze. Wyjątkiem będą bardzo ciekawe gadżety w których powodzenie szczególnie wierzymy – w takich
przypadkach będziemy starali się sponsorować ich hostowanie przez dłuższy okres.

GM:Wspomniałeś też o tym, że jeśli twórca gadżetu nie będzie miał pomysłu jak na nim zarobić to będzie płacić za umieszczenie gadżetu na fotka.pl – czy nie uważasz, że jest to nieco za duża bariera wejściowa. Jest pewnie wiele ciekawych dodatków i gadżetów które niestety nigdy same na siebie nie zarobią

RA:Ja rozumiem idealistyczne podejście niektórych programistów ale długofalowo jaki jest sens robienia czegoś co „nigdy same na siebie nie zarobi”? Chyba tylko taki, żeby to potem sprzedać komuś kto będzie w stanie na tym zarobić. Jeśli tak, to czemu mielibyśmy nie zarabiać
promując takie przedsięwzięcie? Zdaję sobie sprawę, że będzie wiele osób, które mają tzw. „świetny pomysł” i koniecznie chcą go zrealizować, ale jeśli model biznesowy sprowadzi się do deklaracji „wkleję Adsense” albo co gorsza „nie mam pojęcia ale coś potem się wymyśli” to raczej nikłe szanse abyśmy taką aplikację wpuścili na platformę. Nie chcę jednak z góry o niczym
przesądzać – każdą propozycję będziemy rozpatrywać indywidualnie, na pewno nie przepuścimy żadnej interesującej biznesowo aplikacji.


GM:Czy zespół fotka.pl będzie przygotowywać własne gadżety dla serwisu czy stawiacie całkowicie na zewnętrzny development?

RA:Mamy kilka pomysłów na własne gadżety ale nie stoją one wysoko w hierarchii rzeczy do zrobienia. Ciężar zdecydowanie chcemy przenieść na stronę użytkowników – gdybyśmy sami mieli programować to cała idea frameworka nie byłaby potrzebna. Będziemy zadowoleni jeśli do końca roku na platformie pojawi się kilkanaście porządnych gadżetów.


GM:Najważniejsze pytanie – kiedy fotka.pl się otwiera i kiedy będzie można zacząć pisać pierwsze dodatki?

RA:Platforma jest już gotowa – w tej chwili obsługuje gadżet Quiz, który wycofaliśmy z podstawowej funkcjonalności serwisu. Można go zobaczyć np. na moim profilu ragni.fotka.pl – po przejściu na ten gadżet wystarczy kliknąć jeden button aby dodać go do swojego profilu. Z oficjalnym uruchomieniem musimy jednak poczekać do przyszłego tygodnia. Już teraz można za to zgłaszać propozycje gadżetów na mojego maila (login rafal w domenie serwisu) – na bieżąco będę starał się oceniać pomysły i kierować do naszych pracowników nadzorujących integrację z Fotka.pl.