42

Co z tą Polską.pl? Najlepsze polskie domeny w rękach wydawcy „Gazety Wyborczej”

Prestiżowe domeny Polska.pl oraz Poland.pl trafiły w ręce Agory, wydawcy m.in. „Gazety Wyborczej”. Czy prywatna firma ma prawdo do zarządzania – być może komercyjnie – najbardziej rozpoznawalnymi i znanymi krajowymi domenami? Co zamierza zrobić Agora z wydzierżawionymi adresami? Agora oprócz domen Polska.pl i Poland.pl nabyła również prawa do mniej znanych domen takie jak wideo.polska.pl i […]

Polska jest najważniejszaPrestiżowe domeny Polska.pl oraz Poland.pl trafiły w ręce Agory, wydawcy m.in. „Gazety Wyborczej”. Czy prywatna firma ma prawdo do zarządzania – być może komercyjnie – najbardziej rozpoznawalnymi i znanymi krajowymi domenami? Co zamierza zrobić Agora z wydzierżawionymi adresami?

Agora oprócz domen Polska.pl i Poland.pl nabyła również prawa do mniej znanych domen takie jak wideo.polska.pl i literatura.polska.pl. O ile w ich przypadku nic złego się nie stało, o tyle przejęcie – wydawałoby się – wizytówek Polski w internecie wzbudza dużo kontrowersji. Zwłaszcza, że właściciel domen, firma podlegająca Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego, nie ujawnił jak dotąd szczegółów dotyczących transakcji.

Przejęte domeny należały wcześniej do Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) podległej ministerstwu. Niestety, nie bardzo wiadomo, jak doszło do sprzedaży domen przez Agorę. W odpowiedzi na pytania posła Stanisława Pięty NASK stwierdził, że domeny Polska.pl i Poland.pl nie zostały de facto sprzedane, a jedynie wydzierżawione. Na jaki okres? Pod jakimi warunkami? Tego nie wiemy, bo zawarto umowę z Agorą, „której szczegółowe warunki stanowią tajemnicę handlową.”


Strona główna Polska.pl

O co chodzi? Nie bardzo wiadomo. Nie ogłoszono żadnego przetargu, ani oficjalnych wiadomości dotyczących przejęcia wymienionych domen. Nie wiemy, ile zapłaciła Agora za przejęcie, ani jak szczegółowo będzie wyglądać dzierżawa Polski.pl i Poland.pl. Znaków zapytania jest jeszcze więcej, zaś nowy właściciel nie kwapi się z odpowiedzią. Jolanta Jędrysek, piarowiec Agory, stwierdziła jedynie, że więcej wiadomości ujawnionych będzie… później.

NASK zdradził tylko tyle, że pieniądze zdobyte dzięki transakcji pójdą na walkę z dziecięcą pornografią w internecie. Szczytny cel, ale finanse na tego typu działalność można zdobyć też w inny sposób. Na pewno nie wyprzedając najlepsze adresy mogące reklamować nasz kraj. Ktoś powinien odpowiedzieć na pytanie, dlaczego w ogóle doszło do transakcji. A także, dlaczego MSZ używa do promowania naszego kraju takich adresów jak Polska.gov.pl i Poland.gov.pl, zamiast skorzystać z prostszego i bardziej intuicyjnego rozwiązania?

Źródło grafiki: TVP Info