22

Apple w roku 2009 – z punktu widzenia klienta

Rok 2009 może być dla Apple bardzo ciężki. Kryzys który w roku 2008 się dopiero „rozkręcił” z pewnością dla przeciętnych konsumentów będzie bardziej odczuwalny w roku przyszłym. Powstało już nawet wiele ciekawych analiz z czego ludzie będą rezygnować zmuszeni do optymalizacji swoich wydatków. Przypuszczam, że jedną z atrakcji po które ludzie rzadziej będą sięgać są […]

Rok 2009 może być dla Apple bardzo ciężki. Kryzys który w roku 2008 się dopiero „rozkręcił” z pewnością dla przeciętnych konsumentów będzie bardziej odczuwalny w roku przyszłym. Powstało już nawet wiele ciekawych analiz z czego ludzie będą rezygnować zmuszeni do optymalizacji swoich wydatków.

Przypuszczam, że jedną z atrakcji po które ludzie rzadziej będą sięgać są niestety produkty firmy Apple, fantastyczny design i dobre parametry sprzętowe to jedno – natomiast zawartość portfela i racjonalność wydatków to drugie i to właśnie moim zdaniem będzie w roku 2009 decydować o kupowanych produktach i usługach.

Co więc według mnie może zrobić Apple w 2009?

Apple Netbook
Przede wszystkim wejść w nową kategorię produktów jaką są netobooki – cechą charakterystyczną tego sprzętu do którego nawet apple musi się dostosować jest relatywnie niska cena oraz wielkość sprzętu. Bardzo możliwe, że netbooki będą produktem który konsumenci coraz częściej będą wybierać jako przenośne narzędzie do pracy. Niektórzy mówią wręcz, że stają się one bezpośrednim konkurentem dla Macbook-ów z serii AIR (która chyba nie jest tak popularna jak zakładało Apple)

Uwolnić Mac OS
Nie przypuszczam aby Apple zdecydowało się wypuścić swój system operacyjny na inne platformy sprzętowe. Gdyby jednak tak się stało było by to z pewnością spore wydarzenie – pytanie tylko czy Apple jest na to gotowe?

iTunes w Polsce i innych krajach
Pobożne życzenie może stać się koniecznością ekonomiczną – w chwili obecnej sklep iTunes dla polskich konsumentów jest bardzo ograniczony. Wprawdzie da się już wprowadzić i użyć polską kartę kredytową, nie musimy też oszukiwać iż mieszkamy w UK jednak nadal nie mamy za dużego wyboru przy zakupach (ja na przykład przy polskich ustawieniach nie mogę wejść do sekcji z muzyką)

Obniżenie cen na podstawowe produkty
Wprawdzie marka Apple zawsze pozycjonowała się jako bardziej ekskluzywna – jednak Apple nie żyje w próżni i musi reagować na to co dzieje się na rynku. Jeśli więc recesja i bardziej racjonalne wydawanie przez konsumentów pieniędzy doprowadzą do spadku sprzedaży to kto wie czy produkty apple nie staną się nieco tańsze – i nie chodzi tutaj o obniżanie ceny startych modeli w momencie premiery nowych.

Rozwijanie AppleTV
Jednym z bardziej moim zdaniem nieudanych produktów apple jest apple TV – myślę, że w przyszłym roku zapadną na temat tego produktu jakieś bardziej radykalne decyzje. W czasach kiedy Microsoft i Sony skutecznie ulokowały swoje skrzynki w domach ludzi i zaczynają rozwijać usługi dla nich dedykowane trudno jest przypuszczać, że ktoś jeszcze zwróci uwagę na na apple tv w teraźniejszej formie.

Problem z Macbookami
Myślę, że rok 2009 będzie też rokiem problemów z podstawowym produktem apple czyli notebookami. Już teraz ostatnia premiera nowej serii macbooków nie była tak entuzjastycznie przyjęta przez użytkowników. Wydaje mi się, że w dziedzinie laptopów powoli zbliżamy się do jakiejś granicy po przekroczeniu której nowe funkcje i dodatki po prostu przestają być dla klientów interesujące – nie widać też jakichś specjalny technologicznych przełomów które mogły by w krótkim okresie czasu tę sytuację zmienić.

iPhone w 2009 będzie miał konkurencje
Wydaje mi się, że Apple z iPhonem odsłoniło już wszystkie karty, wprawdzie mogę wyobrazić sobie różne wariacje iphona ale nie wydaje mi się, aby były na tyle rewolucyjne alby spowodować zachwyt klientów (no ale może moja wyobraźnia mnie ogranicza). Konkurencja natomiast w przyszłym roku pokaże swoją odpowiedz na produkt Apple – osobiście bardzo liczę na nowy produkt Noki (N97) o którym pisałem wcześniej na blogu

Konsola do gier od Apple
Szczerze mówiąc nie podejrzewam Apple o tak radykalne kroki jak atak na rynek gier. Z drugiej strony to właśnie rynek gier postrzegany jest jako ten z dużym potencjałem i dużymi możliwościami. Apple pokazało, że potrafi się rozpychać łokciami i promować swoje nowe produkty czy natomiast czują się na tyle silni aby konkurować z Sony i Microsoft?

Podsumowując uważam, że rok 2009 będzie trudnym rokiem dla Apple, może jednak okazać się że czasy kryzysu zmobilizują twórcze i innowacyjne umysły inżynierów tej firmy i po raz kolejny zaskoczą nas nowymi produktami. Możliwe, że w powyższych przewidywaniach bardzo błądzę – postaram się niezapomnień i za rok wrócić do tej informacji aby zweryfikować trafność moich typów.