Wywiady

BamBam! – Polska propozycja wśród narzędzi do zarządzania projektami online

GU
Grzegorz Ułan
78

Zarządzanie projektami online to obecnie chyba jedna z najbardziej popularnych aplikacji webowych w sieci. Przez co jest też spora konkurencja na tym rynku i trzeba przyznać, że jest w czym wybierać w tym temacie. Na Antyweb pisałem o wielu dostępnych pozycjach, że wspomnę tylko o Asana, Podio czy o...

Zarządzanie projektami online to obecnie chyba jedna z najbardziej popularnych aplikacji webowych w sieci. Przez co jest też spora konkurencja na tym rynku i trzeba przyznać, że jest w czym wybierać w tym temacie. Na Antyweb pisałem o wielu dostępnych pozycjach, że wspomnę tylko o Asana, Podio czy ostatnia perełka, którą miałem przyjemność z Wami testować Slack.

Ten ostatni projekt mocno przypadł mi do gustu, głównie z uwagi na niezwykle użyteczną wersję mobilną, z której korzystanie praktycznie nie odbiega funkcjonalnością o tej webowej wersji.

Dziś, wspólnie z Kamilem Jaroszem chciałem Wam przedstawić polską propozycję w temacie takich narzędzi o wdzięcznej nazwie BamBam!

Kamilu, na początek przybliż nam trochę zespół, który tworzy to narzędzie, no i swoją rolę w tym projekcie.

Zespół tworzący BamBam! liczy łącznie 16 osób. 11 z nich to developerzy, 4 osoby wchodzą w skład zespołu marketingowego oraz supportują użytkowników. Wśród nich jestem Ja (od połowy stycznia tego roku), odpowiedzialny za koordynowanie oraz zarządzanie działaniami marketingowymi aplikacji. Na samej górze jest Szymon Szczepankowski – pomysłodawca, szef BamBam! oraz brandu 84 kids, w skład którego wchodzą jeszcze takie produkty internetowe jak Springloops oraz Chime.

Kolejne narzędzie do zarządania projektami online czy coś zupełnie nowego w tym temacie? Jest spora konkurencja na tym rynku, czym chcecie się wyróżniać spośród nich i przekonać do swojego rozwiązania użytkowników?

Ludzie dochodzą do wniosku, że obecnie dostępne narzędzia do zarządzania projektami nie są dla nich. Dlaczego? Ponieważ founderzy często decydują się stworzyć coś własnego co w ich ocenie będzie tym, czego ludzie właśnie potrzebują, bo sami właśnie chcieliby tak pracować. Nie zgadzamy się z takim podejściem, które można porównać do sytuacji, gdzie programista piekarzowi mówi jak może upiec chleb. My rozwijając BamBam! nie chcemy mówić profesjonalistom, jak mają pracować. Za główny cel obraliśmy stworzenie narzędzia, które będzie dla nich na tyle elastyczne by każdy z nich mógł je dostosować do swoich własnych - jedynie słusznych - procesów.

Oczywiście jesteśmy świadomi tego, że jedni użytkownicy chcą pracować w stylu Outlooka (np. Asana), drudzy Kanbanowo (np.Trello). My natomiast skupiamy się na tym aby każdy członek zespołu pracował tak, jak jest mu wygodnie dostosowując soft do własnej metodologii. Sam obrany proces ma być dla niego “przezroczysty” do tego stopnia, że nie wie kompletnie o jego istnieniu. Po prostu BB! robi to za niego. Nawet w małych zespołach trudno dojść do konsensusu, ponieważ wszyscy jesteśmy inni i każdy z nas chce pracować na innym sofcie. BamBam! wychodzi z założenia, aby być właśnie jednym oprogramowaniem z którego mogą korzystać profesjonaliści różnych specjalizacji.

W moim pierwszym odczuciu po zalogowaniu do serwisu odniosłem wrażenie, że sam interfejs jest mało intuicyjny.

Tak, jest to nasze główne wyzwanie. Sami, codziennie pracujemy na BamBam! i mamy w naszym systemie, w jednym projekcie ponad 10 tyś. zadań! Z taką ilością pracuje nasz 16 osobowy zespół. Każdy z nas dostosował styl BamBam! według własnego uznania i co ważne, prawie każdemu odpowiada zupełnie coś innego. To cieszy, ponieważ w znacznej części potwierdza to słuszność naszych założeń.

