Motoryzacja

Audi A5 Sportback to więcej niż bardziej szlachetne A4

Tomasz Niechaj
Audi A5 Sportback to więcej niż bardziej szlachetne A4
37

Pierwsza generacja Audi A5 Sportback (2009) nie odróżniała się mocno od „dawcy genów” jakim był model A4 (B8). Druga odsłona A5 Sportback (2016/2017), dzięki charakterystycznej, muskularnie zarysowanej masce i bardzo mocno zaznaczonej bocznej linii nadwozia, ma już zdecydowanie więcej własnego charakteru. Na tyle dużo, że trudno ją pomylić z klasycznym sedanem jakim jest Audi A4. Pytanie, jakie ciśnie się na usta brzmi: czym jeszcze, oprócz wyglądu, wyróżnia się najnowsze Audi A5 Sportback względem klasycznej linii modelowej tej marki?

Zacznijmy od podstaw: Audi A5 Sportback jak również Coupé bazuje na technice znanej z modelu A4. Mówiąc technice mam na myśli: płycie podłogowej, gamie silników, ogólnej konstrukcji nadwozia, projekcie wnętrza i zastosowanych rozwiązaniach z zakresu systemów bezpieczeństwa i inforozrywki. Nie oznacza to jednak, że w prosty sposób zainstalowano elementy z A4 w karoserii A5. Producent zadbał o to, by kierowca Audi A5 czuł bardziej sportowy charakter tego samochodu. W tym materiale omówię więc co wyjątkowego charakteryzuje model A5 Sportback odwołując się do tego, co oferuje „zwykłe” A4. Jest to więc materiał, który możecie potraktować jako źródło wiedzy na temat najpopularniejszego sedana marki z Ingolstadt. Z powyższych powodów często będę się też posiłkował materiałami nagranymi w Audi A4, bo prezentują one identyczne rozwiązanie.

Audi A5 Sportback
Audi A5 Coupé
Audi A4 Limousine

Audi A5 Sportback z zewnątrz

Samochód Audi A5 Sportback stanowi połączenie klasycznej limuzyny z walorami Coupé. Najbardziej wyróżnia się oczywiście linia dachu, która delikatnie opada i lekko przechodzi w klapę bagażnika. Nie można nie zauważyć charakterystycznej dla najnowszego A5, muskularnie zarysowanej maski z wieloma liniami odchodzącymi od typowego dla Audi grilla „single frame”. Boczna linia jest mocniej zarysowana niż w A4 i dzięki zakrzywieniom uwydatnia nadkola dodając sportowy charakter A5 – dotyczy to zarówno wersji Coupé jak i Sportback.

Efekt jest taki, że Audi A5 Sportback trudno pomylić z limuzyną A4. Auto prezentuje się bardziej sportowo.

Wchodzimy do środka

Wnętrze Audi A5 Sportback znacznie bardziej nawiązuje do tego znanego z A4, niż ma to miejsce w przypadku karoserii. Ogólny projekt kokpitu jest niemal identyczny. Różnice sprowadzają się do innych listew wykończeniowych, które nadają nieco innego klimatu wnętrzu. Oczywiście pod względem projektu (poziome wzornictwo), ergonomii (wszystko pod ręką) i jakości wykonania (wszystkie elementy są miłe w dotyku i są świetnie spasowane) to duża zaleta, bo poza niedającym się schować centralnym ekranem trudno cokolwiek zarzucić projektowi wnętrza Audi A4. Moim zdaniem przeniesienie niemal jeden do jednego wnętrza z A4 do A5 Sportback uważam za dobry pomysł. Trochę inaczej wygląda to w przypadku Audi A5 Coupé. Tutaj chciałbym zobaczyć więcej sportowych akcentów, coś co bardziej odróżni ten samochód od jego „dawcy genów”.

Pozycja za kierownicą jest świetna zarówno w A4 jak i w A5 Sportback. W tym drugim przypadku siedzi się nieco niżej, choć różnica jest symboliczna (1 cm). Sportowe fotele Audi zapewniają bardzo szeroki zakres regulacji włącznie z długością siedziska i jego kątem pochylenia (plus oparcia rzecz jasna). Sprawia to, że na tych fotelach 4, czy nawet 5 godzin jazdy bez przerwy nie stanowi dla mnie żadnego problemu (brak bólu w biodrach czy w kręgosłupie), co nie jest już takie oczywiste w przypadku wielu innych foteli. Oczywiście dopasowanie siedziska to kwestia bardzo indywidualna, dlatego zawsze polecam wszystkim wcześniejsze wypróbowanie foteli przed wybraniem odpowiednich dla siebie. Czasem może to oznaczać wybór innego modelu samochodu…

Z tyłu w Audi A5 Sportback jest całkiem sporo miejsca. Oczywiście nad głową jest go nieco mniej niż w A4 (dosłownie pół centymetra), ale dwie nawet rosłe osoby wciąż mogą podróżować tutaj w pełni komfortowo. Trzeciej osobie będzie już wyraźnie gorzej, bo środkowa część kanapy jest wyżej osadzona, a między nogami trzeba zmieścić całkiem duży tunel środkowy. Takie wyprofilowanie pozwala jednak dwóm osobom na całkiem dobre trzymanie boczne, co w aucie o sportowym charakterze może być bardziej potrzebne niż wygodne miejsce dla piątej osoby.

Technika, która otacza kierowcę w Audi A5 Sportback

Zgodnie z tradycją marki, w Audi A5 Sportback znajdziemy bardzo dużo nowoczesnych rozwiązań. Najpierw skupię się więc na tych, z którymi mamy styczność od samego początku i których nie da się nie zauważyć przy pierwszym obcowaniu z tym samochodem.

Opcjonalny wirtualny kokpit, który zastępuje tradycyjne zegary to dobrze nam znane rozwiązanie, które w wykonaniu Audi sprawdza się po prostu wyśmienicie. Umożliwia on daleko idącą personalizację nie tylko zawartości ekranu, ale również stylu wyświetlanych informacji. Co ważne, w każdym przypadku postawiono na czytelność wskazań. Nie ma tutaj więc żadnych wodotrysków, które w trakcie jazdy mogą jedynie rozpraszać kierującego. Wszystkie funkcje obsługuje się za pomocą przycisków na kierownicy.

Head-Up Display (HUD) to rozwiązanie, które wyświetla najbardziej potrzebne dane (aktualną prędkość, ograniczenia, wskazania nawigacji, ostrzeżenia systemów bezpieczeństwa) bezpośrednio na szybie.

Centralny ekran najczęściej wykorzystywany jest do obsługi nawigacji. W przypadku jej najwyższej wersji, MMI Navigation Plus, pasażerowie mają dostęp do rozbudowanych o zdjęcia z Google Earth i Street View map wraz z wyszukiwarką obiektów POI. Można również sprawdzić prognozę pogody w miejscu docelowym podróży, wyszukać wolnych miejsc parkingowych w okolicy czy sprawdzić ceny paliw. To wszystko umożliwia usługa Audi Connect. Jest to możliwe dzięki temu, że Audi A4/A5 wyposażone jest w kartę SIM korzystającą z UMTS/LTE. Dane, np. o aktualnych utrudnieniach w ruchu drogowym są pobierane na bieżąco z serwerów Audi.

Jak przystało na nowoczesny samochód, A5 umożliwia podłączenie smartfona za pomocą systemów Apple CarPlay jak i Google Android Auto (w ramach funkcji Audi smartphone interface). Podłączenie jest dziecinnie proste i oczywiście wszystkie funkcje działają poprawnie.

W tym miejscu warto zaznaczyć dbałość o łatwość obsługi w wykonaniu Audi. Nie jest to oczywiście coś niedostępnego u rywali, ale też wielu z nich nie oferuje takiej funkcjonalności. Mam na myśli fakt, że kierowca może w zasadzie wszystkimi najpotrzebniejszymi funkcjami sterować z poziomu wielofunkcyjnej kierownicy. W każdej chwili może oczywiście skorzystać z centralnego pokrętła systemu MMI (z panelem po którym można pisać odręcznie) i włączyć te same funkcje. Może również oddać operowanie funkcjami multimedialnymi i nawigacją pasażerowi siedzącemu z przodu, który ma do tego bardzo wygodny dostęp.

Audi udostępnia oczywiście swoją aplikację na smartfona: MMI connect, za pomocą której można zdalnie zarządzać pewnymi funkcjami samochodu. Można go np. otworzyć, zamknąć, sprawdzić stan paliwa czy ciśnienie w oponach. Można wreszcie go zlokalizować. Przydatne gdy samochodem jeździ więcej niż jedna osoba lub jest to auto flotowe.

Jak jeździ Audi A5 Sportback?

Pod względem podwozia w najnowszym Audi A5 Sportback zmieniło się sporo względem poprzednika. Szerokie zastosowanie wysokowytrzymałej stali, aluminium czy magnezu (np. tylna klapa) sprawiło, że nowa generacja jest lżejsza nawet o 85 kg. Zmiany dotyczą również aerodynamiki, która korzystnie wpływa nie tylko na zmniejszenie oporu powietrza (poprawa dynamiki, oszczędność paliwa), ale także zwiększa komfort użytkowania, bo Audi A5 jest wyraźnie cichsze przy wyższych prędkościach. Zdecydowano się również na istotne poprawienie zawieszenia: teraz ma ono po pięć wahaczy na każde koło, co oczywiście poprawia przyczepność na zakrętach. Opcjonalnie może być wyposażone w adaptacyjne amortyzatory, a także dynamiczny układ kierowniczy, który dostosowuje wspomaganie i przełożenie zależnie od wybranego trybu jazdy (Drive Select jest standardem w każdym Audi A5) a także od aktualnej prędkości.

Audi A5 Sportback wykorzystuje niemal identyczny zestaw silników, co model A4. Gamę otwiera 1.4 TFSI o mocy 150 KM, ale najpopularniejsze są i tak jednostki 2-litrowe: 190-konny diesel 2.0 TDI jak również 190-konna benzyna 2.0 TFSI. Na szczycie benzynowej gamy (nie licząc odmiany S) znajduje się 2.0 TFSI o mocy 252 KM. Audi A5 jest również dostępne z jednostką 3.0 TDI o mocy 218 KM. Niebawem ma do niego dołączyć wzmocniona wersja tego silnika oferująca już 272 KM. Są to więc znane nam jednostki. Wybór jest całkiem spory, a jeśli komuś brakuje jeszcze mocy może rozważyć S5 Sportback, którego 3.0 TFSI generuje 354 KM.

Jeździłem różnymi wersjami silnikowymi: 2.0 TFSI 190 KM z napędem na przód, 2.0 TFSI 252 KM z quattro, a także jednostkami wysokoprężnymi: 2.0 TDI 190 KM oraz 3.0 TDI 218 KM, obydwa quattro i zawsze z automatyczną skrzynią biegów S tronic. Uważam, że do A5 (w szczególności dla Coupé) najlepiej pasuje 2.0 TFSI 252 KM, które sparowane z napędem na cztery koła daje wystarczająco dużo argumentów do dynamicznej jazdy także na zakrętach (lekki silnik). 2.0 TDI 190 KM quattro to równie dobry wybór dla wersji Sportback. Choć oferuje mniejszą moc, to jednak wystarczającą do i tak bardzo sprawnego poruszania się w trasie i po mieście, a delikatne obchodzenie się z pedałem przyspieszenia zwróci się w postaci niskiego spalania. Na uwagę zasługuje szczególnie w jego przypadku wyciszenie wnętrza z odgłosów silnika – jest świetne. W porównaniu z innymi autami grupy VW wyposażonymi w ten silnik jest nieporównywalnie ciszej! W długich trasach rewelacyjnie spisuje się 3.0 TDI, który oferuje najlepszą elastyczność przy i tak niskim zużyciu paliwa. Ten silnik jako jedyny może być też doposażony w sportowy mechanizm różnicowy przy tylnej osi, który sprawia że auto niejako wgryza się w zakręt zawężając promień skrętu. Po wyniki spalania i przyspieszenia zapraszam do zamieszczonych poniżej filmów.

