9

Autosan wyprodukował elektryczny autobus, ale trudno nazwać go polskim

Wszyscy pewnie kojarzycie firmę Autosan, wiele lat temu po polskich drogach jeździło ich całkiem sporo. Później spółka popadła w niemałe kłopoty i musiała ogłosić upadłość. Wtedy przejęła ją Polska Grupa Zbrojeniowa, która póki co tylko dokłada do tego biznesu. Coś się jednak w Autosanie dzieje, czego dowodem jest pierwszy elektryczny autobus.

Elektryczny Autosan SanCity 12LFE

Według oficjalnej strony Autosana, firma ma w ofercie obecnie 4 modele autobusów z serii SanCity, które różnią się długością. Największy z nich to niskopodłogowy SanCity 12LF, który dostępny jest też w wersji z napędem CNG. Teraz pojawiła się także wersja w pełni elektryczna oznaczona jako SanCity 12LFE. Model ten pokazano pierwszy raz kilka dni temu, podczas ogłoszenia współpracy z PGE, Eneą i Tauronem przy produkcji nawet 1500 elektrycznych pojazdów roboczych. Autosan ma stworzyć pojazdy przeznaczone do różnych zadań, w zależności od wymagań odbiorców.

To jednak śpiew przyszłości, a pierwszy elektryczny autobus tej firmy jest już teraz faktem. Dzisiaj został ponownie pokazany podczas Kongresu 590, a dzięki portalowi Infobus, poznaliśmy też więcej informacji technicznych na jego temat. SanCity 12LFE może zabrać na pokład około 80 pasażerów, wyposażony jest w 3 pary podwójnych drzwi (niskopodłogowych) i może być wykorzystywany np. w komunikacji miejskiej.

Niestety jeśli oczekiwaliście, że Autosan samodzielnie stworzył napęd oraz akumulatory do tego autobusu to muszę was rozczarować. Firma z Sanoka wykorzystuje już gotowe komponenty i tylko montuje jest w swojej konstrukcji. Co wcale nie musi być złą wiadomością, bo bazowanie na sprawdzonych rozwiązaniach jest nie tylko tańsze ale i pewniejsze z punktu widzenia potencjalnego nabywcy. Napęd produkcji kanadyjskiej firmy TM4 składamy jest przez firmę Enika z Łodzi, a jego głównym elementem jest silnik synchroniczny o mocy 145 kW. Baterie dostarcza natomiast firma BMZ, mają one pojemność 232 kWh i zamontowane są na dachu i z tyłu autobusu. Nic nie wiemy jednak na ile jest to efektywne rozwiązanie. Na jednym ze zdjęć widać ekran w autobusie, który pokazuje naładowanie baterii na poziomie 80% i prawdopodobnie zasięg rzędu 144 km, oznaczałoby to, że SanCity 12LFE będzie w stanie przejechać około 180 km na jednym ładowaniu.

źródło zdjęć: Autosan