15

Bank Pocztowy razem z Pocztą Polską chcą rozruszać płatności bezgotówkowe również na wsiach

Wróciłem właśnie z konferencji, którą zorganizował Bank Pocztowy wspólnie z Pocztą Polską. Zaprezentowali na niej pierwszą wspólną zbliżeniową kartę płatniczą, zapewniając jednocześnie, że to jest tylko pierwszy krok do wejścia w nowoczesne rozwiązania, które pozwolą im na głębsze zaistnieje w świadomości Polaków, jako instytucji płatniczej, do której można mieć zaufanie (100% polskiego kapitału).

W konferencji wziął udział Przemysła Sypniewski – Prezes Zarządu Poczty Polskiej, Sławomir Zawadzki – Prezes Zarządu Banku Pocztowego, Bartosz Ciołkowski – Dyrektor Generalny polskiego oddziału Mastercard Europe oraz Kazimierz Smoliński – Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Pocztę Polską wszyscy znamy, co do Banku Pocztowego, przyznam, że do tej pory traktowałem tę instytucję jako ciekawostkę, którą czasem widzę w jednym z okienek na Poczcie Polskiej. Otóż okazuje się, że to coraz popularniejszy Bank, właśnie dzięki strategicznemu partnerstwu z PP (która jest w posiadaniu 75% akcji banku) mają 1,3 miliony klientów mających dostęp do usług finansowych dostępnych w sieci liczącej około 4,6 tys. placówek pocztowych. Wprawdzie nie jest to dużo w porównaniu do innych polskich banków, ale potencjał spory.

Sławomir Zawadzki, przekonywał podczas swojego wystąpienia, że banki pocztowe w Europie są bardzo popularne i są w czołówce największych banków. To samo marzy się polskiemu bankowi, choć znają swoje aktualne miejsce w szeregu i małymi krokami i stopniowym wprowadzaniem innowacji, chcą zwiększyć swój udział w sektorze bankowym w Polsce.

Zależy nam, aby Bank Pocztowy kojarzył się klientom z szeroką dostępnością świadczonych usług, dobrą jakością i przystępną ceną. Dzięki największej w kraju sieci placówek Poczty Polskiej klienci Banku Pocztowego mogą najbliżej swojego miejsca zamieszkania zrealizować potrzeby finansowe. Nawet w najmniejszych miasteczkach i wsiach, skąd do banku lub bankomatu jest daleko, w placówkach pocztowych bez trudu otworzą konto bankowe, wykonają przelewy, zrealizują płatności, założą lokatę, wezmą kredyt.

Dodatkowo – z nową kartą Banku Pocztowego i Poczty Polskiej mogą uzyskać 5 proc. zwrot za transakcje dokonywane z jej użyciem. Razem mamy szansę odegrać istotną rolę w promocji wygodnych form płatności bezgotówkowych w Polsce. Uruchomienie wspólnej karty płatniczej jest potwierdzeniem faktu, że Poczta Polska wspólnie z Bankiem Pocztowym mogą stać się sprawnym narzędziem w realizacji Strategii Odpowiedzialnego Rozwoju, w tym budowy Polski Cyfrowej, najbliżej obywateli, w Polsce lokalnej – na każdej poczcie.

To zdecydowanie przemawia do mnie, uwzględniając dostępność placówek Poczty Polskiej, w każdej nawet najmniejszej miejscowości, Bank Pocztowy ma zdecydowanie największy zasięg w Polsce. W tym kontekście udział w rynku na poziomie 1,3 milionów klientów jest co najmniej zmarnowaniem potencjału jaki mają.

Jak chcą to zmienić? Oferując w najbliższej przyszłości szereg korzyści z posiadania u nich rachunku. Zaczynają od karty płatniczej z 5% cashbackiem, ale to na, co ja czekam najbardziej to dostęp do nowoczesnej bankowości elektronicznej i aplikacji mobilnej. W tym temacie zdradzono jedynie, że Bank Envelo (tak będzie się nazywała bankowość elektroniczna Banku Pocztowego) udostępniony będzie wraz z aplikacją mobilną w III kwartale tego roku.

Technicznie projekt jest już gotowy, w zasadzie mogliby z nim startować już od lipca, ale z tego, co powiedziano na konferencji, okres wakacyjny to nie najlepszy czas na prezentowanie nowej oferty. Więc spodziewać się możemy, że nastąpi to dopiero po wakacjach.