22

Co potrafi Adobe Flash 11 i AIR 3? Oj dużo!

Adobe udostępniło klip wideo, w którym Andrew Trice opowiada o możliwościach Flasha 11 wspartego przez AIR w wersji 3. Jeżeli do tej pory szczytem możliwości gamingowych tych technologii były „proste gierki casualowe”, to chyba pora zweryfikować ten pogląd. Otóż Adobe próbuje udowodnić, że jest zupełnie inaczej. A oto i wspomniany klip wideo. Muszę przyznać, że […]

Adobe udostępniło klip wideo, w którym Andrew Trice opowiada o możliwościach Flasha 11 wspartego przez AIR w wersji 3. Jeżeli do tej pory szczytem możliwości gamingowych tych technologii były „proste gierki casualowe”, to chyba pora zweryfikować ten pogląd. Otóż Adobe próbuje udowodnić, że jest zupełnie inaczej.

A oto i wspomniany klip wideo.

Muszę przyznać, że Adobe mnie zaskoczyło, bo do tej pory sam raczej sceptycznie podchodziłem do Flasha i tego co potrafi, głosząc wszem i wobec dominację HTML 5. Okazuje się jednak, że ta technologia nie jest chyba tak do końca spisana na straty (na co, jak mamy okazję zobaczyć powyżej, Adobe nie ma zamiaru pozwolić).

Flash 11 i AIR 3 mają znacznie podnieść poziom jakości materiałów wykorzystujących te technologie. Producent zapewnia, że gry 2D i 3D będą mogły oferować wysoki współczynnik odświeżania (nawet 60 fps!), a filmom HD towarzyszyć będzie siedmiokanałowy dźwięk przestrzenny. Całość ma działać płynnie na wielu platformach – zarówno smartfonach, tabletach, jak i komputerach osobistych. Zasługą tego będą nowe, zoptymalizowane biblioteki, dzięki którym Flash ma dostać skrzydeł. Ciekawostką jest też możliwość interakcji ze sprzętem – nowe wersje technologii Adobe mają bowiem potrafić komunikować się z czujnikami światła, podwójnymi wyświetlaczami, akcelerometerami, NFC itp. Dobrą wiadomością jest też możliwość zintegrowania Adobe AIR z aplikacją, dzięki czemu użytkownik podczas instalacji nie będzie musiał pobierać jej oddzielnie. Zapowiada się zacięta rywalizacja z konkurencyjnymi standardami webowymi.

Nic dziwnego, że Adobe pręży się jak może. Najprawdopodobniej w Windowsie 8 (a konkretnie w IE 10 i Metro UI) dla tabletów Flasha nie uświadczymy. Niewątpliwie będzie to dużym ciosem w tę technologię. Nie da się ukryć, że HTML 5 jest bardzo konkurencyjnym standardem i Adobe będzie musiało się bardzo postarać, by walka była wyrównana. Najwyraźniej póki co firmie to się udaje, bo po prezentacji możliwości nowych wersji wspomnianych technologii, chęć ich wykorzystania wyraziły m.in. Zynga, EA Interactive i Ubisoft. Może wkrótce Flasha i AIR będziemy kojarzyli już tylko z zaawansowanymi i rozbudowanymi grami internetowymi? Jak sądzicie?