46

Empik jak Amazon – jedna usługa, ogrom korzyści i to przy takiej cenie!

Empik Premium to nowa usługa subskrypcyjna, w której otrzymujesz pakiet korzyści online i offline w zamian za comiesięczną opłatę. W skład wchodzą zniżki, darmowa wysyłka oraz treści online. Nie bez znaczenia są też zniżki na bilety do kina!

Jeśli miałbym wskazać firmę najbliższowi odpowiednikowi Amazonu w Polsce, to byłby to właśnie Empik. Sklepy różnią się fundamentami, bo Amazon zaczynał od sprzedaży przez Internet, a Empik opierał swoją działalność na sieci fizycznych sklepów, ale ich każdy rodzaj oferty coraz bardziej się pokrywa. Widać to nawet w salonach, gdzie na każdym kroku można spotkać ulotki i reklamy usług online, które wprowadził w ostatnim czasie Empik. Należą do nich między innymi Empik DuO (kupując CD dostajesz do pobrania mp3) czy Empik Go (ebooki i audiobooki na abonament). Nic więc dziwnego, że Empik Premium pojawia się dopiero teraz, bo choć korzyści cyfrowe stanowią tylko część tego, co znajduje się w pakieconlineie Premium, to bez nich oferta nie byłaby kompletna.

Co to jest Empik Premium i jakie są korzyści?

Empik Premium to nowa usługa abonamentowa, dzięki której otrzymujesz pakiet różnego rodzaju korzyści w ramach comiesięcznej opłaty. Można je podzielić na trzy kategorie, a pierwszą z nich jest zniżka w wysokości 15% na większość kategorii produktów sprzedawanych w Empiku, a więc książki, filmy czy muzykę. Wykluczenia dotyczą niektórych rodzajów towarów, jak prasa czy elektronika. Nie zabraknie też ofert specjalnych, bo na empik.com będzie można znaleźć produkty przecenione o 20% tylko dla członków programu. Dowodzący projektowi Empik Premium Piotr Frankowski zaznacza, że będą też pojawiać się produkty, gdzie zniżka wyniesie powyżej 20%, a co dwa tygodnie oferowane będą hity cenowe, gdzie cena spadnie o 30-50%.

Bardzo ważną informacją jest ta dotycząca niełączenia się promocji – procentowe zniżki obliczane są od podstawowej ceny.

Drugą z korzyści jest darmowa dostawa na sprzedawane przez Empik (a nie merchantów) produkty – są one oznaczone odpowiednią ikonką. Warunkiem jest też płatność online i wartość zamówienia przekraczająca 40 złotych. Bez przeszkód wybierzecie więc kuriera, ale nie skorzystacie z przesyłki za granicę.

Trzecią kategorię korzyści dla subskrybentów Empik Premium Piotr Frankowski oznacza jako „pakiet kulturalny”. Tutaj lista dodatkowych atrakcji dla członków programu jest naprawdę obszerna, bo wszystko zaczyna się od wewnętrznej oferty, czyli Empik foto, gdzie na start otrzymacie zestaw odbitek premium do wykorzystania przez 2 miesiące od uruchomienia subskrypcji. Dodatkowo, a może przede wszystkim, w trakcie trwania subskrypcji aktywna jest 20% zniżka na cały asortyment Empik foto, dzięki czemu wywołacie swoje zdjęcia przez internet na komputerze lub w aplikacji na smartfonie.

 

Empik Go w ramach w Empik Premium

Nie mogło zabraknąć treści cyfrowych, dlatego w rampach Empik Premium otrzymacie też dostęp do Empik Go, a tam kilkunastu tysięcy tytułów, w tym relatywnie nowych książek w postaci ebooków i audiobooków. Nie jest to jednak dokładnie ten sam katalog, z którego korzystają użytkownicy Empik Go (najwyższy pakiet) i warto o tym pamiętać. Jeśli potrzebujecie dostępu do kompletnej oferty, będziecie musieli wybrać dodatkową subskrypcję.

Solidnym zaskoczeniem było dla mnie włączenie do Empik Premium dwóch typowo kulturalnych aspektów: po pierwsze, po zakupie Going, Empik chce swoim klientom sprzedawać bilety na koncerty i inne wydarzenia wcześniej (bo taniej niestety się nie da) niż inni. Po drugie, po nawiązaniu współpracy z siecią kin Helios, każdy bilet na seans będzie tańszy o 20%.

 

Ile kosztuje Empik Premium?

Empik nie utworzył kolejnej karty lojalnościowej, lecz skorzysta z istniejącego już programu Mój Empik i wydawanych w jego ramach kart (którą można też nosić ze sobą w aplikacji na smartfonie). Taki zestaw korzyści wyceniono na 9,99 zł miesięcznie, co jest – w mojej ocenie – naprawdę atrakcyjną ceną, szczególnie jeśli co najmniej połowa oferowanych korzyści Wam odpowiada.

