19

Czy UOKiK powinien zablokować transakcję Allegro z Agito.pl?

Zapytałem Pawła Fornalskiego z IAI (IAI-Shop.com) co sądzi o dziesiejszej informacji odnośnie przejęcia Agito.pl przez Allegro. Ponieważ cały czas prowadzimy rozmowę wywiad o e-commerce w Polsce dlatego przy okazji poprosiłem o komentarz co według Pawła może oznaczać taka transakcja dla całej branży. Dostałem dość dosadny i konkretny komentarz w tej sprawie: Jedną z niepisanych zasad dostawców rozwiązań […]

Zapytałem Pawła Fornalskiego z IAI (IAI-Shop.com) co sądzi o dziesiejszej informacji odnośnie przejęcia Agito.pl przez Allegro. Ponieważ cały czas prowadzimy rozmowę wywiad o e-commerce w Polsce dlatego przy okazji poprosiłem o komentarz co według Pawła może oznaczać taka transakcja dla całej branży. Dostałem dość dosadny i konkretny komentarz w tej sprawie:


Jedną z niepisanych zasad dostawców rozwiązań e-commerce jest niekonkurowanie ze swoimi klientami. Dotycz to również IAI S.A. i do tej pory żadna licząca się firma „z branży dostawców rozwiązań” nie zrobiła tego, gdyż było by to dla niej harakiri. IAI nie otwiera sklepów internetowych nie dlatego, że brakuje nam na nie pomysłu, wiedzy czy kapitału, ale dlatego, że było by to odebrane negatywnie przez naszych klientów.

Najbardziej oczywistym jest ochrona danych transakcji. Dane klientów są własnością Allegro i zaczyna ono coraz bardziej wchodzić z butami w transakcje sklepów internetowych zawierane na Allegro np. zabraniając zakładać konta w systemach realizacji zamówień jakimi są platformy sklepowe innych firm niż iStore (platforma sklepowa Grupy Allegro).

Przykłady korespondencji pokazującej takie procedery pokazałem w moim poście na blogu w poście „Sprzedawcy na Allegro spychani są do roli pakowaczy”. Allegro dyktuje już sprzedawcom co mają pisać. Są jednak większe kwiatki w regulaminie Allegro. Daje on np. prawo do usuwania ofert które mają wg Allegro zawyżone koszty przesyłek. Łatwo to zestawić z przeciekami o przygotowywaniu usługi brokerskiej przesyłek kurierskich. Można zatem przypuszczać, że wykładnia będzie taka – „Masz za drogie przesyłki, to usuwamy Twoją ofertę i musisz korzystać z naszego systemu brokerskiego”. Potem już tylko krok do tego co zrobiono z Płacę z Allegro, czyli zakamuflowania wysyłki przesyłki poza systemem brokerskim.

Jak to ma się do Agito i dlaczego wspominam o przesyłkach? Patrząc na poczynania Grupy Allegro od kilku lat, widzę dosyć wyraźnie, jak za parę lat Allegro zacznie usuwać oferty zbyt tanie twierdząc np. „to nie może być legalnie sprowadzony do Polski sprzęt, skoro kosztuje taniej niż w Agito”.

Allegro nie jest dzisiaj jednym z serwisów aukcyjnych – jest podmiotem wyraźnie dominującym w tej branży. Taka pozycja jest wyraźnie opisana w Ustawach o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów. UOKiK powinien bezwzględnie to przejęcie zablokować. Jest mnóstwo przykładów na to, jak rolę serwisu dominującego (odsyłam do ustawy i definicji czym jest podmiot dominujący) Grupa Allegro wykorzystuje do budowania pozycji dominującej pozostałych produktów ograniczając konkurencyjność.

Samo Agito.pl nie jest według mnie łakomym kąskiem dla inwestorów, czego dowodzą ostatnie lata, z nieudanym debiutem i kolejnymi odsprzedażami włącznie. Dlatego ja odczytuję informację prasową o fuzji jako kolejną demonstrację siły i chęć wykorzystania roli jednego dominującego podmiotu do zmiany zasad wolnej konkurencji i ograniczenia pozostałych podmiotów w dostępie do kluczowej dla polskiego e-commerce platformy aukcyjnej. Każdy sklep internetowy z branż, którymi dzisiaj handluje Agito.pl (elektronika, zabawki, narzędzia, opony i wiele innych) powinien pisać do delegatury UOKiK w Poznaniu list żądający zablokowania tej transakcji.

Sporo w komentarzach pojawiło się również głosów na temat Amazona. Osobiście uważam, że plotki o tym, że Amazon pojawi się w Polsce mają mały wpływ na decyzję na przejęcie Agito. Allegro zgodnie z tym co podało w komunikacie prasowym systematycznie dąży do przejęcia całego polskiego e-handlu. Sam Amazon, ze swoimi raczej astronomicznymi prowizjami dla sklepów internetowych chcących przez niego sprzedawać będzie tak samo atrakcyjny jak polski iTunes.