Apple News to jednak niewypał? Dyrektor New York Times mówi, dlaczego gazeta wycofała się z platformy

Wychodzi na to, że tradycyjne media wciąż jeszcze nie odnalazły się w skomplikowanej dla nich cyfrowej rzeczywistości. Jednym z (jakby się wydawać mogło) dobrych rozwiązań było wejście w partnerstwo z firmami takimi jak Google czy Apple. W ramach Apple News czytelnicy dostają bowiem spersonalizowane newsy z szeregu interesujących ich mediów. Dla redakcji oznacza to ruch, dla czytelników – wygodny sposób na zapoznawanie się z treściami swoich ulubionych tytułów, a twórcy aplikacji zarabiają na prowizjach np. za subskrypcję. Sytuacja z gatunku win – win – win? No nie do końca. Po latach z uczestnictwa w Apple News rezygnuje jedna z największych amerykańskich gazet – New York Times. Dlaczego?
Apple nie traktuje wydawnictw fair – twierdzi New York Times
Wczoraj przedstawiciel gazety ogłosił, że ze względu na to, iż Apple nie pozwala NYT działać tak, jak się do wydawnictwu podoba, kończy ono współpracę z Apple News.
Podstawą zdrowej współpracy między The Times a platformami jest odsyłanie czytelników czytelników bezpośrednio do naszych czasopism, gdzie mamy kontrolę nad tym, jak prezentowane są nasze treści, jak prowadzone są interakcje z naszymi czytelnikami i gdzie obowiązują nasze zasady biznesowe
– COO New York Times Meredith Kopit Levien
Co tak naprawdę stoi za tym stwierdzeniem – ciężko powiedzieć. W kuluarach mówi się, że kością niezgody pomiędzy firmami był fakt, że dochody NYT w dużej mierze opierają się na subskrypcjach. Jeżeli natomiast czytelnicy kupili subskrypcję za pośrednictwem Apple News (co wymusza Apple), to firma od każdego zakupu potrąca sobie 30 proc. prowizji i jest to zysk, z którego stratą NYT nie mógł się pogodzić, będąc przyzwyczajonym do zgarniania „całej puli”. Ktoś w New York Times najwyraźniej policzył, że bardziej im się opłaca działać poza systemem. Powstaje więc pytanie.

Czy New York Times wykonał dobry ruch?
Zarówno Apple, jak i NYT mogą stracić i zyskać na takim ruchu. Apple traci, ponieważ część czytelników lubiących NYT może nie mieć powodu do korzystania z platformy. Poza tym – śladem NYT mogą pójść także inne wydawnictwa, które bazują na subskrypcjach. Times też jednak dużo ryzykuje – Apple News to baza 125 mln czytelników, obok której ciężko przejść obojętnie. Z drugiej jednak strony – uwolnienie się od prowizji Apple i to dodatkowe 30 proc. zysków może być tym, czego firma w tym momencie potrzebuje. Jeżeli jednak czasopismo popadnie w tarapaty finansowe – wygra Apple, ponieważ będzie to znak dla innych, że jeżeli chcą zarabiać, muszą przystać na warunki firm jak Apple.
Jaka będzie przyszłość New York Times – tego nikt nie wie. Jednak warto przyglądać się co robią inne wydawnictwa dostępne przez Apple News. Najbliższe pół roku może być bowiem kluczowym okresem platformy.
Źródło: BusinessInsider
Więcej z kategorii Apple:
- Działający Linux na komputery Mac z układem M1 już dostępny
- Liczy się tylko Pro. Apple redukuje produkcję IPhone 12 Mini
- To aż niewiarygodne, że wszystkie te zdjęcia zrobione zostały iPhonem [galeria]
- Apple w zaskakujący sposób podkłada nogę konkurencji
- Użytkownicy skarżą się na problemy z baterią w AirPods Max. Jego działające rozwiązanie jest nieakceptowalne