Utrzymując nasz hurraoptymizm pominęliśmy kwestię związaną z tym, że nowi użytkownicy logujący się do BamBam! zaczynają od zera. Nie posiadają wiedzy związanej z poruszaniem się po narzędziu, mimo że są to świadomi użytkownicy. Dlatego obecnie jesteśmy w trakcie opracowywania onboardingu, który w prosty sposób pokaże im że mają do dyspozycji naprawdę potężne i pożyteczne narzędzie. Mimo jednak tej przeszkody odnotowaliśmy już pierwszych płacących klientów, co nas motywuje do dalszego rozwijania BamBam!

Ok, tworzę nowy projekt - to pierwsze co każdy chce sprawdzić - wyświetla nam się opcja wyboru spośród czterech kategorii, ale cobym nie wybrał niczym to się nie różni od siebie, czyli mamy zakładkę z tablicą główna ze strumieniem aktywności, kamienie milowe i zadania.

Kategorie to inaczej procesy, w ramach których chcesz pracować. Na przykład zadania powiązanie z projektem mogą być realizowane w stylu To-Do. Sprawy nabierają zupełnie innego biegu, kiedy w Twojej firmie ma miejsce kontrola jakości. Sytuacja taka powoduje, że ktoś musi pilnować, by rzeczywiście wszystko przeszło przez QA i zarządzać przypadkami kiedy dajmy na to produkt musi wrócić “na produkcje”. BamBam! w takim przypadku robi to za Ciebie jeśli zdecydujesz się wybrać dla takiego projektu odpowiedni proces uwzględniający właśnie ten etap kontroli jakości. Masz pełną dowolność w każdym ze swoich projektów odnośnie procesu, jakiego chcesz użyć oraz otrzymujesz możliwość jego dokładnego zaplanowania, minimalizując wystąpienie ryzyka które może przekładać się w póżniejszym czasie na wyniki ekonomiczne.

W ramach jednej firmy, istnieją projekty zupełnie od siebie różne. Trudno oczekiwać, że dział marketingu będzie pracował tak jak produkcja. Podobnie HR, będzie inaczej pracować od Twojej sekretarki, która pozostanie przy prostych listach To-Do. Czy to znaczy, że każdy z tych działów ma korzystać z różnych systemów? Nic podobnego. W BamBam! przez wybór procesu określasz o co chodzi w danym projekcie. Możesz mieć projekty typowo produkcyjne - np. w których chodzi o to by dostarczyć klientowi nową stronę WWW lub projekty typowo CRMowe gdzie pozyskujesz lub opiekujesz się swoimi klientami. Cokolwiek dzieje się w Twojej firmie, w ramach jednego narzędzia jesteś wstanie to skoordynować. Jest to szczególnie ważne kiedy jedna osoba jest odpowiedzialna za wiele rzeczy - np. Owner.

Jeden z utworzonych przez Ciebie projektów może być związany z procesem sprzedażowym. Dla ciebie jako szefa zespołu sprzedażowego istotne będzie zarządzanie oraz monitorowanie relacji z klientami. Tworząc taki projekt w BamBam! przypisujesz do niego workflow CRM-u i gotowe. Otrzymujesz narzędzie usprawniające proces sprzedażowy, z zachowaniem odpowiedniego układu i widoku panelu softu, charakterystycznych dla zarządzania relacją z klientami. Oprócz tego układ ten możesz dostosować pod własną metodologię pracy przez co realizacja procesu staje się jeszcze bardziej efektywna.

W takim rozumiem, że dopiero w trakcie korzystania i wypełniania tych zadań można dostrzec różnicę. Może dysponujesz też zrzutami z już zapełnionymi zadaniami? W ten sposób będzie prościej i przejrzyściej to przedstawić naszym Czytelnikom.

Jeśli projekt związany jest ze sprzedażą, to będzie posiadał funkcje CRM-u, czyli proces sprzedażowy będzie zawierał etapy pomagające np. monitorować efektywność prowadzonych działań wobec danego klienta. Gdy zespół marketingowy przygotowuje kampanię reklamową projekt taki będzie nosił znamiona rozszerzonej listy To-Do, dzięki której możliwe będzie śledzenie postępu realizacji poszczególnych zadań niezbędnych do rozpoczęcia realizacji akcji reklamowej.

Różnice pomiędzy funkcjami projektów zauważalne są dopiero, gdy manager przypisze odpowiednie zadania lub osoby z zespołu dodadzą kolejne. Wtedy zmianie ulega główny widok listy zadań charakterystyczny dla danej kategorii projektu. W działaniu zaś, gdy projekt skupia profesjonalistów o różnych specjalizacjach lub kilka wyspecjalizowanych działów firm, różnica jest kompletnie niewyczuwalna - każda osoba pracuje tak, jak chce i robi to w jednym miejscu, w BamBam!.