Jeśli wybierzecie dłuższe zobowiązanie niż to comiesięczne, to przy opcji na pół roku zapłacicie 49,99 zł (to 8,33 zł miesięcznie), a na rok 79,99 zł (wtedy jeden miesiąc kosztuje zaledwie 6,67 zł). W rozmowie z Antyweb Piotr Frankowski zaznaczył jednak, że klienci którzy zrezygnują z oferty wcześniej niż po upływie 6 czy 12 miesięcy będą mogli liczyć na zwrot części lub nawet całości wydanych pieniędzy, ale tylko jeśli decyzja o wycofaniu się zapadnie w miarę wcześnie i wartość wykorzystanych korzyści nie przekroczy pewnego progu.

Do programu Empik Premium można dołączyć online jak i offline w salonie. W zależności od miejsca dostępne są różne pakiety, na przykład miesięczny (9,99 zł) jest oferowany tylko w Internecie i przy płatności kartą.

Empik liczy, że program zachęci klientów do częstszych zakupów w salonach oraz na Empik.com i trudno sobie wyobrazić inny scenariusz, ale nie da się ukryć, że jest to oferta skierowana przede wszystkich do tych osób, które już regularnie odwiedzają sklepy oraz dokonują zakupów w sieci. Z pewnością ta nowość będzie kusić nowych klientów, ale czy zdoła to ich przekonać do zmiany przyzwyczajeń i nawyku zamawiania w innych miejscach? To nie jedyne pytanie, jakie chodziło mi po głowie, dlatego dopytałem o kilka kwestii szefa Empik Premium, Piotra Frankowskiego:

Który z elementów Empik Premium uważany jest za najważniejszy i o największym potencjalne marketingowym?

Nie wyróżniamy żadnego z benefitów jako ten najważniejszy, ponieważ nasi klienci posiadają zróżnicowane potrzeby i zainteresowania, stąd też tak szeroki pakiet korzyści. Chcemy, aby Empik Premium był dobrym rozwiązaniem dla każdego odbiorcy.

Dlaczego Empik Premium powstaje właśnie teraz? Jak szybko możemy spodziewać się nowych funkcji i korzyści w programie?

Empik Premium to odpowiedź na globalne trendy. Dostępne światowe analizy i raporty, a także nasze własne badania, które zrealizowaliśmy na reprezentatywnej grupie respondentów, jasno dowodzą, że rynek się zmienia, tego rodzaju usługi się popularyzują, a odbiorcy ich oczekują. Już na start lista korzyści w Empik Premium jest w naszej ocenie szeroka i atrakcyjna, myślimy też o dodawaniu kolejnych benefitów w przyszłości. Będziemy słuchać opinii klientów.

Empik premium do złudzenia przypomina Amazon Prime i takie porównania będą na pewno bardzo częste – jak na nie reagujecie? Czy Empik stanie się polskim Amazonem zanim ten zawita nad Wisłę?

Empik Premium to naturalny, kolejny etap w realizacji strategii omnichannel Empiku i wzmacniania pozycji lidera w tym obszarze na rynku, a także odpowiedź na globalne trendy w retailu i e-commerce. Tworząc Empik Premium, nie opieraliśmy się na działaniach konkurencji, ale na własnym bogatym doświadczeniu i obserwacji zmian, jakie zachodzą na rynku. Mamy ponad 70-letnie doświadczenie, szeroką sieć salonów w całej Polsce i dużą grupę lojalnych klientów, co naszym zdaniem stanowi ogromny kapitał. Sama usługa jest unikalna na rynku – łączy kanały zakupowe online i offline, oferuje szeroką listę korzyści – w tym pakiet kulturalny – dostępnych w bardzo atrakcyjnej cenie.

Jak argumentujecie ceny usługi? Skąd wzięły się właśnie takie kwoty?

Tworząc Empik Premium chcieliśmy sprawić, by nasi klienci mieli poczucie, że usługa jest dla nich opłacalna i że wartość oferowanych korzyści jest niewspółmiernie wyższa niż koszt usługi. Mamy nadzieję, że klienci będą pozytywnie zaskoczeni zaoferowanym pakietem benefitów, a korzystanie z Empik Premium dodatkowo ułatwi im rozwijanie zainteresowań i odkrywanie nowych pasji.

Cena poniżej 10 złotych miesięcznie to moim zdaniem strzał w dziesiątkę i na pewno zweryfikuję, jak Empik Premium sprawdza się w praktyce. Polegając na promocjach i okazjach, choć nie tylko, regularnie odwiedzam online’owy oraz offline’owy Empik i mam wrażenie, że będę to robił jeszcze częściej. Z ciekawości sprawdzę, jak wiele uda mi się zaoszczędzić, a nawet zyskać, bo Empik startuje także z programem cashback, gdzie od transakcji liczone będą 3% kwoty, które powędrują na konto Empik.com.

Program Empik Premium startuje już dzisiaj.