4

Co trzeci Polak nie wie czym jest phishing, stąd te nieustanne ataki

Mogłoby się wydawać, że mnogość ataków pishingowych, o których w ostatnim czasie piszą i mówią wszystkie media, spowoduje większą świadomość wśród Polaków, na temat tego typu ataków. Jak jest w rzeczywistości? Pewien pogląd na tę sprawę rzucają wyniki badania zleconego przez Nest Bank.

Niestety, nie do końca tak jest z tą świadomością Polaków, być może dlatego nadal słyszymy o kolejnych, nowych atakach i nowych sposobach przestępców na wyłudzenie ich danych logowania do bankowości elektronicznej. Osoba, która nie wiem czym jest pishing, prędzej kliknie w link w e-mailu czy SMS-ie i zaloguje się do banku na fałszywej stronie, zwłaszcza, że te ataki są coraz bardziej przemyślane pod kątem socjotechniki.

Michał Sobiech z Nest Banku:

Oszuści często chcą wywołać w użytkowniku natychmiastową, nieprzemyślaną reakcję. Posługują się komunikatami takimi, jak „zaktualizuj swoje dane osobowe, w przeciwnym przypadku Twój dostęp do konta zostanie zablokowany” czy „Twoje konto zostało zaatakowane, zaktualizuj dane i zmień hasło”. W obliczu takich komunikatów często „tracimy chłodną ocenę sytuacji” i postępujemy zgodnie z instrukcjami. Dlatego musimy być naprawdę ostrożni i uważnie czytać każdą wiadomość, która została rzekomo wysłana przez bank, operatora telefonii czy inną znaną firmę.

Niepokojące jest nie tylko to, że 30,4% nie wie czym jest phishing, ale też i to, że 32,9% nie jest tego pewna – to też potencjalna grupa docelowa takich ataków dla przestępców. A co z tymi, którzy są świadomi tego, czym jest phishing? 29,1% wskazuje definicję takiego ataku, określając ją jako podszywanie się pod inną osobę np. celem wyłudzenia danych, zdobycia korzyści finansowej, 15,6% odpowiedziało, że jest to metoda oszustwa, a 10,4% – podszywanie się pod instytucje np. celem wyłudzenia danych, zdobycia korzyści finansowej.

Michał Sobiech, Członek Zarządu Nest Banku:

Wyniki badania pokazują, że wielu Polaków zna poprawne znaczenie słowa phishing. Na przestrzeni kilku lat ataki phishingowe nasiliły się i paradoksalnie dzięki temu wzrosła także świadomość i wiedza w tym temacie. Jednak nasze doświadczenia pokazują, że wciąż jest wiele do zrobienia w zakresie edukacji klientów.


Badanie opinii „Bezpieczeństwo kont bankowych” zrealizowane przez Agencję Badań Rynku i Opinii SW Research, w marcu 2019 roku, na grupie 800 dorosłych Polaków.
Źródło: Nest Bank.