42

Android rozjeżdża iPhone’a w Europie (pewnie także w Polsce), a najbardziej traci na tym Microsoft

Tylko w tym roku na świecie uruchomiono ponad 255 mln urządzeń z systemem Android. Google, mimo iż udostępnia swój system za darmo, zarabia na nim krocie. Rynek smartfonów, który jeszcze nie tak dawno należał do firmy Apple, teraz został przejęty przez giganta z Mountain View. Android króluje głównie w Europie, natomiast iPhone na pozycji lidera […]

Tylko w tym roku na świecie uruchomiono ponad 255 mln urządzeń z systemem Android. Google, mimo iż udostępnia swój system za darmo, zarabia na nim krocie. Rynek smartfonów, który jeszcze nie tak dawno należał do firmy Apple, teraz został przejęty przez giganta z Mountain View.

Android króluje głównie w Europie, natomiast iPhone na pozycji lidera trzyma się jeszcze w Stanach Zjednoczonych oraz Wielkiej Brytanii. Wydaje się jednak, że nawet tam dni jego dominacji są policzone. Na popularności Androida traci również platforma firmy Microsoft – Windows Phone.

Na początek przyjrzyjmy się liczbom. 700 tys. aktywacji każdego dnia. 255 mln urządzeń na całym świecie (dla porównania Apple sprzedał ich 104 mln w tym roku). No i jeszcze 5 mld dolarów. Tyle, jak przypuszczają analitycy, zarobił Google na swoim darmowym systemie operacyjnym. Głównie dzięki reklamom, ale też np. aplikacjom sprzedawanym w Android Markecie. Android stopniowo staje się równie popularny co Windows na pecetach. W dodatku w zbliżony sposób co Microsoft na początku lat dziewięćdziesiątych, Google wygryza Apple’a z rynku.

Jak pokazują najnowsze statystyki, sprzedaż iPhone’a w Europie spada – najprawdopodobniej na rzecz smartfonów z Androidem. We Francji telefon Apple’a spadł pod względem popularności z 29% w zeszłym roku do 20%. W Niemczech zaś z 27% do 22%. Europejczycy, w tym Polacy, wolą kupować nieco tańsze smartfony z Androidem. Trend ten będzie coraz większy w miarę jak kolejni producenci będą obniżać ceny swoich telefonów.

Wygląda na to, że najbardziej skąpi są Francuzi i Niemcy. Brytyjczycy wciąż wolą kupować na ogół droższego iPhone’a. Podobnie sytuacja wygląda w USA czy Australii, gdzie Android jak dotąd nie zdobył pozycji lidera na rynku smartfonów. Apple’a zapewne nie cieszy taki obrót sprawy, ale nie tylko jego.

Moim zdaniem najbardziej stratny na tym procesie może być nie Apple, lecz… Microsoft. Firma z Cupertino dzięki cały czas rosnącemu zapotrzebowaniu na smartfony, będzie rokrocznie sprzedawać ich coraz więcej – mimo dominacji Androida. Po związaniu się z Nokią, która obecna jest głównie na europejskim rynku, Microsoft może mieć problem ze sprzedażą Windows Phone. Nokia jak dotąd słabo radzi sobie też w Ameryce, co również odbije się na sytuacji mobilnego systemu firmy z Redmond.