18

Branżowe yerba mate czyli subiektywne opinie po Internet 2K9 (dzień 1)

Plan na dzisiejszy dzień był prosty, wychodzę o godzinie 8.30 i na 9.00 jestem na konferencji Internet 2K9 czyli złoto dla „wytrwałych”.. Plan nie do końca został zrealizowany gdyż wyszedłem za z domu za późno i na dodatek nawigacja mnie oszukała pokazując, że po warszawie 16 kilometrów to tylko 15 minut. Dojechałem po pół godzinie […]

Plan na dzisiejszy dzień był prosty, wychodzę o godzinie 8.30 i na 9.00 jestem na konferencji Internet 2K9 czyli złoto dla „wytrwałych”.. Plan nie do końca został zrealizowany gdyż wyszedłem za z domu za późno i na dodatek nawigacja mnie oszukała pokazując, że po warszawie 16 kilometrów to tylko 15 minut. Dojechałem po pół godzinie i niestety przegapiłem prezentacje Gemiusa – to podczas niej wszyscy wspólnie czytają słupki megapanelu.

Na salę trafiłem w momencie kiedy prezentacje zaczynał Diego Semprún de Castellane z Nielsena. Pan ten pokazał narzędzia do monitorowania serwisów internetowych, badania skuteczności reklam itp. Główna informacja była taka, że Nielsena zawita ze swoimi zabawkami do Polski jeszcze w tym roku.

Następny był Rafał Styczeń, który wprawdzie nie chciał komentować sytuacji monetto podczas prezentacji ale za to pokazał, że naszym funduszom jeszcze trochę brakuje do światowej elity, która co ciekawe nie ma tak dużych wymagań jeśli chodzi o zwroty z inwestycji co nasi inwestorzy. Na pytanie po zakończonej prezentacji co dalej z monetto, powiedział że każdemu zdarzają się wpadki i poszukują teraz ludzi od marketingu dla monetto. Moim zdaniem jest to jednak koniec serwisu, bo nie bardzo wierzę że jest to rentowny biznes który da się odbudować pod tą marką.

Po IIF prezentowali kolejno Sebastian Kwiecień i Tomasz Józefacki (którego wybrano człowiekiem roku 2008 według IS). Prezentacja członek zarządu Agory ze swoją prezentacją wypadł chyba najgorzej- miał spory problem z zachowaniem ciągłości i przedstawieniem jakichś wniosków końcowych po analizie znanych wszystkim trendów. Niestety nie dowiedzieliśmy się jaka jest strategia Agory jeśli chodzi o internet. Po Agorze wystąpił Onet – dość podobny temat prezentacji, jednak bardziej dynamiczny mówca jakim był Robert Bednarski plus dobre pokazanie gdzie jest Onet i co robi jeśli chodzi o trendy pozwoliły na opanowanie znużenia.

Kolejny portal jaki się prezentował to WP oraz Grzegorz Tomasiak – była to porządna przekrojowa prezentacja na temat działań WP oraz tego jak synergia z innym podmiotami z grupy (Orange, TP) zapewni stabilność działalności i rozwoju tego portalu. Sporo ciekawych informacji (przynajmniej dla mnie bo pierwszy raz widziałem prezentacje na temat biznesu WP).

Następni w kolejce byli Michał Brański przekonujący o wyższości CPA nad SEM, oraz o tym dlaczego duzi wydawcy są wartościowymi miejscem na reklamę (i dlaczego sumowanie przez domy mediowe zasięgu swoich serwisów może być dla reklamodawcy złudne). Po nim Tomasz Jażdżyński pokazał nam niewesołą sytuację jeśli chodzi o giełdowe spółki internetowe – na slajdach dominował niestety kolor czerwony

Po przerwie nadszedł czas na prezentacje Naszej Klasy, którą wygłosił Dominik w zastępstwie głównego szefa który nie mógł się pojawić. Dowiedzieliśmy się z prezentacji ile to tysięcy informacji na minutę, godzinę i dziennie generują użytkownicy tego serwisu oraz zobaczyliśmy slajd na temat dalszego rozwoju portalu gdzie były takie hasła jak IM, gry multiplayer itp. Na moje pytanie o źródła dochodów i rentowność dowiedzieliśmy się, że NK jest rentownym biznesem i na braki funduszy nie narzekają (chociaż jedni!)

Dwie ostatnie prezentacje pochodziły od Golden Line z głównym przesłaniem, że w biznesie trzeba myśleć (GL dobrze sobie radzi na rynku dzięki odpowiedniemu miksowi reklam oraz sprzedaży ogłoszeń), oraz od Adama Zygadlewicza na temat fenomenu Twittera i polskich mini i mikroblogów. Prezentacja Adama była „inna” właściwie trudno opisać ja słowami ale było dość zabawnie głównie z powodu szczerości Adama i jego specyficznego poczucia humoru. Publika na pewno na chwilę obudziła się podczas tego „show”.

Po dość dużej dawce prezentacji nawet kawa nie działał tak jak powinna, i stąd też moje przemyślenie na temat yerba mate. Napój ten robi się coraz modniejszy a wszyscy którzy się nim opijają twierdzą, że pomaga on podnieść naszą produktywność. Myślę, że dobrym pomysłem było by gdyby sklep z tą „herbatką” zrobił kiedyś stoisko podczas przerw kawowych na tak długich konferencjach jak 2K9 – marketing + sprzedaż gwarantowane.

Swoją drogą yerba mate staje się takim twitterem w branży kawowej. Nie wszyscy wiedzą czy to działa, jak to działa ale chyb wszyscy już o tym słyszeli. Kusi możliwościami i przy okazji nie jest to kawa, która jak wiem ma plusy dodatnie i plusy ujemne. Myślę, że przyszedł czas żebym i ja przeprowadził pełne testy tego produktu i jak wielbiciel kawy jednoznacznie rozstrzygnął wszelkie plotki na ten temat (sponsorzy przyrządów do picia i samego produktu mile widziani – chcę zacząć od najlepszych produktów po to aby się nie zrazić :) ).

Potyczek z Internet 2K9 jutro ciąg dalszy – Polecam obserwować przebiegi wydarzeń z konferencji na Flakerze oraz Blipie. Jest to jedyny sposób aby śledzić „na żywo” największe w roku spotkania branży internetowej (prawda, że w tych czasach jest to trochę dziwne?).