Audi A5 Sportback 2.0 TDI quattro S tronic – zużycie paliwa

Audi A5 Coupé 2.0 TFSI Quattro S tronic – zużycie paliwa

Wraz z nowym Audi A5 (również A4) w niepamięć odeszły skrzynie bezstopniowe Multitronic. Teraz oprócz przekładni manualnej dostępne są – zależnie od wybranego silnika – S tronic oraz tiptronic. Niezależnie od wybranej przekładni zawsze trzy pierwsze biegi są zoptymalizowane do maksymalnie szybkiego osiągnięcia 100 km/h, zaś siódme przełożenie jest wysokim nadbiegiem, który przydaje się do oszczędnej jazdy w trasie.

W tym miejscu warto wspomnieć o różnych typach napędu quattro, jakie są dostępne w Audi A5 Sportback. Wraz z jednostkami 4-cylindrowymi i manualną przekładnią otrzymujemy quattro z techniką ultra. Zainteresowanych odsyłam do podpiętego artykułu. Konfigurując A5 Sportback ze skrzynią automatyczną zawsze otrzymamy quattro z centralnym mechanizmem różnicowym Torsen.

Prowadzenie Audi A5 Sportback mocno przypomina A4. Auto zachowuje się bardzo przewidywalnie, oferuje mnóstwo przyczepności (szczególnie w wersji quattro), a przyparte do muru wykazuje się łatwą w kontrolowaniu i delikatną podsterownością. Zawieszenie, które w A4 jak i w A5 Sportback może być wyposażone w adaptacyjne amortyzatory, jest całkiem komfortowe w standardowym ustawieniu (Auto lub Comfort), a w trybie Dynamic wyraźnie się utwardza dając lepszą kontrolę kierowcy i stając się przyjemnie sztywne. Układ kierowniczy jest bardzo precyzyjny i daje całkiem sporo informacji zwrotnej, choć oczywiście czuć tutaj że priorytetem był komfort. Jego dynamiczna wersja ma zmienny charakter zależnie od wybranego trybu jazdy i aktualnej prędkości. I tak np. ciasne ronda można pokonywać bez odrywania rąk od kierownicy (trzymając ją na „za piętnaście trzecia”), podczas gdy przy wyższych prędkościach przełożenie zmienia się na mniejsze, co lepiej pozwala precyzyjnie jechać drogami ekspresowymi.

Podsumowując: A4/A5 Sportback jest bardziej nastawione na komfortowe i bezpieczne, choć szybkie podróżowanie niż na sportowe doznania z jazdy. Dla wielu to zaleta, bo te samochody umożliwiają znacznie więcej niż tylko sprawne przemieszczanie się bez konieczności przesadnego angażowania się. To typowe dla tej marki: kierowca nie musi wykazywać się wysokiej klasy kunsztem, by prowadzić szybko te samochody. Kolosalne znaczenie ma tutaj napęd quattro, który nie tylko ułatwia sprawne ruszanie na śliskiej drodze, ale także daje większą pewność na zakrętach.

Inaczej ma się sprawa w przypadku Audi A5 Coupé, które ze sportowym zawieszeniem jest wyraźnie twardsze, a w ustawieniu Dynamic wręcz nadające się na tor. To jednak właściwa charakterystyka dla samochodu tego typu.

Jak Audi A5 Sportback wspiera kierowcę?

Nowoczesne systemy wsparcia kierowcy to niewątpliwie konik Audi i w przypadku modelu A5 Sportback mamy do czynienia z praktycznie pełnym zestawem rozwiązań dostępnych w autach tej marki. Jak już wspominałem wcześniej, Audi A5 Sportback nie różni się w tym względzie od aktualnie produkowanych A4. Podobieństwa dotyczą również nowych SUV-ów marki: Q5 oraz Q7. Ostatni jednak może mieć pewne elementy – np. Night Vision – które nie są dostępne w A4/A5.

