Felietony

BMW: Czy branża moto nauczy się szybciej technologii niż branża tech motoryzacji?

Grzegorz Marczak
BMW: Czy branża moto nauczy się szybciej technologii niż branża tech motoryzacji?
0

Takie mocne, ale jednocześnie trafne pytanie postawił sobie zarząd BMW. Zmiany jakie zachodzą w technologiach dotykają dziś bardziej niż kiedykolwiek branżę motoryzacyjną. Branżę, która przyzwyczajona jest na 10 letni okres planowania i nie przystosowana jest do szybko zachodzących zmian. Przynajmniej tak było do tej pory - do momentu kiedy nie pojawiła się konkurencja ze strony firm technologicznych. Konkurencja, która gra według innych zasad.

Z przemowami VIP-ów jest jak z loterią, w większości przypadków usłyszymy klarowny i wygładzony do granic możliwości przekaz marketingowy, z którego nic nie wynika. Bardzo rzadko dowiemy się czegoś ciekawego czy usłyszymy kilka gorzkich acz szczerych wyznań. Nie spodziewałem się więc, że podczas BMW Group Startup Symposium najciekawszą prezentację wygłosił członek zarządu firmy czyli Peter Schwarzenbauer.

Diagnoza jaką zaprezentował, jeśli chodzi o rynek motoryzacyjny była moim zdaniem bardzo trafna. Technologie wywracają tę branżę do góry nogami i powodują, że starzy gracze nagle muszą uczyć się na nowo i dostosować do nowych narzucanych przez firmy technologiczne reguł gry. Często zmiany z jakimi mają do czynienia wykraczają poza ich kompetencję i w związku z tym szukają ich na zewnątrz, ucząc się jednocześnie współpracy z branżą technologiczną. BMW jako przykład zewnętrznych dużych partnerów podaje takie firmy jak Here, Intel czy Mobileye, ale oczywiście to nie wszystko.

Innowacje i Startupy

Poszukiwanie innowacji dla takiej firmy jak BMW nie jest to więc kwestia bycia zgodnym z “trendami”, ale bardziej kwestia utrzymania obecnej pozycji na rynku i zabezpieczenia jej w przyszłości. Inicjatywy jakie podejmuje BMW jeśli chodzi o startupy i technologie to między innymi:

# URBAN-X

Akcelerator startupów "reimagining city life". Zbierający do 20 firmy rocznie, inwestują w każdą do 100 tysięcy dolarów. Celem tego akceleratora jest wypracowanie nowych rozwiązań dla miast przyszłości.

# Startup Garage

BMW chce być pierwszym klientem dla startupów biorących udział w programie Startup Garage. Poszukuje innowacji w branży motoryzacyjnej, które mogą zostać wdrożone w takiej firmie jak BMW. Program akceleracji trwa 4 miesiące i podzielony jest na cztery fazy Build, Learn, Network, Sell.

# BMW iVenture

Klasyczny fundusz inwestycyjny skupiający się na innowacjach, które mają szansę na duży zysk. Branża motoryzacyjna i około motoryzacyjna. Inwestują od 500k do 20 milionów dolarów. Jednym z celów takiego fundusz jest też oczywiście mobilizowanie i wspieranie innowacyjności w obszarach w jakich działa firma.

Jaką wizję swojej przyszłości ma BMW?

Zamiast firmy działającej w obszarze “Automobile” przechodzą na dużo szersze pojęcie jakim jest “Automobility”. Ta subtelna zmiana w nazwie oznacza dla firm motoryzacyjnych olbrzymie przemiany. W branży, która planuje na 10 lat do przodu, prędkość zachodzących zmian jest dużym wyzwaniem.

Główne pytanie jakie sobie postawili to “Czy firmy technologiczne będą szybsze w nauczeniu się branży motoryzacyjnej czy branża motoryzacyjna będzie szybsza w adaptacji technologii”. W odpowiedzi na to pytanie powstał plan, który w skrócie skupia się na 4 zagadnieniach :

A (autonomous driving) BMW twierdzi, że 2020-2021 rok to moment w którym będą gotowi na samochód autonomiczny - pytanie ile potrwają przemiany i zmiany pozwalające na korzystanie w pełni z takich pojazdów (zmiany przepisów, regulacje, infrastruktura itp)

C (Connected) Blisko 10 milionów samochód jest już "podłączonych" . Komunikacja samochodu z siecią i z pasażerem jest kluczowa i jest to jeden z celów strategicznych firmy.

E (Electrified) W tym roku BWM dostarczy 100 000 samochodów elektrycznych - do 2025 będą mieli 12 modeli w pełni elektrycznych w portfolio. BMW utworzyło też firmę Digital Energy Solution aby utylizować zużyte baterie do przechowywania i magazynowania energii. Nie ma wątpliwości, że samochody elektryczne to przyszłość motoryzacji.

S (Services/Shared) Milion użytkowników już dziś korzysta z współdzielenia samochodów i innych usług samochodowych (w tym z platformy BMW). Trend na usługi samochodowe w tym współdzielenie samochodu, będzie z pewnością się rozwijał i zostanie dodatkowo spotęgowany w momencie pojawienia się samochodów autonomicznych.

BMW będzie więc inwestować w technologie i innowacje w sposób ciągły. Jak widać po powyższych planach, będzie to element strategiczny działalności firmy. Żadna klasyczna firma motoryzacyjna na dziś nie jest w stanie posiąść takiego obszaru kompetencji samodzielnie i rozwijać ich tylko wewnętrznie.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu