5

Drugi czeski przewoźnik RegioJet stara się o pozwolenie na wjazd na polskie tory

Komu jak komu, ale polskim kolejom jak najbardziej przyda się konkurencja na naszych torach. Po otwarciu w UE rynku kolejowego już drugi po Leo Express czeski przewoźnik stara się o pozwolenie na wjazd na polskie tory.

Zanim jednak o RegioJet, spójrzmy na jakich już trasach Leo Express jeździ w Polsce i w jakich cenach. Pierwsza trasa to Praga – Přerov – Ostrawa – Bohumín – Katowice – Kraków i z powrotem. Za bilet w klasie ekonomicznej z Krakowa do Katowic zapłacimy tu 8 zł, a do samej Pragi 115 zł.

Druga trasa to Praga – Pardubice – Lichkov – Kłodzko Główne – Strzelin – Wrocław i z powrotem. Tutaj za bilet z Pragi do Wrocławia zapłacimy 60 zł, również w klasie ekonomicznej.

Na jakiej trasie stara się o pozwolenie czeskie RegioJet? W minionym tygodniu Prezes Urzędu Transportu Kolejowego poinformował, że RegioJet stara się o pozwolenie na obsługę połączenia Kraków Główny – Warszawa Wschodnia i z powrotem, które to chce uruchomić od grudnia 2020 roku.

Zanim to jednak nastąpi musi uzyskać pozwolenie, a to trudna droga, przynajmniej w ostatnim etapie.

Aby przewoźnik z innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej mógł świadczyć usługi w Polsce, musi spełnić kilka warunków: posiadać licencję, certyfikaty bezpieczeństwa część A i B oraz przyznaną decyzję o otwartym dostępie. Unijna licencja i certyfikat bezpieczeństwa część A są ważne na terenie wszystkich krajów członkowskich bez żadnych dodatkowych formalności. Część B certyfikatu bezpieczeństwa potwierdza spełnienie wymagań niezbędnych do bezpiecznego wykonywania przewozów kolejowych na danej sieci kolejowej i jest ważna tylko w kraju wydania. RegioJet taki certyfikat posiada.

Ostatni etap to decyzja UTK w sprawie otwartego dostępu na trasie krajowej. Co to oznacza? Otóż urząd zbada jak nowe połączenie wpłynęłoby na równowagę ekonomiczną na tej trasie, a dokładniej czy połączenie czeskiego przewoźnika nie będzie miało znaczącego, negatywnego wpływu na rentowność usług świadczonych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych lub na koszty netto przyznania tej umowy. Tak więc, jeśli zbytnio ucierpią na tym interesy krajowego przewoźnika, możemy nie doczekać się takiego połączenia.

To drugie podejście RegioJet do wjazdu na polskie tory, o pierwsze pozwolenia na start linii Praha – Przemyśl Główny starali się jeszcze w kwietniu tego roku, ale z uwagi na zmianę rozkładu jazdy i terminu uruchomienia swojego połączenia, musieli te postępowanie rozpocząć od nowa.

Źródło: Urząd Transportu Kolejowego.