Widok procesu “To-Do”

Widok procesu “Extended” oraz “Extended Transactional”

Widok zadań dla procesów “Extended” i “Extended Transactional” niczym się nie różni. Różnica jest zauważalna w chwili, gdy korzystamy z BamBam!.

W przypadku procesu “Extended” panuje zupełna dowolność w procesowym realizowaniu projektu, czyli przechodząc ze statusu zadania oznaczonego jako “In progress” do statusu “Resolved” , w każdej chwili temu zadaniu możemy spowrotem przypisać status “In progrss” lub nawet “Open”, czyli początkowy. W tym procesie BamBam! daje zupełną dowolność w metodologii realizacji zadań.

Gdy realizujemy projekt w procesie “Extended Transactional”, a następnie zadanie ze statusu “In progress” przechodzi do statusu “Resolved”, to w chwili np. zlokalizowania błędu na tym etapie nie można cofnąć statusu zadania do “In progress”. BamBam! pilnuje, żeby temu zadaniu przypisany został status “Open”. Następnie osoby odpowiedzialne za to zadanie wykonują to zadanie ponownie uwzględniając na poszczególnych etapach odpowiednie statusy, czyli “In progress” a potem “Resolved”. Gdy zadanie jest w 100% wykonane, już bez żadnego błędu, zostaje oznaczone statusem jako “Closed”. Jeżeli okaże się po zamknięciu tego zadania, że znaleziono błąd, to jedyne co można zrobić to ponownie otworzyć to zadanie, czyli oznaczyć je pierwszym statusem “Open” i od nowa realizować je aż wszelkie błędy zostaną wyeliminowane.

Widok procesu “Deals”

Jednym z zarzutów niektórych naszych Czytelników, co do opisywanych przez nas polskich projektów, jest brak polskiego języka. Wprawdzie zaznaczają, że to nie problem ze zrozumieniem angielskiego, ale dlaczego nie ma polskiego skoro to nasz rodzimy produkt?

Wynika to z naszego założenia - US first. Wprowadzenie pierwszej kolejnej wersji językowej jest złożonym projektem wymagającym posiadania dodatkowych zasobów. Widzimy jednak, że jest spore zapotrzebowanie na tłumaczenie BamBam! (szczególnie jeśli chodzi o takie języki jak niemiecki, portugalski, francuski). Mimo tego tłumaczenie zaczniemy od naszego, polskiego języka i co więcej, oddamy użytkownikom możliwość samodzielnego tłumaczenia, co jest swego rodzaju nowością w tego typu aplikacjach, a przy tym wierzymy że z ich pomocą rozwiązane zostaną wszelkie niuanse językowe.

Kiedy możemy spodziewać się wersji mobilnej i dlaczego nie udostępniliście jej od razu wraz ze startem usługi? Bez tego ten projektu jest dość okrojony teraz, patrząc na wspomnianego Slack. Obecnie to podstawa, zwłaszcza w tego typu projektach. Tak myślę.

Kiedy tworzyliśmy BamBam! mobile nie był tak popularny. Dzisiaj zdajemy sobie sprawę z tego, jak przygotowanie wersji mobilnej jest dla nas dużym wyzwaniem od strony pozyskania właściwych talentów do jego realizacji. Na dzień dzisiejszy skończyliśmy etap projektowy i zabieramy się za implementację. Kiedy dokładnie użytkownicy otrzymają wersję mobilną - na dzisiejszy nie jestem w stanie tego przewidzieć, natomiast firmy korzystające z BamBam! będą mieć możliwość użytkowania naszej aplikacji na iOS i Androidzie.

Czas na opłaty. Jakie pakiety i w jakich kwotach udostępniacie?

Postawiliśmy na prosty cennik. Dla firm poniżej 10 pracowników BamBam! jest za darmo. Dla większych w cenie $7 za użytkownika. Najtańszy więc płatny plan to $77. Pierwszy płatny plan w BamBam! został już wykupiony za $210.

Czy dla naszych Czytelników moglibyście udostępnić kilkanaście darmowych kont do testów w pełnej wersji? Nie wiem na pół roku, to chyba wystarczający okres na dogłębne zapoznanie się z możliwościami Waszego projektu.

Jasne, dla Czytelników Antyweba mamy 50 kodów do rozdania.

W takim razie dziękuję za rozmowę i przybliżenie nam Waszego projektu.

Jasne, ja też dziękuję w imieniu całego 84kids za możliwość pokazania BamBam! Czytelnikom Antyweb.

Aktualizacja 15:30

Wszystkie kody zostały rozdane w 3 godziny od publikacji. Jeszcze dziś powinniście mieć uaktywnione pełne wersje narzędzia. Miłego testowania:) (przypominam, że pełny dostęp obowiązuje przez pół roku)

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

hot