Polska

Centralny Port Komunikacyjny jedyną szansą dla kolei dużych prędkości w Polsce

Grzegorz Ułan
Centralny Port Komunikacyjny jedyną szansą dla kolei dużych prędkości w Polsce
1

W minionym tygodniu zakończyły się kolejne regionalne konsultacje odnośnie, co do kształtu siatki nowych połączeń kolejowych związanych z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego. Muszę przyznać, że przynajmniej na papierze efekt robi wrażenie.

Dobre skomunikowanie lotniska, zwłaszcza takiego, ma olbrzymie znaczenie, więc słusznie poświęca się mu sporo uwagi. Pierwszy raz o nowej siatce połączeń kolejowych, pozwalających Polakom na szybkie przemieszczenie się do CPK z różnych zakątków kraju, pisaliśmy pod koniec marca tego roku - Program kolejowy CPK. Dziś już wiadomo znacznie więcej - oto koncepcja siatki połączeń kolejowych po I etapie konsultacji w pięciu województwach.

Łączna długość linii kolejowych w Polsce wynosi dziś ponad 19 tys. km. Od początku lat 90. zostało zlikwidowanych ponad 5 tys. km linii. Nowe inwestycje są potrzebne, ponieważ od lat 80., kiedy zakończono realizację Linii Hutniczej Szerokotorowej, a wcześniej Centralnej Magistrali Kolejowej, nie budowano w Polsce na dużą skalę szlaków kolejowych. Program CPK to pierwszy plan budowy nowej infrastruktury kolejowej od tego czasu.

CPK - Województwo wielkopolskie

Zbigniew Hoffmann, wojewoda wielkopolski:

Koncepcja CPK robi niezwykłe wrażenie i z całą pewnością można stwierdzić, że ma charakter skoku cywilizacyjnego. Z perspektywy Wielkopolski oznacza wiele zmian, przede wszystkim w obszarze infrastruktury kolejowej, a ta wymaga wielopoziomowej współpracy na różnych szczeblach administracji.

W województwie wielkopolskim planowane jest wybudowanie 198 km nowych linii kolejowych, efektem czego ma być umożliwienie dla prawie 2/3 mieszkańców tego regionu dotarcie do stacji pociągów dużych prędkości w czasie krótszym niż godzina. Najważniejszą inwestycją w tym regionie będzie nowa linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Kalisz - Poznań z zakładaną prędkością eksploatacyjną pociągów co najmniej 250 km/h.

To pozwoli na przejazd z Poznania do Łodzi w czasie 1 godz. 5 min (obecnie minimum 3 godz. 20 min.), do CPK w czasie 1 godz. 40 min i do Warszawy 1 godz. 55 min. (obecnie to minimum 2 godz. 50 min.). Z kolei z Kalisza do Łodzi pasażerowie dojadą w 35 min., do CPK w 1 godz. 10 min., a do Warszawy w 1 godz. 25 min.

CPK - Województwo mazowieckie

Województwo mazowieckie wzbogaci się o 344 km nowych linii kolejowych, co ma pozwolić 86% mieszkańców tego regionu dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości w mniej niż godzinę.

W tym województwie najważniejsze będą dwie inwestycje - linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Poznań oraz linia nr 5 CPK – Płock – Grudziądz (Gdańsk). Na tych liniach przy zakładanej prędkości minimum 250 km/h, pociągi będą w stanie dojechać z Warszawy do Łodzi w czasie 50 min. (obecnie potrzebują minimum 1 godz. 21 min.), do Gdańska w czasie 2 godz. (obecnie minimum 3 godz.), a do Poznania – 1 godz. 55 min. (obecnie również 3 godz.).

CPK - Województwo łódzkie

Województwo łódzkie to 219 km nowych linii i tu również powstaną dwie nowe linii dużych prędkości - linia nr 85 Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Poznań oraz linia nr 87 Sieradz – Wieruszów (będąca fragmentem linii Warszawa – Wrocław). Wszystkie zmiany pozwolą 60% mieszkańców tego województwa na dotarcie do szybki kolei w czasie krótszym niż godzina.

Tu również mamy spore skrócenia czasów przejazdów, na przykład do Poznania dojedziemy w 1 godz. 5 min. (obecnie minimum 3 godz. 20 min.), do Warszawy – 50 min. (obecnie minimum 1 godz. 21 min.), do Wrocławia w 1 godz. (obecnie 3 godz. 20 min.), a do CPK w 35 minut.

CPK - Województwo dolnośląskie

W województwie dolnośląskim wybudowanych zostanie 119 km nowych odcinków kolejowych, a przebiegać przez nie będzie jedna linia dużych prędkości Warszawa – Wrocław – Wałbrzych – granica polsko-czeska, połączy się tam z linią do Pragi.

Czasy przejazdów? Z Wrocławia do Wałbrzycha - 45 min. (obecnie minimum 60 min.), do Warszawy - 1 godz. 50 min. (obecnie 3 godz. 55 min.), do Pragi - 2 godz. 30 min. (obecnie 5 godz.). Po wszystkich zmianach 82% mieszkańców tego województwa będzie mogła dotrzeć do stacji pociągów dużych prędkości, w czasie poniżej godziny.

CPK - Województwo kujawsko-pomorski

Ostatnie z województw, gdzie odbyły się już konsultacje to kujawsko-pomorskie, gdzie powstanie 168 km nowych linii, pozwalających na dotarcie do szybkich kolei w mniej niż godzinę dla 92% mieszkańców województwa. Powstaną tu linie nr 5 i 242 na trasie CPK–Grudziądz–Warlubie, będące fragmentem linii Warszawa – CPK – Trójmiasto oraz linia nr 400 Nakło nad Notecią – Złotów – Okonek, będąca fragmentem połączenia z Koszalinem i Kołobrzegiem.

Zmiany w tym województwie pozwolą na przejazd z Bydgoszczy do Warszawy w czasie 2 godz. 5 min. (obecnie jest to 3 godz. 30 min.), do CPK 1 godz. 50 min., a do Kołobrzegu 2 godz. 10 min. (obecnie 3 godz. 50 min.).

Z kolei z Torunia pasażerowie będą mogli dojechać do Warszawy w 1 godz. 30 min., do CPK w 1 godz. 15 min., a do Kołobrzegu w 2 godz. 45 min.

Wygląda to wszystko obiecująco, a to dopiero I etap konsultacji, II etap odbędzie się we wrześniu w województwach: śląskim, małopolskim, świętokrzyskim, podkarpackim, lubelskim, warmińsko-mazurskim i podlaskim.

Źródło: CPK.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu