Polska

Sklep ze wszystkim vs. multimedialne imperium. Co czeka Empik?

Konrad Kozłowski
Sklep ze wszystkim vs. multimedialne imperium. Co czeka Empik?
7

Odwiedzając salon Empiku albo stronę główną sklepu można odnieść wrażenie, że sklep jednocześnie obrał dwie różne ścieżki rozwoju. Ciekawi mnie, czy w pewnym momencie będzie zmuszony wybrać tylko jedną z nich.

Z czym przede wszystkim kojarzy mi się Empik? Z regałami pełnymi książek, płyt kompaktowych, płyt DVD (których niestety jest nadal więcej niż Blu-ray) i prasy. Ale od zawsze sporą część asortymentu stanowiły również przybory artystyczne (tak to uogólnijmy), które w ostatnich latach zyskały na znaczeniu. W ofercie online pojawiło się wiele kategorii produktów, które wcześniej w ogóle nie były kojarzone z Empikiem - elektronika, zabawki, perfumy, akcesoria sportowe oraz wyposażenie domu. Empik nie handluje już samodzielnie, stał się też platformą dla innych sklepów, więc odwiedzając ich w Internecie do koszyka możecie dodać przysłowiowe mydło i powidło. Ten zwrot może mieć negatywny wydźwięk, ale tutaj używam go w pozytywnym znaczeniu, bo niektórzy na pewno doceniają taką wszechstronność katalogu Empiku.

Mnie znacznie bardziej cieszy zwrot ku rozbudowie cyfrowej oferty Empiku. Na przestrzeni ubiegłych kilkunastu miesięcy Empik pokazał swoją nową aplikację, wprowadził system rezerwacji przez Internet, zaprezentował aplikację Empik Go z ebookami i audiobookami, a Empik DuO pozwala na pobranie cyfrowej wersji albumu, do której otrzymujemy dostęp po zakupie płyty CD. Ostatnio zaprezentował, lecz trochę na raty, aż trzy warianty subskrypcji usługi z audiobookami - dziś znamy je już wszystkie i porównaliśmy je z konkurentami. To naprawdę sporo aktywności, lecz oczywiście klienci - w tym ja - liczymy na więcej.

Polecamy: Empik vs. Storytel vs. Audioteka vs. Lecton - co wybrać? 

W związku z tym uważnie śledzę zmiany dokonywane na stronie głównej oraz podstronach Empik.com. Względem wielkiej przemiany z początku 2017 roku doczekaliśmy się wielu, naprawdę wielu poprawek i modyfikacji. Trudno wymienić je wszystkie, niektórych mogliśmy nawet nie zauważyć od razu, ale prace wciąż trwają. To widać, również dlatego, że bardziej eksponowane są nowe lub nowe kategorie z produktami, które wymieniałem powyżej.

Nic dziwnego więc, że towarzyszy temu spora kampania, trwająca od kilku dni. Jej celem jest zmiana postrzegania Empiku - dla klientów ma to być miejsce kojarzące się z możliwościami rozwijania swoich pasji, w związku z tym powstał nawet magazyn online "Empik Pasje".

Z badań* wynika na przykład, że ponad 1/3 respondentów interesuje się tematami związanymi z domem i ogrodem, sport to hobby niemal 57% ankietowanych, a podróżom poświęca się prawie ¼ pytanych. Przy tym wszystkim prawie 90% respondentów spędza czas czytając, oglądając i słuchając – co oznacza, że kategorie wydawnicze będące DNA ofertowym u, są punktem wyjścia i bazą do odkrywania i rozwijania innych pasji.

O Empiku powiedziano i napisano wiele złego. Rzeczywiście ceny niektórych towarów są absurdalnie wysokie, ale nie brakuje czasowych promocji, dzięki którym można zdobyć interesujące nas produkty sporo taniej niż u konkurencji - na takie okazje trzeba się jednak zaczaić. Nowe aplikacje służą mi od czasu do czasu i spełniają swoje role całkiem nieźle i podejrzewam, że Was, podobnie jak i mnie, najbardziej interesują plany Empiku dotyczące właśnie cyfrowego rynku, na którym - wykorzystując swoją pozycję - może jeszcze namieszać. Na konkrety przyjdzie nam jeszcze zaczekać, dlatego mając możliwość zadania kilku pytań Mirze Dobek, dyrektor marketingu Empik, skupiłem się na tych kwestiach, o których można porozmawiać szerzej już teraz.

Główna strona Empiku wydaje się być taka sama, jak do tej pory, ale zauważalne są drobne zmiany - czy można więc przyjąć, że aktualny układ, który wprowadzono już jakiś czas temu, zdaje egzamin i nie powinniśmy się spodziewać większych przetasowań w najbliższym czasie?

.

 

Domyślam się, że połączenie oferowania przedmiotów fizycznych z produktami cyfrowymi jest pewnym wyzwaniem - jakie podejście stosuje Empik?

.

Wszystkie zmiany w funkcjonowaniu i wyglądzie strony muszą także być uwzględnione w kontekście mobilnego dostępu do sklepu - czy projektowanie nowej wersji zaczyna się od Empiku na komputery czy urządzenia mobilne? Jak wygląda ten proces?

.

Klienci Empiku kojarzą "tom'kultury" - czy jego treści będą pokrywały się z nowym magazynem online?

.

W jakim kierunku porusza się teraz Empik? Widzimy, że nastąpiła solidna ekspansja na rynki cyfrowe (Empik Go), ale jednocześnie obserwujemy nacisk na kategorie w sklepie, które nie są kojarzone od razu z Empikiem - czy taka różnorodność nie jest przeszkodą?

.

.

 

 

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu