47

Awaria hostingu Zenbox, mogą się już po tym nie podnieść

Dostaliśmy dziś na nasz fanpage informację o trwającej od 6 lutego awarii jednego z serwerów na hostingu Zenbox.

Awaria serwera s10 na zenboxie trwa od 6 lutego godz. 20.00 Do teraz nie wstała żadna usługa, co oznacza, że serwer jest niedostępny od ponad 30h! Wg. informacji ze statusu, najwcześniej przywrócone zostanie działanie serwera w godzinach popołudniowych, co oznacza, że przerwa potrwa łącznie prawie 2 doby.

Podobne zgłoszenia klientów widać na fanpage Zenbox, firma odpowiada na te zgłoszenia, jednak jak informują na stronie statusu serwera, przywrócenie usług planowane jest dopiero na godzinę 18.

O pierwszych problemach z tym hostingiem informowaliśmy już rok temu, wtedy właściciel Zenboxa, Bartosz Gadzimski tak tłumaczył problemy z tym hostingiem:

Wraz z rozwojem Zenboxa, zaczęły pojawiać się pierwsze przeszkody – nie może przecież iść jak po maśle (śmiech). Na początku dotyczyły one poczty, potem wydajności stron klientów, a w listopadzie musieliśmy stawić czoła masowym atakom na nasze serwery. Naszym zadaniem jednak jest rozwiązywanie tych problemów i dążenie do spełniania obietnicy, którą złożyliśmy uruchamiając Zenboxa.

Pod spodem czyli w części serwerowej i oprogramowania postawiliśmy na najlepsze możliwe rozwiązania na świecie, których nikt nie stosował w takim stopniu jak my. Tym rozwiązaniem są bardzo szybkie macierze dyskowe SSD oraz komercyjne rozwiązania w postaci serwera WWW LiteSpeed i kopii zapasowych opartych o r1soft (teraz Idera) w ilości 4 kopii dziennie.

Dzięki temu przyciągnęliśmy bardzo dużą liczbę klientów, ale szło to w parze z wieloma trudnymi w obsłudze serwisami – wprost wyrzucanymi przez innych hosterów. Naszym założeniem było znalezienie rozwiązania dla każdego klienta, często takiego, który nie mógł już być obsługiwany przez inne firmy hostingowe ze względu na bardzo duży ruch, ale nawet częściej ze względu na stary albo bardzo źle napisany serwis. My chcieliśmy być odpowiedzią na te problemy, często ponosząc za te działania po prostu większe koszty, niż te, na które mogliśmy sobie pozwolić.

Dodatkowo BOK zajmuje się rozwiązywaniem wszystkich problemów – od małych po większe, tj. zawirusowana cała strona, co w przypadku innych firm hostingowych kończy się blokadą konta. Odpowiadając więc na Twoje pytanie – może to zabrzmi nieco trywialnie, ale problemy powstały z chęci dania od siebie jak najwięcej.

Już wtedy szacowali straty, spowodowane odpływem klientów z uwagi na powtarzające się awarie, rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie. Kolejna awaria, zwłaszcza tak długo trwająca może jeszcze bardziej pogrążyć ten hosting. Niemniej mam nadzieję, że wyjdą z tego, choć oczywiście mocno współczuję klientom dotkniętym awarią tego serwera, niedostępność serwisów przez dwa dni może mocno boleć ich właścicieli.

Poszkodowanym klientom Zenbox obiecuje rekompensatę w postaci anulowania wystawionych faktur i przedłużenie ważności kont o 3 miesiące.