16

Antyweb pyta Suzuki Motor Poland o przyszłość motoryzacji, wpływ mediów społecznościowych na otwartość marek oraz gadżety w najnowszych modelach samochodów

Jak według działającego od ponad stu lat japońskiego producenta samochodów wyglądać będzie przyszłość motoryzacji? Jak media społecznościowe zmieniły podejście marek motoryzacyjnych do klientów? Wreszcie jakie gadżety oferuje Suzuki w swoich współczesnych modelach? O tych i innych tematach rozmawiamy z Luizą Jakubowską, specjalistką ds. PR w Suzuki Motor Poland. – Historia marki rozpoczęła się w 1909 […]

Jak według działającego od ponad stu lat japońskiego producenta samochodów wyglądać będzie przyszłość motoryzacji? Jak media społecznościowe zmieniły podejście marek motoryzacyjnych do klientów? Wreszcie jakie gadżety oferuje Suzuki w swoich współczesnych modelach? O tych i innych tematach rozmawiamy z Luizą Jakubowską, specjalistką ds. PR w Suzuki Motor Poland.

– Historia marki rozpoczęła się w 1909 roku od produkcji urządzeń tkackich. Jakie innowacyjne rozwiązania Suzuki zaprezentowało w dziedzinie motoryzacji przez kolejne sto lat?

Historia marki Suzuki faktycznie rozpoczęła się 103 lata temu jako Suzuki Loom Company. Od samego początku istnienia firmy dążono do innowacji – przez pierwsze trzydzieści lat dotyczyły one krosien tkackich, następnie pojazdów. Już pierwsze samochody Suzuki były uznawane za nowatorskie – ich czterosuwowe, czterocylindrowe silniki chłodzone były cieczą.

Po II Wojnie Światowej, gdy Japonia była pogrążona w kryzysie, Suzuki stworzyło tani w utrzymaniu motorower „Power Free”. Jego silnik działał w oparciu o system podwójnych zębatek, które pozwalały na wybór trybu pracy – rowerzysta mógł pedałować o „własnych siłach”, z pomocą silnika lub całkowicie odłączyć pedały i polegać wyłącznie na silniku. System ten był innowacyjny i zupełnie unikalny, dzięki czemu Suzuki otrzymało dotację na przeprowadzanie badań z inżynierii motocyklowej.

W 1955 roku w wyniku prac Suzuki Motor Corporation powstał „Suzulight” – samochód, który posiadał cechy nieobecne jeszcze u konkurencji, jak np. przedni napęd czy niezależne zawieszenie każdego z kół.

– Suzuki posiada w swojej ofercie zarówno małe samochody miejskie, jak i terenówki z napędem na cztery koła oraz sportowy model Kizashi. Co najchętniej wybierają klienci polskich salonów Suzuki?

W Polsce największą popularnością cieszy się Suzuki Swift. Ten samochód jest bardzo funkcjonalny i ma niskie spalanie, a przy tym ma wyjątkowo ciekawy design i zwraca na siebie uwagę.

Drugim najpopularniejszym modelem z gamy Suzuki jest crossover SX4, który plasuje się między segmentem B i C. Ten model dostępny jest z napędem na jedną lub dwie osie. Idealnie sprawdza się w warunkach miejskich oraz porusza się niezawodnie nawet w trudnym terenie przy wykorzystaniu zalet dużego prześwitu podwozia oraz napędu na 4 koła (i-AWD).

– Co dla współczesnego klienta jest najważniejsze przy wyborze samochodu? Najbardziej liczą się zastosowane nowe technologie, cena, jakość, a może styl i wygląd samochodu?

Myślę, że klientów można podzielić na kilka grup ze względu na ich preferencje. Niektórzy są fanami nowych technologii i szukają samochodów, które będą kompatybilne z ich urządzeniami mobilnymi, podczas gdy inni wolą tradycyjne auta, które nie wymagają uczenia się ich obsługi. Każdy z modeli marki Suzuki ma inną grupę docelową – na przykład mogą to być młode osoby, szukające pierwszego samochodu do jazdy po mieście lub mieszkańcy terenów, w których konieczny jest samochód z napędem 4×4.

Suzuki Motor Poland regularnie przeprowadza badania satysfakcji klientów. Na podstawie otrzymanych wyników możemy wnioskować, że osoby wybierające samochód Suzuki, kierują się przede wszystkim reputacją marki, jako produkującej niezawodne i solidne auta, a następnie ceną. Ważny jest także atrakcyjny wygląd.

– Obecnie debiutuje nowe wcielenie modelu Suzuki Splash. Jakie nowe rozwiązania i technologie oferuje ten samochód w porównaniu do poprzedniej generacji?

