5

Głośniki Google Home i Chromecasty „zabijają” sieci WiFi. Oto dlaczego

Głośniki Google Home oraz Chromecasty to świetne urządzenia, które zwiększają możliwości innych sprzętów, które mamy w domu. Niestety, ich użytkownicy w ostatnim czasie mogą narzekać na problemy z niestabilnymi sieciami WiFi. Szybko odkryto, że to właśnie one są winowajcami tych niedogodności i ustalono już, dlaczego tak się dzieje.

Warto wyjść od tego, że głośniki Google Home oraz Chromecasty wymieniają z serwerami Google dosyć sporo informacji – jest to potrzebne po to, aby użytkownik zawsze miał dostęp do danych, których na bieżąco potrzebuje. Sprzęty te jednak wpadają raz na jakiś czas w „tryb uśpienia” po to, aby po pierwsze nie nadwyrężać niepotrzebnie naszego łącza, a po drugie – zasilania. Właśnie ten mechanizm w połączeniu z niektórymi routerami powoduje, że sieci WiFi są niestabilne – wymagają one nierzadko zrestartowania urządzenia rozgłaszającego sygnał po domu.

Problem został już potwierdzony przez Google i trwają prace nad aktualizacją, która naprawi te niedogodności. Jak się okazuje, najczęściej skarżą się użytkownicy routerów od ASUS-a, Linksys, TP-LINK, Negear oraz Synology. Po wystąpieniu błędu najczęściej trzeba resetować połączenie sieciowe – w innych przypadkach kończy się „tylko” na zawieszeniu całego ruchu w sieci domowej na jakiś czas.

Chromecast Google Home

Problemy urządzeń Google Home oraz Chromecast z sieciami WiFi. Co jest tego przyczyną?

Inżynier firmy TP-LINK opublikował wyjaśnienia dotyczące problemów urządzeń Google Home oraz Chromecast w niektórych sieciach WiFi. Tę publikację zaczęliśmy od ogólnego określenia specyfiki tych urządzeń w kontekście sposobu eksploatowania sieci. Wspomniane wyżej sprzęty wpadają raz na jakiś czas w „tryb uśpienia”, a gdy się wybudzają, wymieniają naprawdę dużo informacji z serwerami Google, co w przypadku niektórych routerów powoduje problemy.

Zarówno Chromecasty jak i głośniki Google Home czasami wysyłają oraz odbierają ogromne ilości pakietów w bardzo wysokiej prędkości i w bardzo krótkim odstępie czasu. Co więcej, zauważono, że im dłużej głośnik lub przystawka znajdują się w uśpieniu, tym większa jest szansa na to, że po ich wybudzeniu wystąpi problem z niektórymi sieciami. Routery nie będąc zdolne do obsłużenia takiego skokowego obciążenia mogą mieć problemy z dalszym działaniem.

Podczas gdy Google pracuje nad własną poprawką dla swoich urządzeń, niektórzy producenci routerów (szczególnie ci, których sprzęty mają największe problemy z Chromecastami oraz głośnikami Home) już teraz rozsyłają aktualizacje likwidujące niedogodności wynikające ze specyficznego działania przystawek oraz głośników. Nie naprawia to jednak wszystkich problemów – wysyłanie zbyt dużych ilości informacji jednocześnie przez Chromecasty oraz Google Home może być i tak problematyczne zwłaszcza, gdy inne sprzęty wewnątrz jednej sieci aktywnie komunikują się ze sobą. W trakcie zwiększonej aktywności głośników lub przystawek, również i one mogą mieć problemy z funkcjonowaniem.