28

Blip.pl czy Moblo.pl ? – a może wygra o2.pl

Twitter.com wszyscy już chyba znają, niektórzy mówią o tym jako o mini czy micro blogowaniu, inni jako o nowej formie komunikacji. Faktem jest, że twitter zdobył na świecie dość dużą popularność i spowodował, że powstało wiele klonów tego serwisu (najbardziej chyba znany jaiku.com został ostatnio kupiony przez google). W Polsce również powstało kilka twitteropodobnych stron […]


Twitter.com wszyscy już chyba znają, niektórzy mówią o tym jako o mini czy micro blogowaniu, inni jako o nowej formie komunikacji. Faktem jest, że twitter zdobył na świecie dość dużą popularność i spowodował, że powstało wiele klonów tego serwisu (najbardziej chyba znany jaiku.com został ostatnio kupiony przez google).

W Polsce również powstało kilka twitteropodobnych stron w chwili obecnej na rynku pozostały właściwie dwa liczące sie serwisy czyli moblo.pl (należący do Pino) oraz blip.pl (Gadu Gadu).

Oba serwisy funkcjonalnie oferują praktycznie to samo czyli możliwość pisania krótkich informacji przez stronę www, przez komunikator lub poprzez wysyłanie SMS-a. Blip wyróżnia się nieco innym układem jeśli chodzi o wyświetlane wiadomości oraz możliwością komunikacji między użytkownikami (nie widziałem takiej funkcjonalności w moblo.pl).

Mamy więc dwa twitteropodobne serwisy należące do dwóch dużych firm internetowych (wprawdzie nadal twierdzę, że Pino ma problem z przekierowaniem ruchu z prv.pl na swoje inne serwisy).

Jako że żaden z tych serwisów nie jest widoczny w megapanelu a autorzy nie podają ich statystyk dlatego jedyną możliwością porównania ich pozostaje serwis alexa.com. W celu lepszego pokazania poziomu obu serwisów do wykresu dodałem wykop.pl (który co jakiś czas ujawnia swoje statystyki):



Jak widać na powyższym obrazku Wykop(wrzesień to 210 tyś UU) swoim zasięgiem deklasuje oba serwisy. Zakładając, że alexa pokazuje trendy – widać również rosnący wykop i praktycznie nie zmieniające się trendy dla serwisów twitteropodobnych. Generalnie pomysły na moblo i blip nie zdobywają szturmem polskiego internetu – nie znaczy to, że nie mają użytkownik, po prostu są to dość niszowe serwisy które nie docierają do przeciętnych użytkowników internetu.

Sytuacja ta może się jednak wkrótce zmienić, jak podał serwis statups.pl, swojego klona twittera szykuje portal o2.pl (ponad 6 milionów użytkowników). Wszyscy wiemy, że o2.pl potrafi wprowadzać nowe serwisy (pudelek, wrzuta) i robi to dość efektywnie.


o2.pl atakuje blipa i moblo

Oczywiście zarówno Pino i Gadu Gadu mają zasoby aby promować swoje serwisy – pytanie tylko czy będą chcieli to robić i jakim kosztem. Gagu Gadu właściwie jeszcze nie promowało (chyba) porządnie blipa (który jest bardzo młodym serwisem) więc może przy odpowiedniej kampanii wykorzystując np: mojągeneracje serwis ten ruszy ostro z miejsca (może).

Moim zdaniem o2.pl niestety ale zrobi porządki na polu twitteropodonych serwisów pokazując jak się wdraża i promuje własne pomysły. Oczywiście nie będzie to gigantyczny sukces (widać po moblo i blip że serwisy tego typu raczej nie będą u nas b.popularne), ale zapewne wystarczy aby o2 pozyskało kolejną przestrzeń reklamową i przyciągnęła kolejnych użytkowników.