Suzuki Motor Corporation, kierując się opiniami klientów, zdecydowało się wprowadzić facelifting Splasha, a nie zupełnie nową generację tego modelu. Myślę, że była to bardzo dobra decyzja, ponieważ Suzuki Splash idealnie trafia w potrzeby swoich nabywców i cieszy się coraz większym zainteresowaniem klientów w Polsce. Jest niezawodnym samochodem, który świetnie sprawdza się w mieście i przy tym oferuje wysoki komfort podróżowania.

– Dzięki internetowi i mediom społecznościowym o wiele bardziej dostępny jest dialog pomiędzy fanami a marką. Czy ma to Państwa zdaniem wpływ na rynek motoryzacyjny?

Na pewno wpływa to na działania komunikacyjne prowadzone przez firmy motoryzacyjne. Coraz chętnie angażują się one w projekty interaktywne i prowadzą blogi lub profile w mediach społecznościowych, w których mogą zbierać opinie o swoich produktach i lepiej poznawać swoją grupę docelową. Taki dostęp do informacji pozwala również szybciej reagować na problemy klientów, pomagać im w ich rozwiązaniu, a tym samym unikać sytuacji kryzysowych związanych z niezadowoleniem klienta.

– W planach Suzuki ma wprowadzenie auta hybrydowego oraz elektrycznego skutera. Czy wiadomo już coś więcej na ten temat?

Suzuki prezentowało już koncepcyjne wersje modeli Swift i Kizashi z napędem hybrydowym, ale nie mamy jeszcze oficjalnych informacji dotyczących wprowadzenia tych modeli na rynek. Natomiast Suzuki e-Let’s, czyli skuter elektryczny, został już wprowadzony na rynek japoński w styczniu 2012 roku.

– Wiele marek zapowiada wprowadzenie w ciągu najbliższych lat samochodów, które poruszać będą się bez udziału kierowcy. Czy Suzuki także posiada plany na produkcję autonomicznego pojazdu?

Niestety nie mogę ujawniać informacji nt. takich planów.

– Suzuki w ostatnim czasie zaprezentowało kilka ciekawych modeli koncepcyjnych. Które z nich mają największą szansę na produkcję i dlaczego?

Prezentowanie modeli koncepcyjnych ma na celu przede wszystkim pokazanie kierunków, w jakich zmierza dana marka oraz świat motoryzacji. Modele te ewoluują i niektóre z nich zyskują formę, która pozwala na wprowadzenie ich do produkcji.

Niedawno pojawiły się pierwsze oficjalne zdjęcia nowego modelu koncepcyjnego S-Cross, który zostanie oficjalnie zaprezentowany na zbliżającym się salonie w Paryżu we wrześniu. Jako crossover, ma przynależeć do segmentu C. Jego konstruktorzy położyli główny nacisk na emocje, jakość i aerodynamikę. Z niecierpliwością czekamy na kolejne informacje na temat tego modelu.

– Jak zdaniem Suzuki wyglądać będzie motoryzacja przyszłości?

Każdy salon samochodowy uchyla przed nami rąbka tajemnicy na temat motoryzacji przyszłości. Obserwując modele koncepcyjne przedstawiane przez Suzuki, można dokładnie poznać panujące trendy.

W ciągu najbliższych lat największy nacisk będzie kładziony na obniżenie zużycia paliwa, emisji spalin, oraz poprawę aerodynamiki, co było widać już na 82. Salonie Samochodowym w Genewie.

Zaprezentowany model koncepcyjny G70 charakteryzuje się zmniejszonym ciężarem i aerodynamiką. Waży zaledwie 730 kg, a opór powietrza jest o 10% niższy w porównaniu do obecnych modeli Suzuki z tego segmentu. Doskonałe parametry są efektem ogromnego zaangażowania projektantów Suzuki w zmniejszenie ciężaru auta oraz podniesienie jego walorów aerodynamicznych. W rezultacie emisja CO2 wynosi zaledwie 70 g/km, stąd nazwa G70.

Na 82. salonie w Genewie bohaterem prezentacji był również Swift Range Extender, stworzony na bazie obecnego modelu. Swift Range Extender może pokonać 30 km, korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego i w pełni naładowanego akumulatora. Zasięg pojazdu można zwiększyć, wykorzystując ładowanie akumulatora poprzez generator napędzany silnikiem spalinowym. W porównaniu do innych samochodów elektrycznych, które są zasilane wyłącznie z baterii, Swift Range Extender ma mniejszy akumulator litowo-jonowy, który szybciej się ładuje, mniej waży, wymaga mniej prądu i jest tańszy w eksploatacji.

