46

Fablo.pl – Aulowy startup, który zmieni e-commerce!

Fablo jest (czy też już za chwilę będzie) będzie to silnik wyszukiwarki dla sklepów internetowych. Polskie e-commerce zyska więc narzędzie które nie tylko znajdzie to czego klient szuka ale również będzie potrafiło się uczyć i co ważniejsze będzie rozumiało polski język. Produkt ma być nie inwazyjny – ma to być e-usługa która będzie łatwo integrowała […]

Fablo jest (czy też już za chwilę będzie) będzie to silnik wyszukiwarki dla sklepów internetowych. Polskie e-commerce zyska więc narzędzie które nie tylko znajdzie to czego klient szuka ale również będzie potrafiło się uczyć i co ważniejsze będzie rozumiało polski język.

Produkt ma być nie inwazyjny – ma to być e-usługa która będzie łatwo integrowała się z sklepami poprzez przygotowane zestawy API a wdrożenie jej ma być relatywnie proste.

Na jakiej zasadzie ma działać Fablo? Sklep internetowy będzie przekazywał zapytania z wyszukiwarki poprzez API do silnika Fablo, ten będzie robił swoje (mając wcześniej zaimportowaną bazę produktów) po czym zwróci wyniki wyszukiwania, które z kolei sklep wyświetli na swojej stronie.

Na początku autorzy wśród których jest Jan Rychter (z zespołu Auli) celują moim zdaniem słusznie w branżę spożywczą, która jest z jednej strony bardzo trudną dziedziną ze względu na mnogość bardzo zbliżonych do siebie produktów a z drugiej strony chyba nieco zaniedbaną. Jest to oczywiście moja subiektywna opinia bazująca na własnych doświadczeniach z sklepami spożywczymi w których regularnie robię zakupy (właściwie nie pamiętam kiedy byłem w sklepie po coś więcej niż kilka produktów pierwszej potrzeby :))

Czy model Fablo zadziała? Mówiąc szczerze nie wiem. W moim przypadki nie przypominam sobie kiedy ostatnio korzystałem z wyszukiwarki w jakimikolwiek sklepie internetowy. Przeważnie znajduję to czego szukam poprzez katalog i przeglądanie odpowiednich grup produktów. Po drugie do konkretnych poszukiwanych przeze mnie produktów docieram przez Google lub porównywarki cen. Nie wiem też jak bardzo w e-commerce ważna jest sprawna wyszukiwarka?



Zaletą tego typu dedykowanych jednemu wąskiemu obszarowi produktów jest też to, że reprezentują one o wiele lepszą jakość niż kompleksowe rozwiązania dla e-commerce. Pytanie tylko czy jakość wyników wyszukiwania przełoży się na większą ilość sprzedanych produktów? Wydaje się, że właściciele sklepów będą to w stanie bardzo szybko ocenić. Jeśli faktycznie obietnice zostaną spełnione to po Fablo zaraz zgłoszą się platformy e-commerce i biznes powinien ładnie się rozwinąć.

Moim zdaniem Fablo to ciekawy produkt, atakujący pewną niszę i przy tym dość innowacyjny. Autorom życzę powodzenia i czekam na pierwsze informacje o wdrożeniach (chętnie przetestuję).

PS. Dodam też, że Janek podczas auli pokazał wręcz wzorcową prezentację startupa – jeśli ktoś z was szykuje się właśnie do pokazuj swojego dzieła to polecam „copy paste” jeśli chodzi o kolejność poruszanych zagadnień.