Prestiżowe domeny Polska.pl oraz Poland.pl trafiły w ręce Agory, wydawcy m.in. „Gazety Wyborczej”. Czy prywatna firma ma prawdo do zarządzania – być może komercyjnie – najbardziej rozpoznawalnymi i znanymi krajowymi domenami? Co zamierza zrobić Agora z wydzierżawionymi adresami?
Agora oprócz domen Polska.pl i Poland.pl nabyła również prawa do mniej znanych domen takie jak wideo.polska.pl i literatura.polska.pl. O ile w ich przypadku nic złego się nie stało, o tyle przejęcie – wydawałoby się – wizytówek Polski w internecie wzbudza dużo kontrowersji. Zwłaszcza, że właściciel domen, firma podlegająca Ministerstwu Nauki i Szkolnictwa Wyższego, nie ujawnił jak dotąd szczegółów dotyczących transakcji.
Przejęte domeny należały wcześniej do Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) podległej ministerstwu. Niestety, nie bardzo wiadomo, jak doszło do sprzedaży domen przez Agorę. W odpowiedzi na pytania posła Stanisława Pięty NASK stwierdził, że domeny Polska.pl i Poland.pl nie zostały de facto sprzedane, a jedynie wydzierżawione. Na jaki okres? Pod jakimi warunkami? Tego nie wiemy, bo zawarto umowę z Agorą, „której szczegółowe warunki stanowią tajemnicę handlową.”

O co chodzi? Nie bardzo wiadomo. Nie ogłoszono żadnego przetargu, ani oficjalnych wiadomości dotyczących przejęcia wymienionych domen. Nie wiemy, ile zapłaciła Agora za przejęcie, ani jak szczegółowo będzie wyglądać dzierżawa Polski.pl i Poland.pl. Znaków zapytania jest jeszcze więcej, zaś nowy właściciel nie kwapi się z odpowiedzią. Jolanta Jędrysek, piarowiec Agory, stwierdziła jedynie, że więcej wiadomości ujawnionych będzie… później.
NASK zdradził tylko tyle, że pieniądze zdobyte dzięki transakcji pójdą na walkę z dziecięcą pornografią w internecie. Szczytny cel, ale finanse na tego typu działalność można zdobyć też w inny sposób. Na pewno nie wyprzedając najlepsze adresy mogące reklamować nasz kraj. Ktoś powinien odpowiedzieć na pytanie, dlaczego w ogóle doszło do transakcji. A także, dlaczego MSZ używa do promowania naszego kraju takich adresów jak Polska.gov.pl i Poland.gov.pl, zamiast skorzystać z prostszego i bardziej intuicyjnego rozwiązania?
Źródło grafiki: TVP Info
Więcej z kategorii Moje przemyślenia:
- Under Armour z nowymi ultralekkimi butami do biegania, które połączą się z aplikacją MapMy Run
- Dlaczego uważam, że tryb ciemny powinien być wszędzie?
- Reklamy na YouTube vs. segmenty sponsorowane - zwycięzca może być tylko jeden
- E-mail jest z nami już prawie pół wieku. I nie chce umrzeć
- Czy social media sprawiły, że obraziliśmy się na "zwyczajne" życie?