Adaptacyjny tempomat wraz z asystentem pasa ruchu to już dobrze znana z wcześniejszych modeli Audi funkcja. Pierwszy element dba o zachowanie odpowiedniego dystansu do poprzedzającego samochodu, a drugi nie tylko ostrzega o niezamierzonym zjeździe z zajmowanego pasa ruchu, ale także jest w stanie aktywnie temu zapobiec. Oto przykład działania:

Wspomniane wyżej systemy przy niskiej prędkości (miejskiej) aktywują funkcję asystenta jazdy w korku, który potrafi podążać za poprzedzającym samochodem.

Ciekawostką jest przewidujący asystent wydajności, wprowadzony kilka miesięcy temu do wszystkich modeli A4/A5. Oprócz sugerowania, że warto teraz zdjąć nogę z gazu by w nadchodzące ograniczenie prędkości wjechać z właściwym tempem, to teraz adaptacyjny tempomat może działać w trybie przewidującym, co oznacza że auto w pełni samodzielnie zacznie wytracać prędkość przed ograniczeniem prędkości czy nawet zakrętem, a po ich minięciu wróci do zadanej wcześniej prędkości. Oczywiście kierowca może decydować czy chce używać tej funkcji – reakcję na zakręty i ograniczenia prędkości można regulować niezależnie od siebie.

Adaptacyjne reflektory Audi Matrix LED dostępne są oczywiście również w modelu A5 Coupé jak i Sportback. To jeden z najbardziej zaawansowanych rozwiązań na rynku w ogóle (lepsze są jedynie rozwiązania stosowane w Audi R8, Mercedes-Benz Klasy E oraz BMW serii 7), ale jednocześnie najlepszy w swojej klasie. Żaden z bezpośrednich konkurentów nie ma bowiem teraz równie dobrego systemu. Poniżej zamieszczam film z Audi Q7, który wyposażony jest w tą samą wersję Matrix LED.

W codziennym użytkowaniu z pewnością pomocny okaże się system kamer 360⁰, który znacząco ułatwia manewrowanie na ciasnych parkingach. System ten wraz z radarami umieszczonymi z przodu i z tyłu samochodu wykrywa również inne pojazdy w dwóch sytuacjach: podczas wyjeżdżania tyłem z miejsca parkingowego, a także podczas wykonywania lewoskrętu. W obydwu przypadkach jeśli kierowca nie dostrzegł zagrożenia Audi A4/A5 potrafi samodzielnie się zatrzymać by uniknąć kolizji!

Ciekawostką jest również dodatkowy system, który ostrzega przed otwarciem drzwi podczas wysiadania. Wokół klamki zapala się wówczas silne, czerwone podświetlenie. Widoczne jest to na zamieszczonym poniżej filmie, który omawia kolejny system: asystenta półautomatycznego parkowania (również dostępnego w Audi A5 Coupé i Sportback):

O ile wcześniej wymienione systemy są opcjonalne, to Audi Pre Sense jest wyposażeniem standardowym każdego nowego Audi, a w tym również modelu A5. Nie tylko ostrzega on o zbyt małej odległości względem poprzedzającego pojazdu, ale także potrafi samodzielnie wyrównać prędkość czy nawet całkowicie się zatrzymać jeśli jest taka konieczność, a kierowca nie zareagował. Działa on identycznie jak w modelu Q7:

Audi Pre Sense ostrzega również przed pieszymi.

Audi A5 komunikuje się z innymi pojazdami marki! Już od niemal roku wszystkie nowowyprodukowane modele Audi z serii A4, A5 potrafią się ze sobą komunikować. Jeśli na drodze wystąpi niebezpieczna sytuacja, np. wystąpiła utrata przyczepności, włączone zostały światła przeciwmgielne lub co gorsza kierowca miał kolizję lub awarię, informacja na ten temat wysyłana jest do wszystkich Audi w promieniu 3 km od miejsca zdarzenia. Inny kierowca zbliżający się do takiego miejsca otrzymuje stosowne ostrzeżenie, co pozwoli mu lepiej dopasować prędkość do sytuacji na drodze.

Każde Audi A4/A5 stanowi też źródło informacji drogowych dla centralnej bazy danych. Kamera znajdująca się w samochodzie odczytuje znaki drogowe i wysyła informacje do serwera. Po potwierdzeniu tego przez kilka pojazdów nowe ograniczenie prędkości zostaje uwzględnione w danych nawigacyjnych.

