Asfalt z dodatkiem sproszkowanych opon
Opony samochodowe to produkt, który bardzo trudno poddaje się recyklingowi. Nie można go też składować na wysypiskach śmieci, dlatego większość jest utylizowana, głównie w piecach cementowni, gdzie panują najwyższe temperatury, a opony spalane są w całości. Wszystkiego nie da się jednak zagospodarować, część opon z Wielkiej Brytanii trafia do innych krajów, gdzie ich składowanie nie jest zakazane. Słynne jest szczególnie składowisko w Kuwejcie, na którym ma być już ponad 7 milionów opon. Teraz jednak pojawia się nowa, bardziej ekologiczna opcja, produkcja asfaltu.
źródło: AutoExpress
Firma Tarmac (po angielsku: asfalt) stworzyła technologię produkcji masy bitumicznej, którą można wykorzystać do budowana dróg, właśnie z zużytych opon samochodowych. Od kilku miesięcy trwają testy na drogach lokalnych, a teraz taki asfalt zostanie również położony na bardzo ruchliwej autostradzie. Testowy odcinek znajduje się na drodze M1 pomiędzy węzłami 22 i 23 niedaleko Leicester. Nowa nawierzchnia będzie musiała zmierzyć się z ciężkimi warunkami dużego ruchu samochodowego, co pozwoli ocenić jej trwałość. Jeśli testy przejdą pomyślnie, to nowa mieszanka będzie wykorzystywana przez zarządce autostrad w Anglii również na innych odcinkach.
Według szacunków firmy Tarmac, na każdy kilometr takiej drogi może zostać zużytych nawet 750 starych opon, wszystko zależy od grubości nawierzchni. Wygląda więc na to, że sproszkowane opony to tylko dodatek do masy bitumicznej, ale zawsze jest to jakiś początek. Zakładając, że rocznie remontowanych jest 1000 km dróg, daje to około 750 000 opon, które uda się ponownie wykorzystać bez większej szkody dla środowiska. Miejmy tylko nadzieje, że testy przejdą bez większych problemów. Niestety nie wiadomo nic na temat właściwości takiego asfaltu, teoretycznie guma powinna zwiększyć przyczepność, ale jest za szybko aby to ocenić.
Więcej z kategorii Motoryzacja:
- Seat Leon: nowoczesny system inforozrywki z łącznością online i obsługą gestami
- Silnik wolnossący - jak działa i co go wyróżnia?
- Renaultution - rewolucja w Renault, dotknie też Dacii, Alpine i... Łady
- Znamy cennik Skody Enyaq iV, tak jak się domyślacie, nie jest tanio
- Nio zaskakuje, szykuje samochód z baterią 150 kWh i zasięgiem 1000 km