13

[Felieton] Czy chmura to już standard dla biznesu?

Autorem poniższego tekstu jest Andrzej Łączny autor bloga pograniczeIT.blogspot.com Według opracowania firmy Gartner, rynek usług web hostingu od dwóch lat silnie sie zmienia, a model cloud services spowodował duże przyspieszenie innowacji w zakresie usług on-demand i pay-as-you-go (Leong et al., 2010). Wielu szefów firm oferujących usługi oparte o chmurę już widzi przyszłość IT w modelu X-as-a-Service. Nie inaczej myśli Dave Yarnold, szef […]

Autorem poniższego tekstu jest Andrzej Łączny autor bloga pograniczeIT.blogspot.com

Według opracowania firmy Gartner, rynek usług web hostingu od dwóch lat silnie sie zmienia, a model cloud services spowodował duże przyspieszenie innowacji w zakresie usług on-demand i pay-as-you-go (Leong et al., 2010).

Wielu szefów firm oferujących usługi oparte o chmurę już widzi przyszłość IT w modelu X-as-a-Service. Nie inaczej myśli Dave Yarnold, szef firmy ServiceMax, kreśląc wizję odejścia od systemów klasy SAP, utrzymywanych wewnątrz przedsiębiorstw, w kierunku systemów ERP w chmurze. Argumentuje on, że Oracle już dziś określa Workday(firmę dostarczającą rozwiązania z zakresu Human Resource, Payroll, Financial i Spend Management modelu SaaS) jako swojego konkurenta, a Fujitsuzrezygnowało z Siebel‚a na korzyść Salesfore.com (Yarnold, 2011). To mogą być sygnały postępującej akceptacji modelu chmury przez pragmatyków (early majority) i początków silnego wzrostu znaczenia cloud services, które doprowadzą usługę do szerokiego rynku i wykreują standard.

To powinno zainteresować twórców internetowych startupów, którzy chętnie skoncentrowaliby się na istocie swoich pomysłów i skorzystaliby z usług firm zewnętrznych w zakresie otaczającej ich infrastruktury. Chmura jako standard usług (również w Polsce) byłaby pomocna. Zobaczmy więc co oferuje.

Polskie lato 2011 było „pochmurne”, ale czy z wielkiej chmury spadł duży deszcz?

Chmura jako hosting. Patrząc na to, co proponują polskie firmy hostingowe, widać, że chmura do Polski dopiero dociera. Lwia część oferty to dalej klasyczny hosting i dedykowane serwery. Tak jest np. w home.pl i nazwa.pl. Nowy gracz na polskim rynku – 1&1 – ma co prawda w ofercie tzw. „dynamiczne cloud serwery”, ale nie jest (dla mnie) do końca jasne, czym ta oferta różni się od klasycznego hostingu. Cennik nie zakłada pay-as-you-go, a dynamiczność sprowadza się do możliwości konfiguracji serwera. Czy to już chmura? Jeszcze nie. Warto jednak zauważyć, że pomimo nowości związanych z chmurą, rynek klasycznych usług web-hostingowych na świecie nadal rośnie (Leong et al., 2010). Jednak najbliższy czas będzie zmuszał firmy z tego obszaru do dużych innowacji i wzbogacania oferty o elementy kojarzone z usługami w chmurze.

Chmura jako Infrastructure as a Service. Dalej posuwa się polska firmaBeyond, która w sierpniu wystartowała ze swoją usługą e24cloud (obecnie w fazie testów beta). Na forum bloga Artura Kurasińskiego, Michał Grzybkowski, Prezez Zarządu Beyond, tak opisuje nową usługę:

„Naszym celem jest w e24cloud jest dostarczenie rozwiązania o bardzo wysokiej dostępności i skalowalności, oczywiście z zachowaniem podejścia pay-as-you-go.”(Kurasiński, 2011)

Jednocześnie, Pan Grzybkowski tak pozycjonuje nową usługę na tle konkurencji:

„Engine Yard to dostarczyciel usług typu SaaS (Software as a Service) i PaaS (Platform as a Servcie). My z kolei to IaaS, jesteśmy więc w trochę innym miejscu i z trochę inną usługą. Trudno więc tutaj porównywać e24cloud z Engine Yard. Dla nas bezpośrednim testem będzie zmierzenie się z chmurą dostarczoną przez Amazon czy Go Grid. To one będą dla Nas wyznacznikiem standardów, które będziemy chcieli przeskoczyć.”(Kurasiński, 2011)

Wspomniany Engine Yard to rzeczywiście dostawca chmury pod aplikacje Ruby on Rails, ale jego oferta jest podobna do Amazon‚a. Pewnie wiele zależy od punktu widzenia. Przeglądając ofertę usług jakie dostarcza Amazon, głównie myślałem o jego atrakcyjności głównie w obszarze PaaS (Amazon Web Services), choć oczywiście jest też Elastic Cloud Computing (EC2 wydaje się być właśnie konkurencją, o której mówi Pan Grzybkowski). Warto, by Beyond nie ograniczało się do konkurowania zAmazonem (choć to pojedynek Dawida z Goliatem) jedynie w obszarzeInfrastructure as a Service (IaaS). Dzięki temu zamykają się na rynek firm mniejszych i coraz bardziej popularnych start-up’ów, które chętnie skorzystają z szerszej oferty (więcej o pragmatycznym podejściu do outsourcingu) i pewnie ucieszyłyby się ze wsparcia wykraczającego poza infrastrukturę.

Chmura jako Software as a Service. W połowie roku można było przeczytać informację, że w Polsce wystartowała konkurencja Dropbox’a. Rozwiązanie polegające na udostępnieniu zasobów na różnych urządzeniach jest jednym ze sposobów rozumienia cloud services. Jest to forma świadczenia konkretnej usługi, stąd można zaliczyć ten przypadek do grupy usług cloud storage w ramach SaaS.

