7

Nowi klienci banków w Polsce, nie wyobrażają sobie korzystania z ich usług bez bankowości internetowej

Na stronach Związku Banków Polskich pojawił się już raport NetB@nk za III kwartał 2018 roku, który nastraja optymistycznie w kwestii popularyzacji bankowości internetowej i mobilnej wśród klientów banków w Polsce.

Liczba aktywnych klientów bankowości internetowej

Mocno drgnęło w popularności bankowości internetowej i mobilnej, po lekkiej stagnacji na koniec 2017 roku i na początku 2018 roku, w II kwartale widać już wyraźne wzrosty klientów banków, a przede wszystkim tych aktywnie korzystających z bankowości internetowej.

W pierwszym przypadku, czyli jeśli chodzi o liczbę klientów z aktywną umową na dostęp do bankowości internetowej, po raz pierwszy przekroczono próg 37 mln i dość znacznie się różni od II kwartału, aż o około 800 tysięcy. W przypadku aktywnych klientów, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do bankowości internetowej, po raz pierwszy przekroczono próg 17 mln, czyli już prawie połowa z ogólnej liczby – 46%, co było wzrostem na poziomie 9% w porównaniu z ubiegłym kwartałem. A to już naprawdę duży wzrost, jeśli porównujemy tak krótki okres.

Z czego to wynika? W głównej mierze z faktu, iż większość nowych klientów naszych banków (70%), nie wyobraża sobie korzystania z ich usług bez bankowości internetowej. Podejrzewam, że ci nowi klienci, to w głównej mierze młodzi, którzy nasiąknięci są już nowymi technologiami i po założeniu konta w banku, zaczynają korzystać z jego usług z poziomu bankowości internetowej czy mobilnej, bez konieczności odwiedzania oddziałów czy dzwonienia na infolinię.

Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes ZBP:

Nowoczesne technologie w coraz większym stopniu definiują polską bankowość, uważaną za jedną z najnowocześniejszych na świecie. Zdecydowana większość nowych klientów banków, którzy rozpoczęli korzystanie z usług w ciągu minionych 12 miesięcy to osoby, które od początku aktywnie korzystają z bankowości internetowej i którym trudno już wyobrazić sobie korzystanie z usług banków w tradycyjnej formie. Wśród wszystkich klientów indywidualnych, z BI aktywnie korzysta już 46%. W przypadku klientów, którzy podjęli współpracę z bankiem w ciągu ostatniego roku, współczynnik ten wzrasta do ok. 70%.

Liczba aktywnych klientów bankowości mobilnej

A jak z aplikacjami mobilnymi naszych banków? Tutaj wzrosty są bardzo duże, porównując I kwartał 2018 roku z II kwartałem, odnotowano wzrost o 1 mln aktywnych użytkowników bankowości mobilnej. Natomiast w ostatnim przybyło ich około 800 tysięcy. Na koniec III kwartału mieliśmy 10,5 mln użytkowników bankowości mobilnej, a prawie 7,9 mln aktywnie z niej korzystało, co było wzrostem o prawie 9% w porównaniu z końcem czerwca 2018, a od początku roku aż 25%.

Na tym wykresie widać wyraźnie, że dynamika wzrostu popularności korzystania z bankowości mobilnej jest znacznie większa niż w przypadku bankowości internetowej. Myślę, że spory wpływ na to miał rozwój nowoczesnych płatności dostępnych z poziomu smartfona, a przede wszystkim BLIKA, dostępnego z poziomu aplikacji naszych banków, którego popularność od samego debiutu, rośnie w zawrotnym tempie, po kilkanaście procent kwartał do kwartału.

Źródło: Związek Banków Polskich.