2

Debiutuje Jaguar F-Pace SVR: najszybszy SUV od Jaguara na sterydach

Połączyć Jaguara z SVR, to jak złączyć Audi z RS, Mercedesa z AMG czy BMW z linią M. Brytyjczycy mają swoje sportowe produkty, a do tej grupy dołącza właśnie kolejny model. Zadebiutował właśnie Jaguar F-Pace SVR - najszybszy i najmocniejszy SUV z kotem w logo!

Do tej pory w ofercie Jaguara F-Pace, namocniejszą odmianą było auto z 3-litrowym, benzynowym V6 o mocy 380 KM i 450 Nm momentu obrotowego. Najmocniejszy diesel generuje 300 KM i potężne 700 Nm. Chociaż ekologia zakreśla coraz szersze kręgi, to nadal nie brakuje w ofertach wielu firm motoryzacyjnych aut z dużymi jednostkami napędowymi. Gorszym nie chcial być Jaguar i do oferty trafi najmocniejsza i usportowiona odmiana dużego SUV-a. Przed Państwem Jaguar F-Pace SVR.

Jaguar F-Pace SVR: SUV po siłowni

Projektując nowego Jaguara F-Pace SVR, konstruktorom postawiono za zadanie stworzenie auta, dla którego opory aerodynamiczne nie są problemem. W przypadku sylwetki SUV-a to dość skomplikowany temat. Jednak projektanci z działu Special Vehicle Operations (SVO) podołali i wprowadzili szereg zmian w wyglądzie brytyjskiego SUV-a.

Jaguara F-Pace SVR miał być doskonały aerodynamicznie

Przede wszystkim przeprojektowano wloty powietrza, zwiększając ich powierzchnię. Pojawiły się również boczne otwory, które zmniejszają opory powietrza w nadkolach i poprawiają chłodzenie układu hamulcowego. Na masce zaprojektowano dodatkowe otwory odprowadzające gorące powietrze z komory silnika. W tylnej części zmieniono zderzak, z wbudowanymi czterema końcówkami, aktywnego układu wydechowego (zapewnia on charakterystyczne brzmienie silnika) oraz pojawił się dodatkowy spojler na klapie bagażnika.

Nowy Jaguar F-Pace SVR stoi seryjnie na 21-calowych obręczach kutych, które można opcjonalnie zamienić na 22-calowe felgi aluminiowe. Za tymi ogromnymi kołami kryją się sportowe hamulce z tarczami o średnicy 395 mm (przód) i 396 mm (tył).

W Jaguara F-Pace SVR układ kierowniczy potrafi dostosować się do stylu jazdy kierowcy

Zmieniono również wnętrze auta. Mowa tutaj przede wszystkim o sportowych fotelach, które zapewniają lepsze podparcie boczne i są obszyte pikowaną tapicerką skórzaną z wytłoczonym logo SVR. Zmodyfikowano również dźwignię zmiany biegów i kierownicę, którą wyposażono w aluminiowe łopatki do zmiany biegów. Jednak nie wnętrze jest w tym wypadku najważniejsze.

Jaguar F-Pace SVR: potężny silnik pod maską

Nowy Jaguar F-Pace SVR jest idelanym przykładem na samochód przeczący downsizingowi. Pod maska sportowego SUV-a drzemie 5-litrowe V8 Supercharged, które generuje 550 KM i 680 Nm momentu obrotowego. Pozwala to katapultować auto do pierwszych 100 km/h w zaledwie 4,3 sekundy, a strzałka prędkościomierza zatrzyma się na 283 km/h. Moc przekazywana jest na wszystkie koła przez napęd z zainstalowanym elektronicznym dyferencjałem. Układ kierowniczy potrafi dostosować się do stylu jazdy kierowcy, jednak preferuje on dynamiczną jazdę.

„F-Pace SVR zapewnia fantastyczne osiągi przy zachowaniu typowej niezawodności i wygody codziennego użytkowania. Każdy element, od układu kierowniczego po dedykowany układ zawieszenia, został specjalnie dostosowany do naszego wydajnego SUV-a, w rezultacie uzyskaliśmy spektakularny samochód, który spełnia obietnice zarówno marki F-Pace jak i SVR.” powiedział Mike Cross, główny inżynier ds. spójności konstrukcji, Jaguar Land Rover.

F-Pace SVR to pierwszy model F-Pace wykorzystujący aktywny mechanizm różnicowy sterowany elektronicznie (EAD). Technologia inteligentnego układu napędowego Intelligent Driveline Dynamics (IDD) z systemem rozdziału momentu obrotowego została zoptymalizowana do maksymalnego wykorzystania mechanizmu EAD, natomiast oprogramowanie sterujące systemem aktywnego zawieszenia, elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego (EPAS) i trybem jazdy dynamicznej Dynamic Driving Mode to rozwiązania dedykowane wersji SVR. Tryb Engaging Dynamic aktywuje szybsze, bardziej responsywne zmiany biegów, ostrzejszą reakcję przepustnicy i krótszy czas reakcji układu kierowniczego, dla bardziej angażującej jazdy we wszystkich warunkach.

Nowy Jaguar F-Pace SVR pojawi się w sprzedaży latem bieżącego roku. W Wielkiej Brytanii można składać już pierwsze zamówienia – by stać się właścicielem nowego Jaguara F-Pace SVR trzeba tam wyłożyć prawie 75 000 funtów (około 360 000 zł). Zapowiada się kolejny gorący SUV na rynku.