6

Obecnie system e-administracji w Polsce jest w stanie obsłużyć 250 logowań Profilem Zaufanym na sekundę

Dzisiaj na konferencji prasowej w Ministerstwie Cyfryzacji, minister cyfryzacji Marek Zagórski, wiceminister cyfryzacji Wanda Buk oraz wiceminister zdrowia Janusz Cieszyński dzielili się wynikami badania E-Polacy. Co robimy w internecie?. Badania przeprowadzono oczywiście pod kątem popularności usług e-administracji i zapotrzebowania Polaków na większą ich liczbę.

Już dziś dostępnych jest wiele usług e-administracji, które możemy załatwić bez wychodzenia z domu, do najpopularniejszych należą – składanie wniosków o nowe e-dowody czy rozliczanie się z fiskusem. Rekordy popularności bije też zgłaszanie narodzin dziecka online, dzięki czemu w ten ważny czas dla rodziców, kiedy mają wiele innych spraw na głowie, nie muszą myśleć o tym, aby udać się osobiście do urzędu w tym celu. Bardzo popularne są też usługi „samochodowe” – od początku tego roku 279 tysięcy razy sprawdzaliśmy swoje punkty karne, a historię pojazdu ponad 68 milionów razy.

Jak wiemy, do skorzystania z większości usług e-administracji niezbędny jest Profil Zaufany, a ten założyło już według danych z wczoraj – 3 862 352.

Minister cyfryzacji Marek Zagórski:

O tym, że Polacy coraz chętniej korzystają z Internetu, a przede wszystkim z e-usług, przekonujemy się na co dzień. Najlepszy dowód to liczby. Tylko w pierwszych sześciu miesiącach tego roku ponad 1 250 000 Polaków założyło Profil Zaufany. To dotychczasowy rekord, a na tym nie koniec. W ciągu pierwszej połowy tego roku Polacy zgłosili narodziny niemal 20 tysięcy dzieci, wysłali ponad 220 tysięcy pism do urzędów, złożyli niemal 75 tysięcy wniosków o dowód osobisty, a ponad 27 tysięcy razy skorzystali z usługi meldunkowej. Wszystko to bez wizyty w urzędzie – w pełni online.

Tak więc zapotrzebowanie i potencjał w społeczeństwie jest spory zwłaszcza, że 70% Polaków załatwia każdą możliwą sprawę przez internet, a czas w nim spędzony większość z nas deklaruje na godzinę do 4 godzin dziennie. Z tym, że z pewnością w większości będzie to bliżej 4 godzin, bo podczas badania okazało się, że wielu z nas nie kwalifikuje do czasu spędzonego w sieci rozmów przez komunikator czy oglądanie filmów w aplikacjach serwisów streamingowych typu Netflix czy HBO GO.

Na jakich urządzeniach najczęściej korzystamy z internetu? Bezapelacyjnie wygrywają tu smartfony, aż 61% Polaków wskazuje urządzenia mobilne jako pierwszy wybór do łączenia się i korzystania z sieci.

Stąd też tak silna presja na operatorów, by zapewnili nam dostęp do internetu mobilnego w każdym miejscu, w którym przebywamy, najlepiej… z nielimitowym internetem.

Na koniec nawiąże jeszcze do tytułu tego wpisu. Po konferencji w serii Q&A padło jedno ciekawe pytanie, związane z usługami e-administracji, których popularność wśród Polaków w dniach swoich premier przeciążała serwery i w praktyce nie można z nich było korzystać (tak było w przypadku e-PIT). Pytanie brzmiało, czy Ministerstwo Cyfryzacji znalazło już sposób, by z tym problem sobie poradzić, by nie zrażać do usług e-administracji obywateli.

Okazało się, że nie tylko znalazło, ale już wdrożyło. Minister Cyfryzacji zdradził, że z uwagi na te problemy nastąpiło już oficjalne „przewymiarowanie” systemów razy cztery w stosunku do ostatniego piku. Aby zobrazować skalę zmian podano, iż w styczniu tego roku średnia dzienna uwierzytelniania się obywateli Profilem Zaufanym wynosiła 3 podpisy na sekundę, a w marcu już 31 podpisów na sekundę. W tej chwili natomiast, system umożliwia składanie 250 podpisów na sekundę. Co więcej, ma to sukcesywnie rosnąć w zależności, kiedy te liczby i popularność usług e-administracji będzie wzrastała.