5

Blogspot, czyli Blogger. Jak założyć i prowadzić bloga na platformie Google

W czasach Instagrama, Facebooka i YouTube'a mam wrażenie, że blogi nie cieszą się już taką popularnością jak kiedyś. Publikowanie własnych treści jest dużo łatwiejsze na tych platformach, a blogi bardziej się sprofesjonalizowały. Nie oznacza to jednak, że nie można dzisiaj założyć sobie bloga i prowadzić go bez ponoszenia żadnych kosztów.

1. Blogspot, czyli jak to się zaczęło

Blogger to platforma stworzona w 1999 roku przez Pyra Labs, która zdobyła sporą popularność na przełomie wieków. Serwis był maksymalnie uproszczonym rozwiązaniem pozwalającym na publikowanie własnych treści przez wielu użytkowników i udostępnianiem ich w sieci. W 2003 roku Google wykupił Pyra Labs i przejął Bloggera pod swoje skrzydła wprowadzając szereg zmian. Między innymi udostępniono za darmo funkcje, które do tej pory były dodatkowo płatne, a sama platforma stała się dzięki temu jedną z popularniejszych na świecie.

W lutym 2004 gdy Google przejęło firmę Picasa, narzędzie to zostało zintegrowane z Bloggerem i pojawiła się możliwość łatwego dodawania zdjęć do swoich wpisów. Natomiast w maju tego samego roku cała platforma przeszła spore zmiany techniczne, które dostosowały ją do ówczesnych standardów. Pojawiły się nowe szablony, komentarze oraz możliwość wysyłania wpisów na bloga przez maila. W sierpniu 2006 roku pojawiła się wersja beta najnowszej wersji Bloggera, która weszła do użytku na początku 2007 roku i jest używana praktycznie do dzisiaj. W połowie roku Google przeniosło też wszystkie blogi na swoje serwery i do dzisiaj oferuje możliwość utworzenia bloga każdemu, całkowicie bezpłatnie z niewielkimi ograniczeniami.

Ostatnie poważne zmiany w platformie Blogger miały miejsce w 2009 i 2010 roku. Najpierw Google z okazji dziesięciolecia tego rozwiązania wprowadził kilka dodatkowych funkcji jak nowy edytor postów czy poprawione rozwiązanie służące do zarządzania zdjęciami, a także integrację z Google Docs. Później natomiast pojawiły się nowe szablony. Od tamtego czasu były jeszcze mniejsze lub większe zmiany, ale pod względem funkcjonalnym platforma przestała ewoluować.

2. Mówisz Blogger, myślisz Blogspot – jak Google skonstruowało swoją platformę blogową?

Blogowanie przy użyciu domeny „blogspot.com” jest bajecznie proste, posiadając konto Google dostajemy do niej automatyczny dostęp, a na jednym loginie można założyć nawet 100 różnych blogów. Specjalnie przygotowana przez Google platforma pozwala w łatwy sposób stworzyć nowego bloga w kilka minut. Nie musimy martwic się o system zarządzania treścią, miejsce na serwerze czy nawet domenę. To wszystko jest po stronie Bloggera, nam pozostaje tylko nadać blogowi nazwę oraz wybrać jeden z setek dostępnych szablonów. W razie potrzeby można też zastosować zewnętrzny szablon i przystosować go pod swoje wymagania. Możliwości są naprawdę całkiem spore.

Na platformie Blogger możemy nie tylko publikować nowe treści, ale również zarządzać komentarzami, obserwować statystyki bloga, a nawet podpiąć reklamy AdSense i zacząć na swojej twórczości zarabiać. To jednak nie wszystko, Google pozwala też podpiąć do bloga własną domenę i skonfigurować go tak aby był dostępny pod dowolnym, wybranym przez nas adresem, obok tego standardowego, którym jest zazwyczaj „<nazwa bloga>.blogspot.com”. W takim wypadku jedynym kosztem jest wykupienie domeny, nadal nie musimy martwić się o hosting.

Tworzenie nowych wpisów na bloga jest bajecznie proste, możemy to zrobić przy pomocy wbudowanego edytora, który bardzo przypomina typowy edytor tekstu. Mamy szybki dostęp do podstawowych funkcji, jak tworzenie śródtytułów, pogrubienie, podkreślenie, zmiana koloru tekstu, linkowanie, wstawianie obrazków czy justowanie tekstu. Dodatkowo każdy wpis możemy opatrzyć pasującą etykietą czy dodać dodatkowy opis na potrzeby wyszukiwarki. Później wystarczy tylko kliknąć „Opublikuj” i post zostanie udostępniony na blogu. Trudno byłoby ten proces jeszcze bardziej uprościć.

3. Skąd domena Blogspot.com?

Domena blogspot.com została zarezerwowana przez Pyra Labs, dopiero później platforma zmieniła swoją nazwę na Blogger, ale domena pozostała. Obecnie jest to podstawowa domena dla wszystkich blogów, ich adresy tworzone są przez utworzenie subdomeny zawierającej nazwę bloga i końcówkę .blogspot.com. W 2013 roku Google zaczął przekierowywać blogi ze swojej podstawowej domeny na domeny lokalne, czyli np. blogspot.co.uk dla Wielkiej Brytanii czy blogspot.ca dla Kanady. Zamysł był taki aby można było łatwiej blokować bloga w kraju, w którym jego zawartość jest zakazana, ale aby był nadal dostępny pod ogólnym adresem dla reszty świata. W 2018 roku tej praktyki zaprzestano.

4. Główne ograniczenia platformy – omówienie najważniejszych cech

Jak już to sobie ustaliliśmy, Blogger ma sporo zalet i jest świetnym rozwiązaniem dla początkujących twórców, ale ma jednak swoje ograniczenia. Najważniejsze z nich to fakt, że Google może w każdej chwili zawiesić albo nawet skasować nasz blog  bez wyraźnej przyczyny. Nie zdarza się to często, ale warto wziąć ten fakt pod uwagę. Poza tym jest też kilka ograniczeń technicznych:

  • Opis bloga – maksymalnie 500 znaków, bez HTML;
  • 100 blogów na jedno konto Google;
  • Maksymalna liczba etykiet stworzonych na blogu to 5000, 20 etykiet na post, max. 200 znaków;
  • Zdjęcia wliczają się obecnie do naszego miejsca na Dysku Google/Gmailu, oznacza to, że z czasem konieczne może być wykupienie subskrypcji Google One;
  • Dziennie można opublikować maksymalnie 50 postów (nie ma ograniczenia ich całkowitej liczby na blogu);
  • Jeden blog może mieć maksymalnie 100 autorów.

Jeśli te ograniczenia wam nie przeszkadzają, to nie pozostaje nic innego jak spróbować swoich sił w blogowaniu.