15

Chromebook od Acera – drugi netbook z ChromeOS już w Stanach

Acer ogłosił, że w tym miesiącu ich najnowszy produkt – netbook z ChromeOS – zostanie dostarczony na rynek w Stanach Zjednoczonych. Tak się stało – AC700 Chromebook jest już dostępny w Amazonie w cenie 349,99 dolara za wersję WiFi, podczas gdy wersja 3G jest w drodze. Wcześniej przy porozumieniu z Google powstał Samsung Series 5 […]

Acer ogłosił, że w tym miesiącu ich najnowszy produkt – netbook z ChromeOS – zostanie dostarczony na rynek w Stanach Zjednoczonych. Tak się stało – AC700 Chromebook jest już dostępny w Amazonie w cenie 349,99 dolara za wersję WiFi, podczas gdy wersja 3G jest w drodze. Wcześniej przy porozumieniu z Google powstał Samsung Series 5 Chromebook, który kosztuje niecałe 100 dolarów więcej. Z racji tego, że ChromeOS to teoretycznie otwarte oprogramowanie, pojawiły się również komputery z nieoficjalnego kanału dystrybucji, niepromowane przez giganta, takie jak Kogan Agora Laptop.

Acer opóźnił wydanie swojego Chromebooka, jednak nareszcie trafił on do sprzedaży. Netbook oparty jest oczywiście o ChromeOS, a dalej – 11,6-calowy ekran LED o rozdzielczości 1366×768 pikseli, dwurdzeniowym Atomie N570, 2 gigabajty pamięci RAM, zintegrowany układ graficzny Intela oraz 16-gigabajtowy dysk SSD. Netbook ma działać na baterii do sześciu godzin.

To, co jest szczególnie interesujące, to wydajność tego typu urządzenia. Dwurdzeniowy, czterowątkowy procesor o częstotliwości taktowania 1,66 GHz, obsługujący pamięć DDR3, której w tym przypadku jest aż dwa gigabajty – i to wszystko do utrzymania jedynie przeglądarki, bo właśnie ten element jest podstawą ChromeOS. Jestem ciekawy, jak na ChromeBooka zareagują konsumenci. Może to być rzeczywiście dobre rozwiązanie dla osób, które w większości opierają się na rozwiązaniach internetowych, a aplikacji webowych mamy przecież obecnie od zatrzęsienia. Takie osoby korzystając z normalnego systemu operacyjnego, utrzymują całą powłokę systemu operacyjnego, wszystkie działające w tle usługi i podaplikacje. W przypadku ChromeOS – sprzęt pozbywa się tego balastu. I to całkiem niezły jak na netbooka sprzęt, gdyż niejednokrotnie na rynku pojawiają się słabsze komputery tego typu, które ciągną Windowsa 7. Ciekawe czy Google wymusza na producentach zastosowanie podzespołów o określonej wydajności by po prostu marka Chromebook dobrze się kojarzyła konsumentom – Samsung Series 5 Chromebook ma praktycznie tę samą specyfikację.

Jest też coś, co podoba mi się ze względów marketingowych. Google nie używa przy nazewnictwie nazw modeli, a wszystkie komputery z ChromeOS nazywa Chromebookami. Tworzy w ten sposób pewną warstwę abstrakcji dla użytkownika – użytkownika nie tylko nie obchodzi to, jakie części są wewnątrz komputera, a już nawet to, kto ten komputer wyprodukował. I to według mnie jest fajne, bo użytkownik koncentruje się na celu, a nie narzędziu.