7

Antje Gallo w specjalnym wywiadzie dla Antyweb o reklamie mobilnej. A właśnie, że można dobrze zarobić na darmowych aplikacjach

Według szacunków prawdopodobnie w 2014 roku ilość użytkowników internetu mobilnego przewyższy ilość użytkowników stałego łącza. Z tego względu warto podjąć temat reklam mobilnych, które już w tej chwili potrafią generować zyski zarówno w przypadku aplikacji jak i mobilnego WWW. W zasadzie reklama mobilna jest skazana na sukces, warto jednak zastanowić się czym rożni się od […]

Według szacunków prawdopodobnie w 2014 roku ilość użytkowników internetu mobilnego przewyższy ilość użytkowników stałego łącza. Z tego względu warto podjąć temat reklam mobilnych, które już w tej chwili potrafią generować zyski zarówno w przypadku aplikacji jak i mobilnego WWW. W zasadzie reklama mobilna jest skazana na sukces, warto jednak zastanowić się czym rożni się od znanej dotychczas reklamy internetowej, jak się okazuje wielu reklamodawców nie do końca rozumie różnice. W trakcie trwania Generation Mobile 2012 miałem przyjemność porozmawiać na ten temat z Antje Gallo, przedstawicielką madvertise – niemieckief firmy specjalizującej się w reklamie mobilnej na terenie Europy.

Najpierw trzeba zrozumieć jak wielki potencjał ma reklama mobilna. W tym celu posłużę się jednym ze slajdów z prezentacji Antje przedstawionej na Generation Mobile 2012. Jak widać, nakłady finansowe na reklamę w prasie drukowanej są wciąż wysokie, ale czytelnictwo jest już niewielkie w porównaniu z innymi mediami i wciąż spada. Dla kontrastu czas spędzany na urządzeniach mobilnych na przeglądaniu treści jest identyczny, ale nakład na reklamę mobilną jest wręcz symboliczny, 54 razy mniejszy niż na prasę drukowaną. To się musi zmienić.

Nie można też zapominać, że urządzenia mobilne są najbardziej osobistymi (nie dzielimy się nimi tak jak domowym komputerem), które nosimy zawsze przy sobie. Dodatkowo urządzenia mobilne są bardziej świadome swojego otoczenia, dzięki takim czujnikom jak GPS, czy akcelerometr. Wszystko to można wykorzystać w odpowiedni sposób.

Nawet jeżeli ktoś powyższe wykresy uzna za zbyt optymistyczne, nie można zaprzeczyć, że reklama mobilna ma ogromny potencjał, trzeba go tylko właściwie wykorzystać. Jednym z przykładów jest możliwość znacznie większego zarobku na darmowej aplikacji z reklamami, niż na aplikacji płatnej jednorazowo i bez reklam. Potwierdzeniem tej tezy wydaje się ilość darmowych appek w Google Play. Dodatkowo zarobek z płatnej aplikacji jest zawsze jednorazowy, a zyski z reklam na jednym użytkowniku mogą być wielokrotne. Ważne jest jednak aby zachować umiar. Pisałem już na łamach Antyweb, że jeśli często korzystam z danego programu, wolę wykupić wersję płatną i pozbawiona reklam, jeśli mam taką możliwość, oczywiście.

Podczas konferencji Generation Mobile 2012 miałem przyjemność zadać kilka pytań Antje na temat reklamy mobilnej. Z wywiadu dowiecie się między innymi, która reklama mobilna jest popularniejsza, w aplikacjach czy na mobilnym WWW oraz która generuje więcej zysków, jak ma się europejski rynek reklamy mobilnej do tego w USA oraz czy reklama mobilna będzie w przyszłości równie agresywna co obecnie webowa oraz czy reklamy faktycznie wpływają na zużycie baterii. Zapraszam do obejrzenia:

Być może to właśnie reklama okazała się odpowiedzią na słabe zyski zapewniane przez sklep Google Play? W końcu to pozwala w dużej mierze ominąć problem słabej sprzedaży, czy ewentualnie piractwa, nawiązując do wpisów Grzegorza na ten temat [1], [2]. Być może Google już na zawsze skazane jest na reklamy, bo tylko z tym się kojarzy, a próby sprzedawania czegokolwiek przez firmę z Mountain View są skazane na porażkę? Jak sadzicie?