Coraz większy nacisk kładzie się również na jak najmniejsze, kompaktowe rozmiary samochodów. Zaprezentowany na targach samochodowych w Tokio Q-concept to dwuosobowy mikrosamochód do codziennego użytku. Dzięki lepszej zwrotności i mniejszym rozmiarom jest bardziej praktyczny niż zwykły samochód, a dzięki kabinie – atrakcyjniejszy i wygodniejszy niż motocykl. Jest niezwykle poręczny podczas zakupów, dojazdów do pracy czy do lekarza, odwożenia dzieci i codziennej jazdy na krótkich dystansach. Dostępne są różne konfiguracje tego modelu. Można np. mieć jeden fotel dla dorosłego z przodu i dwa dla dzieci z tyłu lub też zmienić ten mikrosamochód w pojazd dostawczy z jednym fotelem z przodu i przestrzenią bagażową z tyłu. Zapewnia to nowe możliwości dla ludzi żyjących w miastach, gdzie praca, szkoła, czy inne ważne miejsca są relatywnie blisko położone.

Niewątpliwie kierowcy będą mieli do dyspozycji coraz więcej systemów asystujących, których celem będzie poprawa bezpieczeństwa, jak również komfortu podróżujących. W dalszej przyszłości samochody będą praktycznie autonomicznie, ale na pewno pozostaną miłośnicy motoryzacji, którzy chętniej będą sami kierowali swoimi autami.

– Czy posiadacze pojazdów marki Suzuki mogą liczyć na integrację swojego smartfona z samochodem? Na jakie inne technologiczne gadżety lub aplikacje mogą liczyć klienci Suzuki?

Oczywiście można wybrać taką wersję samochodu, która będzie zgodna z naszymi potrzebami. Dla klientów, którzy chcą mieć możliwość integracji smartfona z samochodem, przygotowaliśmy specjalne wersje naszych modeli, m.in. model Swift Integra oraz SX4 Explore.

Pakiet Integra zawiera wiele przydatnych rozwiązań multimedialnych, jak nawigacja satelitarna Garmin czy system komunikacji bezprzewodowej Bluetooth z zestawem głośnomówiącym. Urządzenia typu iPhone lub iPod mogą być błyskawicznie zintegrowane z systemem audio. Duży ekran dotykowy 6,1″ umożliwia nie tylko intuicyjne wybieranie funkcji, ale także jest ekranem dla odtwarzanych płyt z filmami w formacie DVD lub DivX.

Wersja Explore popularnego crossovera Suzuki SX4 to nie tylko zmodyfikowane elementy nadwozia, ale również wzbogacone wyposażenie, które podnosi komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Wersja Explore została standardowo wyposażona w stację multimedialną Kenwood z obsługą w języku polskim, która oferuje wiele przydatnych funkcji dla użytkownika: nawigację satelitarną Garmin z mapą Europy i Polski, odtwarzacz DVD/DivX, system audio RDS/CD/MP3/WMA. Kolorowy ekran dotykowy wielkości 6,1” gwarantuje łatwą obsługę i czytelne wyświetlanie danych. Ponadto, stacja jest w pełni kompatybilna z urządzeniem typu iPhone/iPod – gniazdo USB znajduje w schowku. Podczas jazdy kierowca może bezpiecznie prowadzić rozmowy telefoniczne, dzięki systemowi komunikacji bezprzewodowej Bluetooth wraz z zestawem głośnomówiącym oraz sterowaniem głosowym. Dodatkowo Suzuki SX4 Explore został wyposażony w kamerę cofania zintegrowaną ze stacją multimedialną, która zapewnia łatwość parkowania. Lusterka zewnętrzne posiadają zintegrowane kierunkowskazy oraz wygodny system elektrycznego składania.

– Na koniec pytanie bardziej osobiste – czy jest Pani miłośniczką internetu, gadżetów i nowych technologii? Jakie urządzenia są w Pani życiu niezdbędne?

Nie potrafię wyobrazić sobie życia bez Internetu czy telefonu komórkowego. Są one niezbędne w mojej pracy – kilka razy dziennie sprawdzam aktualne informacje ze świata motoryzacji, monitoruję, co pojawia się na temat marki Suzuki, jak również konkurencji. Nigdzie nie ruszam się bez mojego iPhone’a, dzięki któremu nie tylko mam stały dostęp do Internetu, ale przede wszystkim korzystam z najróżniejszych aplikacji, które bardzo ułatwiają mi codzienne życie.

– Dziękuję za rozmowę.

Rozmawiał: Marcin Kamiński