Chmura jako Platform as a Service. Według Leong et al. (2010), wiele firm świadczących dzisiaj usługi IaaS, to firmy web-hostingowe. Nie dziwi zatem fakt, żeBeyond – dostawca hostingu – idzie w kierunku IaaS. Jednak widoczny jest też inny trend. Usługi związane z chmurą świadczą również firmy, które zaczynały od konkretnych produktów i usług typu SaaS. Udostępnienie usług IaaS w chmurze było tu niejako naturalnym krokiem, ponieważ firma udostepniała coś, co wewntrznie już dawno w niej funkcjonowało – swoją infrastrukturę oraz swoją platformę. Mam tu na myśli wspominane Amazon Web Services i Google App Engine.

Niestety w tym obszarze, poza rozwiązaniami z USA (wspomnianymi Amazon, Engine Yard, czy Google App Engine) nie spotkałem się jeszcze z polską odpowiedzią. Może kiedyś doczekamy się jeszcze Allegro Cloud Services lub NK Cloud Services jako pierwszych polskich chmur typu PaaS. Możliwości moim zdaniem są, bo wspomniane wyżej, globalne korporacje nie oferują często „lokalnych smaczków”, takich jak np. dostosowana do danego regionu/kraju obsługa elektronicznych płatności. Oferta Amazon co prawda zawiera wsparcie płatności elektronicznych, ale poza USA dostępne jest jedynie wsparcie płatności kartami kredytowymi (i to za dodatkowa prowizją). Znacznie więcej możliwości związanych z lokalnym rynkiem finansowym takich jak np. płatności przelewami z banków w których Polacy najczęściej mają konta, dostarczają lokalni (czy może lepiej regionalni) gracze PayU dotpay.pl.

Czy chmura jest już standardem szerokiego rynku? 

Wiele firm próbuje silnie promować model chmury w mediach naciskając na klientów, by zaakceptowali go i wdrożyli (np. cytowany na początku Dave Yarnold). Pomimo wielu wątpliwości (m.in. w zakresie bezpieczeństwa danych) rynek reaguje pozytywnie. Shah (2011) cytuje analityków Ovum, pisząc, że rynek usług związanych z publiczną chmura „eksploduje” w najbliższych 5 latach.

„The global public cloud services market will explode over the next five years as uptake soars worldwide. […] However, although the market size will see strong growth, the evolution of cloud computing within enterprises, and the IT trends that follow, will happen more slowly,”(Shah, 2011).

Leong et al. (2010) też zwraca uwagę na to, że platformy cloud services silnie ewoluują, co powoduje, że nowe wersje rozwiązań są wdrażane dość często, co jest trudnością operacyjną również dla klientów, którzy muszą uwzgędniać zmiany w swoich aplikacjach opartych o cloud services. Klienci będą pewnie nieco wolniej reagować na nowinki wprowadzane przez dostawców.

Co ciekawe, obecnie dominujące usługi SaaS zaczną tracić udział w rynku usług w chmurze na korzyść IaaS i PaaS (więcej o platformach można przeczytać tu):

„… software-as-a-service currently dominates the market, accounting for 87 per cent of public cloud services, but this share is expected to drop to 62 per cent as infrastructure-as-a-service and platform-as-a-service offerings attract more business.” (Shah, 2011).

Moim zdaniem, to może być początek tornada w segmencie cloud services na rynkach bardziej rozwiniętych technologicznie np. w USA (więcej o efekcie tornada). W Polsce chmura jeszcze musi zyskać szerszą akceptację. Potrwa to pewnie krócej niż na świecie, a kiedy się stanie, to będziemy mieli do czynienia raczej z wichurą, bo w Polsce przecież z tornadami słabo

 

źródła i materiały pomocnicze:
Poblem „przepaści” w marketingu innowacji – o wejściu radykalnej innowacji na rynek
Czy w drodze do mainstream’u wielkość firmy ma znaczenie? – efekt tornada w drodze innowacji radykalnej na szeroki rynek

Krajobraz po tornadzie. – jak wygląda rynek po fazie gwałtownego wzrostu (tornado).

 

+++

Yarnold, Dave (2011), „For Enterprise IT, Time To Move Beyond SAP”, dostępne pod:http://www.forbes.com/sites/ciocentral/2011/10/24/for-enterprise-it-time-to-move-beyond-sap/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter, przeglądane 10.11.2011

Dziennik Internautów (2011), „Debiutuje polska chmura Storino”, dostępne pod:http://di.com.pl/news/38580,0,Debiutuje_polska_chmura_Storino.htm, przeglądane 10.11.2011

Kurasiński, Artur (2011), „e24Cloud – polska chmura, która chce byc lepsza niż Amazon”, dostępne pod: http://blog.kurasinski.com/2011/09/20/6090/, przeglądane 10.11.2011

Leong, Lydia, Chamberlin, Ted (2010), „Magic Quadrant for Cloud Infrastructure as a Service and Web Hosting”, Gartner RAS Core Research Note G00209074, wydane 22.12.2010, dostępne pod:http://c1776742.cdn.cloudfiles.rackspacecloud.com/downloads/pdfs/GartnerMagicQuadrant.pdf, przeglądane 14.11.2010

Shah, Sooraj (2011), „Ovum says public cloud services market is about to explode”, Computing.co.uk, wydane: 30 września 2011, dostępne pod:http://www.computing.co.uk/ctg/news/2113323/ovum-public-cloud-services-market-explode, przeglądane 14.11.2011