7

Elektryczne BMW iX3 zadebiutowało, 286 KM i 6,8 sekundy do „setki”

BMW zaprezentowało dzisiaj swój najnowszy elektryczny samochód, którym jest iX3. Auto będzie konkurencją dla takich modeli jak Audi e-tron i Mercedes EQC. Sprzedaż rozpocznie się już w tym roku w Chinach, a do Europy trafi na początku przyszłego roku. Znamy już nawet polską cenę.

BMW iX3 z 5. generacją elektrycznego napędu

BMW nie jest wcale nowicjuszem w kwestii elektrycznych aut. Model i3 całkiem dobrze się sprzedaje i cieszy dobrymi opiniami wśród właścicieli. Jednak iX3 to całkowicie nowy rozdział w historii bawarskiej marki. Najnowszy SUV korzysta z napędu elektrycznego 5. generacji, który charakteryzuje się nawet o 30% większą mocą w przeliczeniu na kilogram wagi silnika oraz bateriami o 20% większej gęstości energii. Ten sam napęd dostępny będzie też w BMW i4 oraz iNEXT. W rezultacie w podstawowej odmianie iX3 będzie wyposażony w silnik napędzający tylną oś o mocy 210 kW (286 KM) i oferujący 400 Nm momentu obrotowego, który jest w stanie rozpędzić ten całkiem spory samochód do 100 km/h w czasie 6,8 sekundy. To tylko nieznacznie wolniej niż w przypadku BMW X3 30i (6,4 sekundy). Prędkość maksymalna ograniczona jest elektronicznie do 180 km/h.

BMW iX3

BMW iX3 ma wiele wspólnego ze swoim spalinowym odpowiednikiem, czyli X3. Bawarczycy postanowili nie ingerować znacznie w design i auto wygląda raczej tradycyjnie, różni się tyko detalami nadwozia związanymi z brakiem konieczności chłodzenia silnika oraz specjalnymi aerodynamicznymi felgami. Spory jest też bagażnik, pomieści aż 510 litrów. Wszystko dzięki temu, że baterie o pojemności 80 kWh schowano w całości pod podłogą przedziału pasażerskiego. Średnie zużycie energii ma wynosić 17 kWh na 100 km, co oznacza, że według normy WLTP, BMW iX3 powinno być w stanie przejechać nawet 460 km na jednym ładowaniu.

BMW iX3 schemat układu zasilania

BMW iX3 z dobrym wyposażeniem i szybkim ładowaniem

Baterie w BMW iX3 będzie można ładować szybką ładowarką o mocy nawet 150 kW, co ma pozwolić na odzyskanie 80% energii w czasie 34 minut. Oznacza to, że na każde 10 minut odzyskamy ponad 100 km zasięgu. BMW wprowadzi w tym modelu też nowe metody rekuperacji energii, w tym specjalny tryb B, który pozwoli praktycznie na operowanie tylko jednym pedałem w celu przyśpieszania i hamowania. W trybie D (standardowym) dostępne będzie 3 poziomy rekuperacji, które będzie można dopasować do własnych upodobań i sytuacji na drodze.

BMW pochwaliło się też wyposażeniem standardowym jakie będzie dostępne w iX3. Jest ono całkiem bogate i obejmuje lakier metalizowany, reflektory LED, 3-strefową klimatyzację automatyczną z ogrzewaniem i klimatyzacją postojową, elektryczną klapę tylną, szklany dach panoramiczny, system asystujący kierowcy oraz oświetlenie ambientowe. Opcjonalna wersja wyposażenia Impressive obejmuje również 20-calowe obręcze kół ze stopów lekkich, szyby akustyczne, fotele sportowe, skórzaną tapicerkę Vernasca, wyświetlacz BMW Head-Up, asystenta parkowania i system nagłośnienia marki Harman Kardon. Co ciekawe podczas uruchamiania i wyłączania samochodu odgrywana będzie muzyka skomponowana przez samego Hansa Zimmera. Podstawowa wersja BMW iX3 ma kosztować w Polsce 282 900 PLN, czyli mniej niż trzeba wydać na Audi e-tron czy Mercedesa EQC. Pierwsze dostawy z fabryki w Chinach spodziewane są na początku przyszłego roku.

BMW iX3 wnętrze