25

Co się dzieje w naszych społecznościach (według megapanelu)?

Przede wszystkich chciałbym pochwalić serwis media2.pl za sposób w jaki przygotowali i publikują wyniki megapanelu. Naprawdę nie jest trudno zrobić przejrzystą i funkcjonalną tabelkę z wynikami ale trzeba chcieć. Dzięki tabelkom z media2.pl byłem w stanie szybko porównać dwa ostatnie miesiące raportowane w megapanlu (kategoria społeczność) czyli listopad i grudzień. Oto co wyszło z porównania […]

Przede wszystkich chciałbym pochwalić serwis media2.pl za sposób w jaki przygotowali i publikują wyniki megapanelu. Naprawdę nie jest trudno zrobić przejrzystą i funkcjonalną tabelkę z wynikami ale trzeba chcieć.

Dzięki tabelkom z media2.pl byłem w stanie szybko porównać dwa ostatnie miesiące raportowane w megapanlu (kategoria społeczność) czyli listopad i grudzień. Oto co wyszło z porównania i kto tak naprawdę najwięcej zyskał i najwięcej stracił.

Pierwszy wniosek jaki się nasuwa to tendencja spadkowa. Oczywiście można ją uzasadnić tym iż w grudniu mamy święta i mnóstwo innych okazji które skutecznie odciągają nas od komputera. Są jednak tacy którzy nawet w tym świątecznym okresie notują wzrosty a jest między nimi portal Wirtualna Polska który w porównaniu do listopada zyskał aż 280 tysięcy RU przy spadku Onetu o ponad 100 tys RU.

Kolejna ciekawa sprawa to praktycznie zrównanie się poziomem oglądalności Grona i Goldenline. Przy czym Grono oczywiście traci zasięg natomiast GL w niewielki stopniu ale rośnie. Należy jednak pamiętać, że są to wyniki za grudzień a z tego co wiemy Grono niedawno postanowiło otworzyć rejestrację dla wszystkich użytkowników co może spowodować lekki przyrost nowych użytkowników. Natomiast wzrost Goldenline do poziomu Grona jest niewątpliwym sukcesem tego pierwszego. Niestety na horyzoncie pojawił się Facebook, który może być w pewnym sensie konkurencją dla Goldenline (aczkolwiek wątpię, żeby miał on duże przełożenie na oglądalność GL a przynajmniej nie w najbliższych miesiącach).

Duże wzrosty oglądalności notuje też serwis Chomikuj.pl – muszę przyznać, że jestem zaskoczony iż przy tego typu treściach dostępnych bez rejestracji i jakichkolwiek ograniczeń użytkownicy i autorzy serwisu nie boją się pozwów czy też potencjalnych konsekwencji.

W tabeli powyżej na czerwono zaznaczyłem serwisy które pojawiają się i znikają z megapanelu. Nie wiem jak to możliwe iż serwis mający ponad 600 tysięcy RU raz jest widoczny w tabeli a w kolejnym miesiącu go nie ma (tak się dzieje na przykład z odpowiedz.pl ), za to na jego miejsce na chwilę pojawia się jakaś inna strona?

Największy spadek w grudniu zanotował serwis cokupić.pl – widać, że jak tylko Allegro przestaje silnie promować swoje portfolio – to natychmiast serwis spada bardzo mocno jeśli chodzi o statystyki (to samo stało się z serwisami o pracy)

Żałuję, że w kategorii społeczność publikowana jest tylko pierwsza 20, prawdopodobnie na niższych pozycjach dzieje się dużo ciekawszych rzeczy – no i przede wszystkim moglibyśmy obserwować potencjalnych kandydatów do TOP20.

Na koniec jeszcze jedna uwaga do megapanelu – może warto by pokazać co się kryje pod hasłami takimi jak „Gazeta – społeczność” tak aby przeciętny internauta był w stanie zrozumieć jakiego rodzaju serwisy są grupowane pod tym sloganem (sam jestem na przykład ciekaw co zalicza się do serwisów społecznościowych Gazety).