apple news+
5

Apple czyha na na kolejny solidny zarobek. Czy tam pracują już sami księgowi?

W jednym z wywiadów CEO Apple, Tim Cook, zapowiedział na ten rok debiut nowych usług od Apple. Jakie niespodzianki nas czekają?

Jasne jest, że jedną z nich będzie serwis VOD z własnymi produkcjami, których ciągle przybywa. Druga, nad którą również trwają intensywne prace, ma być uniwersalna subskrypcja wielu dzienników i czasopism za pośrednictwem Apple News.

O próbach skomponowania takiej oferty przez Apple czytaliśmy jakiś czas temu, ale dopier teraz na jaw wychodzi, z jakiej pozycji firma rozmawia z wydawcami negocjując kontrakty. Według publikacji Wall Street Journal, Apple pragnie zatrzymać dla siebie aż 50% wpływów, co jest znaczącym wzrostem do już wysokiego pułapu opłaty pobieranej od deweloperów – ci muszą oddawać Apple 30% przychodów z App Store. Co więcej, druga połowa z rzekomych 10 dolarów, byłaby dzielona na podstawie czasu spędzonego przez czytelników w trakcie lektury materiałów z danego tytułu.

Polecamy: Seriale, programy i filmy zamówione przez Apple [lista]

Wygląda więc na to, że Apple widzi siebie jako jedyną firmę, która jest w stanie zaoferować coś takiego wydawcom – z tego wynikałyby twarde warunki stawiane podczas rozmów. Nie wszyscy znajdujący się po drugiej stronie stołu są zadowoleni z takiego obrotu sprawy, tym bardziej, że w grę wchodzą także inne aspekty działania usługi, jak rozliczenia i kontakt z czytelnikami.

Opłata za “Apple News Premium”, tak to umownie nazwijmy, odbywałaby się w ten sam sposób, jak działają subskrypcje przez App Store i wydawcy obawiają się, że utrata, a właściwie już brak od samego początku dostępu do takich danych jak te z kart klientów czy ich adresy e-mail, może przynieść więcej szkody niż pożytku, bo stwarza to sytuację, w której sa oni pozbawieni możliwości reklamowania nowych ofert, produktów czy promocji.

Z drugiej strony, aplikacja Apple News jest zainstalowana na każdym urządzeniu z iOS-em, a tych wokół globu są już setki milionów. O tym, jak dużą korzyścią dla firmy jest takie rozwiązanie, mogli przekonać się tacy rywale Apple, jak Spotify, Deezer czy Tidal, z których tylko jeden pozostał poza zasięgiem (pod względem liczby aktywnych użytkowników każdego miesiąca) Apple Music.

Zobacz też: Rzetelność – nie szybkość. Apple News wywraca media do góry nogami

Niedawno dowiedzieliśmy się, że z Apple News korzysta ponad 90 milionów użytkowników, z czego zaledwie 10% daje nam już bazę 9 milionów regularnie płacących subskrybentów, którzy mogą obecnie nie wydawać ani złotowki/centa na cyfrową prasę. New York Times i Washington Post nie podjęły jeszcze decyzji, a rozmowy pomiędzy Apple i Wall Street Journal mają “dobrze przebiegać”.

Przypomnijmy, że Apple News nie jest jeszcze dostępne w Polsce i nie jest jasne, czy przed lub w dniu zaprezentowania nowej oferty nasz kraj pojawi się na tej mapie. Jest to raczej mało prawdopodobne, choć niczego nie wykluczajmy.