35

Czy Google szykuje mobilną (r)ewolucję 21 kwietnia?

Dobra informacja dla wszystkich tych, którzy wieścili od lat „rok mobile”! 21 kwietnia 2015 nastanie prawdziwa era mobile. Wreszcie po ponad 5 latach wieszczenia, tysiącach konferencji, milionach artykułów ten czas nadejdzie. Autorem wpisu jest Tomasz Stopka – lider marki AdSEO. A tak całkiem serio, prawda jest taka, że Google chcąc polepszyć jakość swoich wyników wyszukiwania […]

Dobra informacja dla wszystkich tych, którzy wieścili od lat „rok mobile”! 21 kwietnia 2015 nastanie prawdziwa era mobile. Wreszcie po ponad 5 latach wieszczenia, tysiącach konferencji, milionach artykułów ten czas nadejdzie.

Autorem wpisu jest Tomasz Stopka – lider marki AdSEO.

A tak całkiem serio, prawda jest taka, że Google chcąc polepszyć jakość swoich wyników wyszukiwania na urządzeniach mobilnych, zdecydował się na dosyć odważny krok – narzucił webmasterom, którzy życzą sobie być w mobilnym indeksie wyszukiwarki, iż powinni oni zaopatrzyć się w wersję mobilną swojej strony. To tak w skrócie.

Pytanie tylko czy to kolejna „ważna” aktualizacja, która dotyczyć będzie raptem kilku procent stron? Otóż śmiem twierdzić, że to będzie naprawdę ważny dzień. Po pierwsze, dużo osób będących blisko Google (np. najlepsi współtwórcy z Forum dla Webmasterów) piszą długie, wyjaśniające wpisy mówiące jasno, że będzie to istotna zmiana. Po drugie przypomnijcie sobie kiedy Google ostatni raz ogłaszał dużo wcześniej o wprowadzaniu jakieś zmiany w swoim algorytmie czy sposobie działania? Większość webmasterów cieszyła się, gdy na Twitterze pojawiała się po fakcie informacja, typu „wcześniej tego dnia została uruchomiona aktualizacja X„.

Podsumowując: Google tylko kilka razy w ciągu całej swojej historii podało zawczasu oficjalną informację o planowanych zmianach.

Znaczy to tyle, że należy do tematu podejść naprawdę poważnie. Każda strona, która posiada teraz co najmniej 15-20% ruchu z mobile powinna na 21 kwietnia być gotowa z wersją mobilną. Pojawią się pytania czy ma być to wersja RWD czy tzw. eMKa (strona na osobnej subdomenie). Otóż nie ma to większego znaczenia – kwestia kosztów i łatwości implementacji. Ważne jest aby po wejściu ze swojego telefonu (w moim przypadku phabletu ;-)) na domena.pl otrzymać treść dostosowaną pod takież urządzenie.

Jak sprawdzić zawczasu czy Twoja strona jest gotowa na erę mobile? Wystarczy wejść na stronę https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/ wpisać adres swojej testowanej strony i sprawdzić co otrzymamy za wynik.

1

Pozostaje jeszcze kwestia doszlifowania strony tak aby po za byciem mobile friendly, być także SEO friendly. Więcej o dostosowywaniu stron pod mobile znaleźć można w oficjalnej pomocy Google: https://developers.google.com/webmasters/mobile-sites/get-started/

Kto jest szczególnie narażony na problemy z widocznością swojej strony w wynikach wyszukiwania po 21 kwietnia? Te osoby, które poprzez Narzędzie dla Webmasterów otrzymały powiadomienia o braku kompatybilności z urządzeniami mobilnymi takie jak to poniżej:

22

Więcej szczegółów na pewno pojawi się 21 i 22 kwietnia, kiedy to tysiące webmasterów na całym świecie monitorować będzie wyniki Google przed, w trakcie i po wprowadzeniu zmian.

Nie zostawię Was jednak z tym problemem! Już wkrótce pojawi się na AntyWeb krótki cykl wpisów mówiący o tym, jak przygotować stronę pod mobile. Stay tuned.