Choć powyższa lista wydaje się niesamowicie rozbudowana, to jednak są obszary, w których widzę możliwość poprawy. Po pierwsze przydałby się system awaryjnego zatrzymania w razie zasłabnięcia kierowcy. Jest on dostępny np. w Audi A3, Q2, VW Passacie czy Skodzie Superb, ale wciąż nie jest on oferowany w wyższych modelach Audi. Chciałbym również, by asystent pasa ruchu pozwalał na nieco dłuższą jazdę bez trzymania kierownicy. System kamer 360⁰ w porównaniu z analogicznym rozwiązaniem dostępnym np. w najnowszej serii 5 i 7 BMW oraz w samochodzie Mercedes-Benz Klasy E już nieco ustępuje pod względem jakości obrazu (funkcjonalność wciąż jest na najwyższym poziomie). Przydałyby się nowszej generacji kamery.

Ceny Audi A5 Sportback

Cena Audi A5 Sportback startuje od 159 900 zł, ale jak przystało na markę premium raczej nie wyjedziemy z salonu samochodem za taką kwotę, szczególnie że dotyczy ona wersji z jednostką 1.4 TFSI. Bogato skonfigurowane A5 Sportback z silnikiem 2.0 TDI 190 KM lub 2.0 TFSI 252 KM, z napędem quattro oraz niemal wszystkimi systemami, które opisuję w materiale windują cenę takiego samochodu do wartości bliskiej 300 tys. zł. Każdy zainteresowany powinien najpierw skorzystać z konfiguratora na stronie producenta, by orientacyjnie poznać cenę interesującej go konfiguracji.

Konkurencja nie jest wielka, bo w zasadzie jedynym rywalem dla Audi A5 Sportback jest BMW serii 4 Gran Coupé, które plasuje się w podobnym przedziale cenowym. BMW ma więcej sportowego charakteru, wymaga większego zaangażowania kierowcy, a przez to daje większe poczucie kontrolowania każdego aspektu jazdy, ale w starciu jeden na jeden wcale nie okazuje się szybsze.

Na koniec

A5 Sportback to bardzo dobry przykład na to, jak dużą wagę Audi przykłada do nowoczesnych rozwiązań technicznych. Pomimo, że korzysta z techniki zaprezentowanej w 2015 roku (premiera modelu A4), to wciąż jest to najwyższy poziom dostępny w tym segmencie. Ale producent nie zamierza na tym poprzestać, bo jak wskazałem w materiale, cały czas rozbudowywane są funkcje (np. kwestia komunikacji między samochodami), które jeszcze bardziej podwyższają i tak wyśrubowany poziom zaawansowania technicznego.

Osobiście rekomenduję wersję 2.0 TDI 190 KM z napędem quattro. To złoty środek między oszczędnością, a dynamiką. Dla oczekujących większych doznań lepszym wyjściem będzie 3.0 TDI quattro (218 KM), które sprawdzi się szczególnie dobrze w trasie lub 2.0 TFSI quattro (252 KM). Ten ostatni silnik najlepiej pasuje do wersji Coupé, do której 4-cylindrowy diesel to nie do końca najlepszy pomysł.

Audi A5 Sportback to naprawdę dobry pomysł, by jednocześnie kupić i nie kupić modelu A4 Limousine. A5 Sportback daje nam bowiem porównywalną ilość miejsca w środku z nawet lepszym dostępem do bagażnika (w końcu to liftback), tą samą technikę, niemal identyczną paletę silników, a jednocześnie auto wyraźnie odróżnia się od wydawać by się mogło „pospolitego” A4. Za tą ekskluzywność przyjdzie nam dopłacić mniej więcej 15 tys. zł (A5 pewne elementy ma seryjne), co przy cenie dobrze doposażonych wersji tych samochodów nie wydaje się specjalnie dużym problemem.

Hej, jesteśmy na Google News - Obserwuj to, co ważne w techu

Więcej na tematy:

motoryzacjaaudi