5

Czy pracownik Facebooka może rozmawiać o Facebooku na Facebooku (i innych)? Tak, ale..

Social Media to dla wielu korporacji temat nadal dość trudny. Pojawiająca się krytyka, trolle, dbanie o „wartość mark” wszystko miesza się w jednym miejscu, a każda niefortunna odpowiedź może wywołać małą PR-ową wojnę. Przeglądając ostatnio serwis Quora znalazłem ciekawe pytanie odnośnie tego jak Facebook radzi sobie z social media i jakiego rodzaju restrykcje czy też […]

Social Media to dla wielu korporacji temat nadal dość trudny. Pojawiająca się krytyka, trolle, dbanie o „wartość mark” wszystko miesza się w jednym miejscu, a każda niefortunna odpowiedź może wywołać małą PR-ową wojnę. Przeglądając ostatnio serwis Quora znalazłem ciekawe pytanie odnośnie tego jak Facebook radzi sobie z social media i jakiego rodzaju restrykcje czy też kontrolę wprowadził swoim pracownikom. Odpisał na to pytanie Steven Grimm z Facebooka

Nie zdziwiłem się kiedy przeczytałem, że w tej małej korporacji również obowiązuje konkretna strategia publikacji w social media. Nowy pracownik, który chce się odezwać publicznie w sprawie Facebooka musi to zrobić najpierw w specjalnej zamkniętej grupie na FB.

Grupa i jej zbiorowe doświadczenie, komentuje (czytaj poprawiają i wyrażają zgodę lub nie) i doradza czy i jak napisać dany tekst lepiej :). Pracownicy z nieco większym stażem i doświadczeniem w social media publikują natomiast sami.

Dzięki takiemu podejściu Facebook jest w stanie uniknąć PR-owych wpadek i niepotrzebnych komplikacji (a przecież wystarczy napisać czasem jedno słowo za dużo i już jest zamieszanie). A trzeba przyznać, że każda niefortunnie napisana informacja byłaby przecież niezłym kąskiem dla mediów.

Facebook natomiast nie zabrania swoim pracownikom wypowiadać się online, co prawda ich wypowiedzi muszą przejść przez wewnętrzną „grupę” ale generalnie zakazu nie ma. Podobno też trwają dyskusje czy faktycznie pre moderować wypowiedzi – wydaje mi się jednak, że przy akurat tej firmie inne podejście mogłoby skończyć się nie najlepiej.

Facebook ma więc jasne i wydaje się dość skuteczne podejście do social media, wprawdzie przedstawiony powyżej opis jest moim zdaniem trochę upiększony (spodziewam się, że jest wyznaczona grupa osób do komunikacji publicznej) to jednak jest to moim zdaniem lepsze niż kierowanie całek komunikacji w internecie przez zewnętrzną agencję albo dział PR firmy.

Pytanie do pracowników większych firm i korporacji. Jak to jest w przypadku waszych firm, czy macie jasno określone zasady odnośnie social media, restrykcje itp?

Ps. Oczywiście powyższy opis dotyczy tylko komunikacji związanej z firmą, pracownik Facebooka nie jest niewolnikiem i o urodzinach swojego taty może pisać kiedy chce i gdzie chce.

Obrazek pochodzi z jboye.com