Gry

Command & Conquer, Red Alert i Dune 2000 wracają w odświeżonych przez fanów, darmowych wersjach

Paweł Winiarski
Command & Conquer, Red Alert i Dune 2000 wracają w odświeżonych przez fanów, darmowych wersjach
12

Są takie gry, w które zagrywałem się jak szalony - Command & Conquer, Red Alert, Dune 2000. Kultowe klasyki RTS, które powinien znać każdy fan tego typu produkcji, nawet jeśli miałby sięgać do leciwych już wersji. Niejednego jednak odrzuci oprawa - dlatego fani produkcji Westwood biorą się za ni...

Są takie gry, w które zagrywałem się jak szalony - Command & Conquer, Red Alert, Dune 2000. Kultowe klasyki RTS, które powinien znać każdy fan tego typu produkcji, nawet jeśli miałby sięgać do leciwych już wersji. Niejednego jednak odrzuci oprawa - dlatego fani produkcji Westwood biorą się za nie, czego efektem mają być „remastery” przy zachowaniu oprawy i klimatu tamtych czasów. Super.

Starsi gracze na pewno pamiętają Westwood Studios - amerykańskiego producenta gier, dzięki któremu mieliśmy okazję pograć w takie hity jak chociażby Eye of the Beholder czy Command & Conquer. Choć firma ma na koncie wiele gier z różnych gatunków, to przynajmniej mi najbardziej kojarzy się z RTS-ami. Nie bez powodu, to właśnie Westwood Studios odpowiedzialne jest za wspomniane już Command & Conquer, świetny pakiet misji The Covert Operations, kapitalne C&C: Red Alert, czy bardzo fajne Tiberian Sun. Nie sposób nie wspomnieć też o podwalinach gatunku, bo tym bez wątpienia było Dune II z 1992 roku. Założoną w 1985 roku firmę w 1992 roku przejęło Virgin Interactive, a w 1998 roku kupiło Electronic Arts. Pod skrzydłami wydawniczego giganta Westwood Studios działało tylko 5 lat, koncern zdecydował się na jego zamknięcie w 2003 roku.

Po co piszę o Westwood Studios?

OpenRA to projekt, który „odtwarza i modernizuje” klasyczne produkcje RTS od firmy Westwood. Nie chodzi o porty z wyższą rozdzielczością grafiki, ale o całkowicie nowy kod - dzięki takiemu rozwiązaniu przeniesione na niego kultowe produkcje są darmowe. Zapytacie - po co? A no po to, by można było pograć na dzisiejszych systemach, co w przypadku gier z lat 90. ubiegłego wieku nie zawsze się udaje. A jeśli nawet się uda, nie ma co oczekiwać wizualnych fajerwerków. Dzięki OpenRA takie Dune 2000 będzie natomiast działać w rozdzielczości 1920x1080. Ileż ja bym lata temu dał za taką rozdzielczość i tak dużą mapę do podglądania.

No dobrze, to o co chodzi z tą modernizacją? RTS-y to wdzięczne gatunek do sieciowych starć, dlatego też OpenRA wspiera wieloosobowe starcia, dodając jednocześnie do leciwych już konstrukcyjnie gier kilka przydatnych bajerów - takich jak na przykład wsparcie powtórek czy tryb obserwatora, który ułatwi streamowanie rozgrywki. Mamy otrzymać „fog of war”, przejmowanie cywilnych budynków, dzięki którym gracz zdobędzie dodatkowe środki oraz zdobywanie doświadczenia przez obecne na placu boju jednostki. Bez wątpienia zmieni to mechanikę, która w porównaniu z dzisiejszymi strategiami czasu rzeczywistego jest już archaiczna.

Za projektem stoi aktualnie 50 osób, dłubią już pzrzy nim od kilku lat i na chwilę obecną OpenRA wspiera trzy gry - oryginalne Command & Conquer, C&C: Red Alert oraz Dune 2000. Developerzy pracują w tej chwili nad przeniesieniem kilku gier drugiej generacji od Westwood Studios, w tym C&C: Tiberian Sun.

Projekt OpenRA znajdziecie pod tym adresem, tam również znajdują się pliki i instrukcje uruchomienia gier. Ucieszy Was zapewne to, że OpenRA przygotowano na kilka systemów operacyjnych.

grafika

źródło

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu