1

Audi Q4 Sportback e-tron, elektryczny crossover jak z obrazka

Audi podobnie jak cały koncern VAG planuje mocno wzbogacić swoją ofertę aut elektrycznych. W przyszłym roku obok modelu Q4 e-tron, pojawi się też wersja Q4 Sportback e-tron, którą możemy już podziwiać na pierwszych zdjęciach. Moim zdaniem to jedno z najładniejszych aut w klasie.

Audi Q4 Sportback e-tron

Gdy kilka dobrych lat temu zaczęły pojawiać się pierwsze SUVy nawiązujące do nadwozia coupe (np. BMW X6) to raczej spotykały się częściej z krytyką niż z zachwytami. Życie jest jednak przewrotne i okazało się, że klienci wybierają tego typu oryginalne nadwozia, a na rynku zaczęły pojawiać się kolejne modele. Audi również nie mogło pozostać poza ogólnym trendem. Tak właśnie powstały wersje Sportback, które charakteryzują się praktycznie brakiem słupka C i mocno opadającą linią nadwozia.

Audi Q4 Sportback e-tron front

I nie inaczej jest w przypadku najnowszego elektrycznego modelu, Q4 Sportback e-tron, który zadebiutował właśnie jako wersja koncepcyjna. Jest to nic innego jako lekko przeprojektowany model Q4 e-tron, który też trafi do sprzedaży w przyszłym roku, ale jego sylwetka bardziej nawiązuje do obecnie oferowanego e-trona. Muszę jednak uczciwie przyznać, że tak jak nie przepadam za SUVami, tak Q4 Sportback e-tron naprawdę mi się podoba. Począwszy od bardzo dynamicznego frontu, przez gładko opadającą linię dachu, a na tylnym zderzaku wyposażonym w oryginalne dyfuzory i świecące logo e-tron skończywszy. I pewnie z praktycznego punktu widzenia Sportback będzie wypadał słabo przez ograniczoną widoczność do tyłu (mała szyba przedzielona jest jeszcze spojlerem), czy małą ilość miejsca nad głową pasażerów, ale to przecież nie jest w tym aucie najważniejsze.

Audi Q4 Sportback e-tron tył

Zasięg 500 km i nawet 300 KM mocy

Muskularna sylwetka, którą potęgują felgi o średnicy 22 cali to jednak nie wszystko co Q4 Sportback e-tron ma do zaoferowania. Audi pokazało ten koncept aby zademonstrować już dzisiaj swoim klientom czym ten model będzie się różnił od zwykłego Q4. I sądzę, że wielu z nich zdecyduje się zaczekać kilka miesięcy dłużej właśnie na tę wersję. Oba modele Q4 e-tron bazują już na uniwersalnej platformie MEB stworzonej przez Volkswagena, z której korzysta między innymi ID.3. W topowej wersji ma zaoferować baterie o pojemności 82 kWh schowane w podłodze, które będą współpracowały z dwom silnikami elektrycznymi zapewniającymi moc 300 KM i napęd na wszystkie koła. Sprint do 100 km/h ma trwać 6,3 sekundy, prędkość maksymalna zostanie ograniczona do 180 km/h. Zasięg w takiej konfiguracji wyniesie 450 km.

Audi Q4 Sportback e-tron linia boczna

W podstawowej wersji napędzana będzie tylko tylna oś, a moc zostanie zapewne ograniczona do 204 KM, tak jak w ID.3. Wtedy za to większy będzie zasięg, który ma wzrosnąć do około 500 km. Wnętrze jest już bez niespodzianek. To praktycznie to samo co widzieliśmy w koncepcyjnym modelu Q4 e-tron kilka miesięcy temu. Mamy zatem sześciokątną kierownicę, wirtualne zegary przed kierowcą i duży, dotykowy wyświetlacz systemu inforozrywki. Selektor skrzyni biegów znajduje się na tzw. pływającej półce, a pod spodem na konsoli środkowej mamy sporo miejsca np. na telefon. We wnętrzu dominuje oczywiście luksus znany z klasy premium, a wśród materiałów alcantara i aluminium. Audi Q4 Sportback e-tron będzie 7. autem elektrycznym w ofercie Audi i do sprzedaży trafi w przyszłym roku.

Audi Q4 Sportback e-tron wnętrze