DJI Mavic Air 2
8

Najbardziej zaawansowany dron dla amatora – oto DJI Mavic Air 2

Następca popularnego Mavica Air jest już dostępny na rynku. Co potrafi?

Jakiś czas temu miałem przyjemność rozmawiać z Maciejem Margasem, zawodowym fotografem wykorzystującym do swojej pracy drony. Zapytany o przyszłość, Maciek zażyczył sobie, by ktoś zagroził DJI jako najsilniejszej firmie w branży, ponieważ mogłoby to zmusić przedsiębiorstwo do innowacji. Cóż, patrząc na ich najnowszy model z serii Mavic Air, firma najwyraźniej nie potrzebuje konkurencji, ponieważ i bez niej potrafi imponująco rozwinąć swój produkt. Dziś DJI zaprezentowało następcę Mavica Air pierwszej generacji i liczba zmian, które twórcy wprowadzili do tej serii może robić wrażenie. Przed państwem DJI Mavic Air 2.

DJI Mavic Air 2 – wymiary, waga i lot

Przede wszystkim wypada zauważyć, że nowy Air jest sporo większy niż jego poprzednik. Rozłożony ma 183 x 253 x 77 mm, podczas gdy pierwszy model miał wymiary 168 × 184 × 64 mm. Zwiększyła się też waga – z 430 do 570 g. Oznacza to, że w rozumieniu obecnie obowiązujących przepisów wciąż można nim latać bez świadectwa kwalifikacji UAVO. Jak wiemy, od lipca krajowe regulacje zmieniają się na europejskie, i w przypadku Mavica Air 2 jego waga będzie wymagała rejestracji zarówno drona jak i operatora (kat. min. A1 C1). (EDIT: W związku z przesunięciem się daty wejścia przepisów w życie, rejestracja będzie wymagana od stycznia, dzięki lucas za zwrócenie uwagi) Do zwiększenia wagi mocno przyczyniła się bateria – ma teraz 3500 mAh, dzięki czemu pozwala na ponad 30 min lotu. Nie zwiększyła się natomiast prędkość maksymalna – to wciąż 19m/s (tyle, na ile pozwala A1 C1), czyli nieco ponad 60 km/h. Tak samo jak poprzednik, Mavic Air 2 ma potrafić wspinać się na 5 tys. metrów. Użytkownicy Air 2 będą jednak mogli w końcu zrobić z tej umiejętności użytek, ponieważ znacznie polepszono zasięg urządzenia. Poprzednik miał zaledwie 80 m odległości, natomiast tutaj, według zapewnień DJI mamy nawet 10 km. Nawet, jeżeli faktyczny zasięg będzie wynosił 10 proc. tego, mamy tu duży progres względem Mavica Air 1.

DJI Mavic Air 2

DJI Mavic Air 2 – zdjęcia i filmy

Dużym atutem nowego Mavica są jego umiejętności foto-wideo. Przede wszystkim, zwiększeniu uległ sensor kamery (z 1/2.3″ do  1/2″). Pomimo tego, że w dalszym ciągu jest do 12 Mpixmatryca ze światłem f/ 2.8 i FOV 85 stopni, to dzięki interpolacji Air 2 potrafi zrobić 48 Mpix zdjęcia. Większe zmiany zaszły w przypadku nagrywania wideo. Nowy dron potrafi rejestrować filmy 4K w 60 klatkach na sekundę, a jeżeli obniżymy rozdzielczość do 1080p, możemy nagrywać w slow motion przy 240 fps. Jeżeli chcemy, twórcy oddają nam też do dyspozycji możliwość robienia timelapsów w 8K. Zwiększył się także bitrate – ze 100 Mbps do 120 Mbps.

DJI Mavic Air 2[/okladka]

DJI Mavic Air 2 – kontroler

Zmianie uległo także samo urządzenie sterujące dronem. Nowy kontroler ma teraz dużo pojemniejszą baterię (5000 mAh) i może ładować nią ładować smartfona, dzięki czemu nie ma ryzyka, że ten wyłączy się w trakcie lotu. Samo akcesorium jednak znacznie przez to urosło, stając się jednocześnie nieco mniej poręcznym.

DJI Mavic Air 2 kontroler

DJI Mavic Air 2 – dodatkowe funkcje

Tym, czym szczyci się DJI w przypadku swojego nowego drona to ulepszony system wykrywania i unikania kolizji – Advanced Pilot Assitance Systems w wersji 3.0. Nowością jest tu funkcja AirSense, pozwalająca wykryć sygnał ADS-B innych maszyn jak samoloty czy helikoptery i zawczasu uniknąć kolizji. Ponadto, szereg czujników pozwolił znacznie ulepszyć tryb autonomiczny oraz tryb śledzenia. Dzięki temu ich obsługa ma być prosta nawet dla osoby, która wcześniej z dronami nie miała nic wspólnego. Pozwoli to oczywiście na wykonanie bardziej efektowych ujęć.

DJI Mavic Air 2 fly more kit

DJI Mavic Air 2 – cena i dostępność

Podsumowując – wiele osób zwraca uwagę, że linia Air dzięki modelowi 2 poszła bardzo mocno w stronę Maviców Pro. Niestety, poszła też za tym cena samego urządzenia, które w podstawowej wersji kosztuje 3999 zł, a wraz z Fly More Kit (dodatkowe baterie, śmigła, torba do transportu etc.) – 4999 zł. Czyni to z Mavica Air dużo mniej przystępnego drona, zostawiając niższą półkę cenową w całości dla linii Spark. Mavic Air zdecydowanie bardziej przeznaczony jest dla osób, które od swojego urządzenia wymagają czegoś więcej, a jednocześnie – nie chcą mieć problemów z jego użytkowaniem ze względu na nadchodzące przepisy.

Mavic Air 2 jest już dostępny w przedsprzedaży na stronie producenta. Co sądzicie o takiej ewolucji linii Air?