48

Dlaczego Motorola?

Emocje związane ze spektakularnym (nie bójmy się tego słowa) przejęciem Motoroli przez Google, powoli opadają. Zastanówmy się teraz na spokojnie nad zamysłem giganta. Będziemy potrzebować do tego maksymalnego wyciszenia okolicznościowych szumów. Typu patenty, wyceny spółek, akcji, całej finansowej motywacji. Do każdej z potencjalnych do przejęcia marek: HTC, Samsung czy też BlackBerry, można by było dobrać […]

Emocje związane ze spektakularnym (nie bójmy się tego słowa) przejęciem Motoroli przez Google, powoli opadają. Zastanówmy się teraz na spokojnie nad zamysłem giganta. Będziemy potrzebować do tego maksymalnego wyciszenia okolicznościowych szumów. Typu patenty, wyceny spółek, akcji, całej finansowej motywacji. Do każdej z potencjalnych do przejęcia marek: HTC, Samsung czy też BlackBerry, można by było dobrać takie samo wytłumaczenie. Wydaje mi się jednak, że chodziło o coś więcej, niż to co gołym okiem widać.

Mianowicie, mam na myśli mentalność użytkowników. Zastanówmy się na chwilę nad samymi nazwami. W Polsce połowa telefonów, sprzedawanych przez operatorów to smartphony. Spytajmy naszych znajomych czy słyszeli o takim telefonie jak Samsung Galaxy, HTC Hero, Desire. Większość odpowie twierdząco. W przypadku pytania o Motorola Droid, często usłyszycie, iż nie słyszałem, nie mam pojęcia. Teraz odwróćmy pytanie, zapytajmy o same marki, odczucia z nimi związane. HTC, Samsung, BlackBerry czy Motorola…? Motorola, do dziś pamiętam ten szał motorolek z antenką i klapką, świecącą diodą. To był kultowy telefon kiedyś, wszystkie amerykańskie filmy „świeciły” tymi telefonami. Nagle cisza, co jakiś czas przebłyski typu „hellomoto”. Użytkownicy jakby zapomnieli o tej marce, rynek zdominowały inne marki. Motorola jednak pozostała w ich świadomości jako „czysty” produkt, bez falstartów, po prostu złapała oddech i teraz, pod skrzydłami Googla, jest w stanie się odrodzić znowu jako kultowy produkt.

Do zamysłu tego zupełnie nie pasował HTC, który jest świeżą marką, „smakował” swojego czasu Windows Mobile, teraz skupia się na Androidzie, ale tak do końca nie wiadomo, w którą stronę pójdzie. Samsung kojarzony jest nadal z całą gamą innych urządzeń. Mamy jeszcze BlackBerry. Nie pasuje tu według mnie obecny stan, jakby do dziś ciągnie się mozolnie ten kult marki, ale z oprogramowaniem i obsługą porównywalną z Symbianem. Ciężko było by tu wdrożyć Androida, z obecnymi wiernymi użytkownikami. Pozostało jedyne słuszne trafienie czyli czysta i silna nadal, w świadomości użytkowników, marka – Motorola.
What do you think?:)